کد خبر: ۵۵۳۱۵

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: خسارت‌های ناشی از حمله پلنگ به انسان و یا دام روستاییان، توسط سازمان حفاظت محیط زیست جبران می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «حبیب لشکری» روز یکشنبه اظهار داشت: در زمینه خسارت های پلنگ، پرونده هایی در استان تشکیل و به سازمان مرکزی ارسال شده است اما ساز و کار جبران خسارات‌ پلنگ هنوز مشخص نشده است.

وی افزود: امسال، تنها یک مورد حمله پلنگ به انسان، در استان گزارش شده است که جمعه گذشته ۲ نفر را راهی بیمارستان کرد.

وی اظهار داشت: این افراد برای کوهنوردی به کوه های جنوبی روستای تیمورتاش شهرستان بجنورد رفته بودند که مورد حمله پلنگ قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه پلنگ، معمولا به انسان حمله نمی کند بلکه انسان گریز است و خود را از دید انسان مخفی می کند، افزود: این افراد که مورد حمله پلنگ قرار گرفته اند، چند قلاده سگ به همراه داشته اند که احتمال می رود سگ ها، سبب تحریک پلنگ شده باشند.

وی خاطرنشان کرد: البته یکی از مجروحان اعلام کرده است که چوب خود را به سمت پلنگ پرتاب کرده است و گمان می رود همین اقدام سبب برانگیختن و واکنش پلنگ شده باشد.

لشکری اظهار داشت: پلنگ، گونه ارزشمندی است که تا پارسال زیر پوشش بیمه بود و بیمه «ما» خسارت ناشی از خراب کاری های این حیوان را جبران می کرد اما امسال، قراردادی با این بیمه منعقد نشده و سازمان حفاظت محیط زیست بخشی از خسارات این بخش را جبران می کند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی درباره حضور و پرسه پلنگ در اطراف مناطق مسکونی روستایی، گفت: زمینه حضور و حمله پلنگ را انسان، مهیا می سازد و این حادثه ها، ریشه در رفتار انسان با طبیعت دارد.

لشکری تصریح کرد: بعضا کشاورزان برای حفاظت از مزارع خود اقدام به کشتن گرازها می کنند که با کاهش جمعیت آن، طعمه پلنگ کاهش می یابد و علت حضور گرازها در مزارع هم دست اندازی انسان بر زیستگاه های این جانوران است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی تصریح کرد: در این شرایط، پلنگ که در یافتن طعمه خود در طبیعت دچار مشکل می شود، بویژه در فصل سرد،  برای تغذیه به حاشیه روستاها کشیده می شود.

وی افزود: حمله وحوش به دام، چیز تازه ای نیست و در این زمینه دامداران باید مراقبت‌های لازم را از دام خود داشته باشند و محل نگهداری دام را در برابر حمله احتمالی وحوش مصون کنند.  

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: امسال چند مورد حمله پلنگ گزارش شده است که در آن چند قلاده سگ و چند راس دام سبک در بجنورد و شیروان تلف شده و همچنین در شهرستان مانه و سملقان، سه سر اسب در حمله پلنگ تلف شده است که البته در بیشتر این حوادث، حفاظت مناسب و لازم از دام انجام نشده بوده است.

پیش از این نیز مسوولان اداره کل محیط زیست خراسان شمالی از افزایش مشاهده پلنگ در مجاورت مراکز زیست انسانی و نیز حمله به دام روستاییان این استان خبر داده و علت آنرا کاهش طعمه این گونه جانوری در طبیعت عنوان کرده بودند.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند.

برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ است، با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می کند.


نظر شما
ادامه