کد خبر: ۵۵۳۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی زنجان، بجنورد، خراسان جنوبی، سمنان و البرز

 

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره دامپزشکی استان زنجان خبر داد:
مایه‌کوبی بیش از 4 میلیون نوبت سر دام در استان زنجان


رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان زنجان گفت: 4 میلیون و 62 هزار نوبت سر دام امسال در استان زنجان مایه‌کوبی می‌شود.

منصور صمصامی اظهار داشت: این میزان نسبت به سال گذشته 5 درصد افزایش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه از این تعداد 3 میلیون و 600 هزار نوبت سر علیه بیماری‌های واگیر دامی مایه‌کوبی می‌شوند، تصریح کرد: 506 هزار نوبت سر دام دیگر نیز علیه بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان مایه‌کوبی می‌شوند.
رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه برای مبارزه با انگل‌های خارجی و داخلی دام‌ها نیز اقداماتی خوبی پیش‌بینی شده است، ادامه داد: سمپاشی بدن نزدیک 665 هزار نوبت سر دام از جمله این اقدامات است.
وی با بیان اینکه در این راستا 8 میلیون و 500 هزار مترمربع اماکن و جایگاه دام سمپاشی می‌شود، افزود: این اقدامات برای مبارزه با انگل‌های خارجی است.
صمصامی به پیش‌بینی‌ها انجام شده برای مبارزه با انگل‌های داخلی دام‌ها خاطرنشان کرد: برای 2 میلیون نوبت سر دام معالجات انگلی پیش‌بینی شده است.
وی از مایه‌کوبی بیش از 3 میلیون و 770 هزار نوبت سر دام در استان در طی سال 89 خبر داد و گفت: از این تعداد 3 میلیون و 316 هزار نوبت سر دام مایه‌کوبی علیه بیماری‌های واگیر دامی شامل شاربن، شاربن علامتی، آبله، تب برفکی و... انجام شده است.
رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه 456 هزار نوبت سر دام علیه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام واکسیناسیون انجام گرفته است، تصریح کرد: برای مبارزه با انگل‌های خارجی 585 هزار نوبت سر دام روی بدن دام سمپاشی شده است.
وی با اشاره به اینکه 7 میلیون و 118 هزار متر‌مربع از اماکن و جایگاه دام در استان در سال گذشته سمپاشی شده است، ادامه داد: برای مبارزه با بیماری‌های داخلی نیز یک میلیون و 413 هزار نوبت سر دام داروی ضد انگل خورانده شده است.
صمصامی درباره مبارزه با بیماری‌های طیور در استان نیز به خبرنگار فارس گفت: برای بررسی و مراقبت از بیماری‌های طیور، زنبور و آبزیان تعداد 8 هزار و 556 مورد بازرسی از مرغداری‌ها، زنبورستان‌ها و مراکز پرورش ماهی انجام گرفته است.
وی عنوان داشت: برای مبارزه با بیماری‌های طیور در سطح استان 124 میلیون و 505 هزار واکسن در سال 89 توزیع شده است.
رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه علاوه بر این اقدامات بازرسی از اماکن توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده‌های دامی صورت گرفته است، تصریح کرد: سال گذشته 21 هزار و 685 مورد بازرسی از اماکن توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی صورت گرفته است.
وی در مورد بازرسی از کشتار دام در کشتارگاه‌های استان در سال 89 ابراز داشت: 20 میلیون و 669 هزار کیلوگرم گوشت در سال گذشته در کشتارگاه‌های دام و طیور استان زنجان مورد بازرسی کارشناسان و بازرسان این اداره قرار گرفتند.
صمصامی با بیان اینکه از این مقدار 40 هزار و 199 راس مربوط دام بوده است، ادامه داد: وزن این تعداد دام کشتار شده 3 میلیون و 959 هزار کیلوگرم بوده است.
وی از بازرسی 8 میلیون و 211 هزار و 376 قطعه طیور خبر داد و گفت: این مقدار طیور شامل 16 میلیون و 709 هزار و 975 کیلوگرم بوده است.
رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان زنجان خاطر‌نشان کرد: در نتیجه این بازدیدها 234 هزار و 785 کیلوگرم گوشت به علت بیماری‌های مختلف ضبط و از چرخه مصرف انسانی خارج شد.
وی در پاسخ به سؤالی در مورد معدوم‌سازی مواد خام دامی فاسد و تاریخ مصرف گذشته از سوی اداره کل دامپزشکی استان زنجان در طی سال گذشته گفت: در نتیجه این بازدیدها 14 مورد از متخلفان به مراجع قضایی معرفی شدند و 8 هزار و 166 کیلوگرم مواد خام دامی فاسد و تاریخ مصرف گذشته ضبط و معدوم شدند.


--------------------------------------

 

رییس شبکه دامپزشکی بجنورد:
شیوه دفع لاشه‌های معدومی در کشتارگاه صنعتی دام بجنورد ایده آل نیست

 

رییس شبکه دامپزشکی بجنورد گفت: شیوه دفع لاشه‌های معدومی در کشتارگاه صنعتی دام بجنورد ایده آل نیست.

