کد خبر: ۵۵۳۳۴
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر مصطفی کنارکوهی» افزود: امیدواریم که این روند ادامه پیدا کند و درنهایت خبر جذب تمام ۳۴ نفر دامپزشک و کادر بهداشتی مورد نیاز در انبارهای بندر امام را منتشر کنیم ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: بندر امام خمینی(ره) استان خوزستان به گفته مدیر کل دامپزشکی این استان، یکی از گلوگاه‌های حساس ورود نهاده‌های دامی فله به کشور است که با تلاش‌های اداره کل دامپزشکی، تا این لحظه ۲۰ دامپزشک به عنوان مسئول فنی بهداشتی در انبارها، به کار گرفته شده‌اند.

 «دکتر مصطفی کنارکوهی» در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر، به بیان جزئیات این اقدام ارزشمند می‌پردازد و می‌گوید: «تمام انبارهایی که می‌خواهند نهاده‌های دامی را نگهداری کنند، باید دارای پروانه بهره‌برداری بهداشتی باشند که یکی از الزامات داشتن پروانه، حضور و فعالیت مسئولین فنی بهداشتی دامپزشک است.»

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، اهمیت بندر امام خمینی(ره) استان خوزستان به لحاظ شاخص‌های بهداشتی چقدر است؟

همانطور که می‌دانید بالغ بر ۷۵ درصد نهاده‌های دامی که به صورت فله وارد کشور می‌شوند، از بندر امام ورود پیدا می‌کنند و یکی از ظرفیت‌هایی که تا کنون به فعل نرسیده بود، به کارگیری مسئولین فنی در انبارهای بندر امام بود. ما در این منطقه، نظارت‌های بهداشتی خود را در قالب دستورالعمل‌های فنی بهداشتی اعمال می‌کنیم و این کار به صورت شبانه‌روزی در حال انجام است. در بندر امام ۳۴ سایت انباری وجود دارد که این سایت‌ها ظرفیت نگهداری ۳ میلیون تن نهاده را در آن واحد دارند که از این رقم، حدود ۲ و نیم میلیون تن مربوط به نهاده‌های دامی می‌شود.

در همین راستا و براساس مصوبه هیات وزیران در سال ۱۳۸۷ و ماده ۳۴ مصوبه در خصوص برنامه ششم توسعه کشور و آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۸ سازمان دامپزشکی برگرفته از اصل ۱۳۸ قانون اساسی کشور، تمام انبارهایی که می‌خواهند نهاده‌های دامی را نگهداری کنند، باید دارای پروانه بهره‌برداری بهداشتی باشند. در این میان یکی از الزامات داشتن پروانه، حضور و فعالیت مسئولین فنی بهداشتی دامپزشک است. ما از سال‌های قبل روی این ظرفیت کار کردیم اما برخی مشکلات باعث شد که به صورت کج‌دار و مریز پیش برویم.

حکیم مهر:‌ چه مشکلاتی؟

مثلاً در منطقه روزانه حدود ۲ هزار کامیون بارگیری می‌کنند. در ابتدا اگر می‌خواستیم به یکباره قانون را اعمال کنیم، ترافیک سنگینی ایجاد می‌شد و مشکلات و نارضایتی‌های فراوانی به وجود می‌آمد که ممکن بود روی اصل کار تاثیر بگذارد و آن را منجر به شکست کند. لذا با یک نرم کاری پیش‌بینی شده، برنامه‌ها را با همکاری بعضی از دستگاه‌ها مثل اداره بندر از سال ۹۴ آغاز کردیم و امسال با توجه به فعالیت‌هایی که می‌بایست در زمینه بهداشت اجرا شود، با یک فورس زیاد و البته با مقاومت زیاد و سختی بسیار زیادتر موفق شدیم این موضوع را از طریق دستگاه‌های استانی مثل استانداری و سازمان صنعت و معدن به اجرا برسانیم؛ در واقع توانستیم آنها را متقاعد کنیم که حتما باید برای سایت‌های انباری خود در بندر امام مسئولین فنی داشته باشند.

حکیم مهر: تاکنون چند مسئول فنی جذب شده‌اند؟

تا الان حدود ۲۰ نفر دامپزشک به صورت مستقیم جذب شدند و کار صدور پروانه فعالیت برای این عزیزان که از الزامات صدور پروانه بهداشتی برای انبارهاست، درحال انجام است. امیدواریم که این روند ادامه پیدا کند و درنهایت خبر جذب تمام ۳۴ نفر دامپزشک و کادر بهداشتی مورد نیاز در انبارهای بندر امام را منتشر کنیم.

