کد خبر: ۵۵۲۸۱

این روزها پرسه سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها و معابر به یکی از معضلات اساسی شهرها خصوصا در شهر ابهر تبدیل شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، چند سالی است که پرسه سگ‌های ولگرد در داخل شهرها به یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان به‌ویژه کسانی‌که صبح زود از خانه خارج می‌شوند، تبدیل شده است. در حالی‌که اغلب شهرداری‌ها با مشکل اعتباری برای رفع این دغدغه دست و پنجه نرم می‌کنند.

نبود محلی برای نگه‌داری سگ‌های ولگرد باعث دامن زدن به این معضل شده است. سگ‌های بی‌پناه در روزهایی که سوز سرما بر تن‌شان نفوذ می‌کند، اغلب برای یافتن غذا یا جان‌پناه از محل زندگی خود خارج شده و به دامن انسان‌ها پناه می‌آورند که گاهی از سوی آن‌ها نیز رانده می‌شوند.

از مهم‌ترین آسیب‌هایی که تردد این سگ‌ها می‌تواند در شهرها به‌وجود آورد، علاوه بر رعب و وحشت میان شهروندان می‌توان به خطر انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان اشاره کرد. هاری از بیماری‌هایی است که در اثر گازگرفتگی سگ به انسان منتقل می‌شود؛ سگ هار به حدی خطرناک است که تمایل زیادی به گاز گرفتن دارد تا حدی که این تمایل سبب می‌شود حتی خودش را نیز گاز گرفته و به شدت زخمی کند.

جولان سگ‌های ولگرد در شهرها در صورت بی‌توجهی، کم‌کم در حال تبدیل شدن به یک معضل بهداشتی نیز می‌شود که این امر ضرورت توجه جدی برای ساماندهی این سگ‌ها را می‌طلبد اما گاهی انتشار عکس‌ها یا ویدئوهایی از نحوه جمع‌آوری این حیوانات بی‌پناه اما باوفا در فضای مجازی و رسانه‌های دیداری و شنیداری، سبب داغ شدن بحث این سگ‌ها می‌شود که این بار قرعه به نام شهر ابهر افتاد.

در همین رابطه، شهردار ابهر در مورد کلیپ منتشر شده و نحوه جمع‌آوری سگ‌ها توسط شهرداری، می‌گوید: سیاست شهرداری ابهر در جمع‌آوری سگ‌ها، زنده‌گیری است.

«محمدرضا ذوالقدری‌ها» با تاکید بر این‌که سگ‌های ولگرد در ابهر کشته نمی‌شوند، ادامه می‌دهد: برخی از این سگ‌ها پس از جمع‌آوری به مراکز نگه‌داری تحویل داده می‌شوند که یکی از این مراکز در شهر صائین‌قلعه قرار دارد.

وی با یادآوری این مطلب که برخی از سگ‌ها نیز در خارج از شهر و محل زندگی خود رهاسازی می‌شوند، بیان می‌کند: بی‌خطرسازی سگ‌ها نیز جزو برنامه‌های شهرداری است که این کار نیز با همکاری شبکه دامپزشکی امکان‌پذیر است.

شهردار ابهر تاکید می‌کند: برای جمع‌آوری سگ‌ها قبلاً از آمپول‌های بی‌حسی استفاده می‌شد که در حال حاضر از این آمپول‌ها نیز استفاده نمی‌شود.



نظر شما
ادامه