کد خبر: ۵۵۲۸۹

درحالی‌که برخی گمانه‌زنی‌ها درباره تعطیلی مرکز بازپروری حیات وحش پارک پردیسان و انتقال گونه‌های آن به باغ‌ وحش‌های کشور مطرح می‌شود، مدیرکل دفتر مدیریت حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید: این مرکز تعطیل نمی‌شود البته قصد نداریم آن را به باغ وحش تبدیل کنیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر شهاب‌الدین منتظمی» با بیان اینکه مرکز بازپروری حیات وحش پارک پردیسان قرار است که در چارچوب رسالت سازمانی ما به کار خود ادامه دهد، اظهار کرد: ما نمی‌خواهیم که این مرکز بازپروری را به باغ وحش تبدیل کنیم بنابراین گونه‌هایی که قابلیت رهاسازی دارند را در زیستگاه خود رها می‌کنیم. سایر گونه‌ها را نیز به باغ وحش‌ها یا مراکز نگهداری از حیات وحش که مجوزهای لازم را دارند، تحویل می‌دهیم.

مدیرکل دفتر مدیریت حیات‌ وحش سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: به ادارات کل محیط زیست در استان‌ها نیز اعلام کرده‌ایم گونه‌هایی که به هر دلیلی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد را درصورت برخورداری از سلامت کافی در زیستگاه رهاسازی کنند و در غیر این صورت فقط گونه‌هایی را که نیاز به درمان، مراقبت و قرنطینه دارند را به تهران و مرکز بازپروری حیات وحش پارک پردیسان انتقال دهند.

 منتظمی در ادامه درباره شرایط واگذاری گونه‌های مرکز بازپروری حیات وحش پارک پردیسان به باغ وحش و مراکز نگهداری از حیات وحش توضیح داد: در درجه اول ما گونه‌هایی که قابلیت واگذاری دارند را به استان‌ها اعلام می‌کنیم و پس از آن مراکزی که مجوزهای لازم و شرایط نگهداری از آن گونه‌ها را دارند برای درخواست تحویل گونه به ادارات کل استانی مراجعه می‌کنند. ما نیز پس از تایید اداره کل استان گونه حیوانی را در اختیار مراکز نگهداری و باغ وحش‌ها قرار می‌دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با توجه به شرایط نامطلوب باغ وحش ارومیه تعداد زیادی گونه در اختیار این مرکز قرار گرفته است، تصریح کرد: در ابتدا قرار بود تعدادی گونه پرنده، لاکپشت، مار، ایگوآنا و ... در اختیار این باغ وحش قرار گیرد اما پس از بررسی وضعیت این باغ وحش فقط تعدادی گونه پرنده به آن تحویل داده شد و با توجه به اینکه شرایط و جایگاه مناسب برای سایر گونه‌ها نداشتند مابقی حیوانات را به آن‌ها تحویل ندادیم.

منتظمی در پایان درباره توله پلنگی که اخیرا به باغ وحش تهران تحویل داده شده است، گفت: این توله پلنگ (ماوی) در دو ماهگی از طبیعت جدا شده بود و مدتی بعد از شکارچیان در استان آذربایجان شرقی گرفته شد. متاسفانه بر اساس نظر کارشناسان این توله پلنگ امکان بازگشت به طبیعت را ندارد و به دلیل ارتباطی که در بچگی با انسان گرفته ممکن است که به روستاها و انسان نزدیک شود و به نوعی به خطر بیفتد بنابراین تنها مرکزی که از نظر ما شرایط و جایگاه لازم برای نگهداری از این پلنگ را داشت، باغ وحش تهران بود که مدتی پیش به این محل منتقل شد.

 
نظر شما
ادامه