دکتر محمدرضا بهروزیان با اشاره به اینکه کشتارگاه صنعتی بجنورد در سال 88 افتتاح شد، افزود: این در حالیست که بخشهایی مانند کوره لاشه سوز برای دفع لاشه‌های معدومی در آن فعال نشده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون برای دفع لاشه‌های معدومی از ماده‌ای به نام فرمالین استفاده می‌شود، ادامه داد: تاکنون برای دفع لاشه‌های معدومی در شهرستان بجنورد مشکل خاصی وجود نداشته است اما برای دفع درست آن باید به دنبال یک راه حل اساسی بود.

بهروزیان با بیان اینکه در کشتارگاه صنعتی نباید هیچ یک از قسمتهای دام دور ریخته شود، اظهار داشت: در کشتارگاه صنعتی بجنورد قسمتهای قابل بازیافت دام دور ریخته می‌شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه در کشتارگاه صنعتی دام بجنورد به علت عدم راه اندازی صنایع تبدیلی، خونی که باید به پودر خون، استخوانی که باید به پودر استخوان و روده‌های دام که باید به نخ بخیه تبدیل شوند به طور کامل دور ریخته می‌شود.

این مقام مسوول با ذکر اینکه 50 درصد از یک لاشه دامی باید تبدیل شود، خاطرنشان کرد: روزانه در این کشتارگاه یک تن از امحاء و احشای دام سبک و یک تن از امحاء و احشای دام سنگین دور ریخته می‌شود.

وی درخصوص کشتارگاه صنعتی طیور بجنورد توضیح داد: به دلیل اینکه مدیریت کشتارگاه صنعتی بجنورد در دست بخش خصوصی است، تمام ضایعات آن فرآوری می‌شود.

رییس شبکه دامپزشکی بجنورد درخصوص دفع لاشه در این کشتارگاه اظهار داشت: به دلیل اینکه کوره لاشه سوز در این محل فعال است لاشه‌ها به درستی تبدیل می‌شوند.

 

-----------------------------------

 

سرپرست جدید معاونت اداری و پشتیبانی دامپزشکی خراسان جنوبی معرفی شد


مدیرکل دامپزشکی استان خراسان جنوبی طی حکمی دکتر سعید کورش نژاد را به عنوان سرپرست جدید معاونت اداری و پشتیبانی دامپزشکی استان منصوب کرد.
در مراسم تودیع و معارفه که در محل سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به اهمیت مسئولیت معاونت اداری و پشتیبانی در دستگاه های اجرای، نقش این قسمت را در پویایی و انسجام دستگاه مهم و تاثیرگذار عنوان کرد.
دکتر محمد رضائی ضمن تقدیر از زحمات چندین و چند ساله مهندس علی خاکستانی در زمان تصدی این پست، دکتر سعید کورش نژاد را به عنوان سرپرست جدید معاونت اداری و پشتیبانی دامپزشکی استان معرفی کرد.
شایان ذکر است دکتر کورش نژاد پیش از این به مدت 5 سال مسئولیت طرح و برنامه اداره کل دامپزشکی استان را بر عهده داشت.


----------------------------------

 

انتصاب مسئول طرح و برنامه اداره کل دامپزشکی استان سمنان
 
اداره کل دامپزشکی استان سمنان اعلام کرد : طی حکمی از سوی مدیرکل دامپزشکی سمنان ، محمد تقی حیدریان به عنوان کارشناس مسئول طرح وبرنامه اداره کل دامپزشکی استان منصوب شد.


-----------------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی استان البرز: نظارت سازمان دامپزشکی از مرحله تولید تا مصرف


مدیر کل دامپزشکی استان البرز گفت: نظارت بهداشتی و شرعی سازمان دامپزشکی تنها به مرحله تولید فرآورده‌های خام دامی و طیور خلاصه نمی‌شود بلکه تا مرحله مصرف این نظارت‌ها ادامه دارد.
دکتر سید اصغر برائی‌نژاد با حضور در غرفه سازمان دامپزشکی در نمایشگاه و جشنواره سلامت با اشاره به نامگذ اری سال 2011 به عنوان سال جهانی دامپزشکی توسط سازمان بهداشت جهانی گفت: کارکنان نهاد دامپزشکی تلاش می‌کنند تا گوشت قرمز، سفید، تخم مرغ و شیر که در سطح بازار عرضه می‌شوند عاری از باقیمانده سموم  باشند و مردم از این طریق همواره فرآورده‌های سالم مصرف نمایند.

مدیر کل دامپزشکی استان البرز تصریح کرد: مهمترین استراتژی‌های سازمان دامپزشکی کشور این است که مصرف دارو به حداقل ممکن برسد و بنا بر این از تولیدکنندگان دام و طیور می‌خخواهیم که مصرف دارو و آنتی‌بیوتیک‌ها را به حداقل ممکن برسانند و در زمان منع مصرف دارو تا عرضه به بازار  را رعایت کنند.

وی در ادامه گفت: در کشتارگاه‌ها ناظران شرعی و بهداشتی مستقر هستند و با ممهور کردن گوشت کشتار شده سلامت آن را تضمین می‌کنند.

وی از مصرف کنندگان درخواست کرد: برای حفظ سلامتی خود و خانواده‌هایشان از خرید گوشت و مرغ و سایر فرآورد‌ه‌هایی دامی از مراکز غیرمجاز خودداری کنند.

دکتر برائی‌نژاد همچنین از مردم خواست: در صورت مشاهده تخلف از سوی فعالان بخش‌های تولید، حمل ونقل و توزیع، مراتب را به شبکه‌های دامپزشکی اعلام کنند تا با متخلفان برابر قانون برخورد شود.

 

 

نظر شما
ادامه