حکیم مهر:‌ اشاره کردید که در این راه مقاومت‌هایی صورت گرفته است. این مقاومت‌ها از کدام ناحیه بوده و شما چه راهکارهایی را برای مقابله با آن اندیشیدید؟

طبیعتاً چون بندر امام در محدوده اداره بندر است، اگرچه ارتباط ما با اداره بندر خوب بود، اما آنها هم به هر حال تمایل زیادی نداشتند که دامپزشکی وارد حیطه کاری‌شان شود. باری که بخواهد در بندر تخلیه و درنهایت انبارش و بارگیری شود، دستگاه‌های مختلفی را از جمله گمرک، اداره بندر، اداره راهداری و... درگیر می‌کند. قطعا اینکه ما بخواهیم نیروهای خود را آنجا مستقر کنیم، مشکلاتی را ایجاد می‌کند. خود صاحب انبار هم باید هزینه‌ای را متقبل شود، لذا طبیعی است که اینها دوست دارند کار از طریق سیستم دولتی انجام شود اما ما الزام داریم که کار را به بخش خصوصی واگذار کنیم، چون توان انجام آن را در درازمدت نداریم.

لذا در ابتدا جلسات متعددی با دوستان برگزار و موضوعات گوناگونی را مطرح کردیم. در ادامه فرایند تنظیم بازار را کار کردیم و حمایت‌های استانداری را نیز گرفتیم. در نهایت همکاران ما در اداره بندر موافقت کردند که دامپزشکی را به‌عنوان همکارانی که به صورت شبانه‌روزی مستقر هستند و خدمات بهداشتی ارائه می‌دهند، بپذیرند.

ما در مقطع زمانی ۲ ماه گذشته تا امروز، سعی کردیم خیلی از کارهای دیگر را که اولویت کمتری داشت، کنار بگذاریم و همکاران خود را به صورت شبانه روزی از سرتاسر استان به کار گرفتیم تا خللی ایجاد نشود و این مساله برای دوستانی که تازه‌کار هستند، جا بیفتد و بدانند جریان از چه قرار است.

حکیم مهر: وضعیت کنونی به چه شکل است؟

در حال حاضر در بندر آرامش کامل برقرار است. تا امروز حدود ۲۰ نفر از آنها به کار گرفته شده‌اند و امیدواریم که با این حرکت مشکل کوچکی از دامپزشکان برطرف شود.

حکیم مهر: حقوق این مسئولین فنی از چه محلی تامین می‌شود؟

براساس ماده ۱۹ می‌بایستی صاحبان انبارها، حقوق مسئولین فنی را متقبل شوند. اما ما با ابزارهایی که در دست داریم، واردکننده را ملزم کردیم که بار خود را در انبار بهداشتی مورد تایید دامپزشکی خالی کنند. درواقع توافقی که بین صاحبان انبار و واردکننده‌ها صورت گرفته این است که واردکنندگان حقوق‌ها را در قالب ماده ۱۹ پرداخت می‌کنند.

حکیم مهر: آیا مسئولین فنی به کار گرفته شده، تا این لحظه اولین حقوق خود را گرفته‌اند؟ 

 ۵ نفر از آنها که از سال ۹۵ در حال فعالیت بودند و حقوق می‌گرفتند. اما مسئولین فنی جدید، اولین حقوق خود را ظرف ماه جاری دریافت خواهند کرد؛ در واقع همه تلاش ما این بود که با این طرح، کادر بهداشتی دامپزشکی به انبارها تحمیل شوند که خدمات بهداشتی خود را داشته باشند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
میم.سین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
5
5
چند سال دیگر داریم ،دامپزشک متخصص انبارداری و مراقبت از کانتینر و تخلیه بار با گرایش بندر.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
0
5
دامپزشکی که حقوقش را از صاحب بار بگیرد میشود هراسه پالیز.
دور از یار و دیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
1
5
کاش ایران همه بندر میشد دلمان از غم نان در میشد مینشستیم لب لنگرگاه پول از پارویمان سر میشد......
پاسخ ها
آشنا به مسائل بندر
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
با سلام و احترام . دوست عزیز دور از یار و دیار ! گر مرد رهی بسم الله ! اگر صدای دهل را از دورنشده اید که قطعا چنین است ، که خوش است . اما توصیه میکنم صرفا ۴۸ ساعت تشریف بیارید و مثل همکاران خدوم و شریف دامپزشکی استان خوزستان شبانه روزی در سرما و البته گرمای جانفرسا لب لنگرگاه بنشینید ! اگر پولی بود و اهلش بودید و پارو کردید نوش جانتان اگر نه که مدیون تمامی همکاران شریف و پاک و خدوم دامپزشکی استان مظلوم خوزستان هستید .
دورازیارودیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
خدمت دوست عزیز آشنا به مسائل بندر سلام ،،از من مرنجید، با ای کاش شروع کرده بودم، حکیم مهر شعرم را خوب سطر بندی نکرده بود، ما همه همدردیم و در تلاش معاش حلال و ای کاش ایران همه....میشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
1
1
دمت گرم دکتر .ان شالله تعرفه ها طبق ماده ی ۱۹ وبا نظارت اداره کل باشه
مطلع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
0
0
بنده شاغل در یکی از ادارات دامپزشکی خوزستان هستم واقعا کار بسیار عظیم و ویژه ایی انجام شد ای کاش اقای مدیرکل محترم از کار تیمی و منسجمی که دراینخصوص توسط همکاران دولتی دامپزشکی که برای مدت یکماه بصورت شبانه روزی در بندر مستقر شدند تا خللی در حمل و نقل نهاده دامی کشور تا زمان بکارگیری مسول فنی توسط سایت های انباری بندر امام (ره) ایجاد نشود نیز اشاره ایی میکرد . عقبه برنامه ریزی جهت انسجام بخشی و پیشرفت مرحله به مرحله این کار بزرگ ، یک فکر برنامه ریز بر پایه استفاده از تیم کاری بوده که جا دارد از تک تک همکاران و آن فکر برنامه ریز تشکر شود .
پاسخ ها
مطلع
| United States of America |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
با سلام . دوست عزیز مطلع قطعا جناب مدیرکل محترم در مصاحبه عنوان نموده اند که ۲ ماه شبانه روز و با همکاری تمامی همکاران خدوم اجازه داده نشد خللی در کار بوجود بیاد . اما چنانچه بنده نیز مانند شما مطلع هستم ، یک اینکه این کار عظیم و منحصر به فرد بر اساس یک خرد جمعی و کار کاملا تیمی بوده و فقط یک فرد برنامه ریز پشت این کار نبوده ، پس تشکر باید از تک تک همکاران عزیز صورت بگیره که حتما جناب مدیرکل محترم این بنا را دارند . دو این کار عظیم بصورت ضربتی و از یک اتفاق و یک روز تعطیل شروع شد بدون هیچ انسجامی ! اما در ادامه و بسرعت و با خردی جمعی ، تلاش بی وقفه همکاران بینظیر استان ، مدیرکل محترم ، معاون سلامت محترم و ... کار انسجام پیدا کرد و جلو رفت . هرچند چنین کار عظیم و شگرفی نمی تواند خالی از اشکال باشد اما قطعا با کمترین اشکال و به بهترین نحوه ممکن انجام شد . بنده به عنوان یک مطلع درگیر از خرد جمعی برنامه ریز تشکر میکنم .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
حالا خدا کنه بعد از این همه برنامه ریزی در حیطه وظایفشون ازشون کار بخوان نه اینکه مجبور به انجام کاری بشن که جزو وظایف اونا نیست
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
0
0
اگر ۲۰۰ دامپزشک هم باشن وقتی دستور از بالا باشه همان آش و همان کاسه.ولی بازم لازمه تشکر کنیم.
ناشناس
|
Japan
|
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
2
2
با تشکر از اقای مدیر کل محترم اقای دکتر کنارکوهی که ۳ ماه هم مدیر کل بودند و هم در نبود معاون فنی شان در ماموریت هندوستان کارهای معاونت فنی را به تمام و کمال در آرامش به انجام رساندند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
یعنی کار بزرگی کردن ...چرا اینقدر خواسته ها و مطالباتمون کمرنگه؟
همکار استان تهران
| Germany |
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
سلام دوست عزیز فقط فکر کنم همکارتون می خواستند عنوان کنند کارها با آرامش خیلی بهتر انجام می شود و با شلوغ کردن و زیر آب زدن و خفه کردن کارها با عذاب انجام می شود
در همه محیطی منم موافقم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
0
0
با سلام . پسر من دامپزشک تو یه اداره کار میکنه با حقوقی نزدیک به دومیلیون . خواسته ای که اداره ازش دارن در شان یک دامپزشک نیست بهش گفتم زبانش تقویت کنه هر چی داریم نقد میکنیم میفرستمش انور آب . خیلی برام سخته بعنوان یه مادر ولی نمیتونم نگاه غمگینش تحمل کنم مخصوصا وقتی که کاری ازش میخوان که در حیطه وظایفش نیست . خدا از سر تقشیراتشون نگذره
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
با سلام . مادر گرامی پسر شما چه نحوه با اداره همکاری داره ؟ استخدام رسمی ، پیمانی ، طرح ... ؟ در اینکه حقوق دامپزشکان عزیز پایین حرفی نیست . اما ممکن بفرمائید چه کاری از فرزند شما خواستن که در شانشون و حیطه وظایفشون نیست ؟ دوستان و همکاران وقتی از دانشگاه فارغ التحصیل میشن با دید پشت میز نشینی به این حرفه نگاه میکنن متاسفانه
ماد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
باز خوب براش کار پیدا کردی با سفارش و پارتی! الان اکثرا تو اسنپ کار میکنند و پیک
نظر شما
ادامه