کد خبر: ۵۵۲۷۴

پژوهشگران زیست فناوری جانوری رویان موفق شدند با تولید داروهای حاوی آنتی بادی، اثرات آنتی بیوتیک در شیر و گوشت دام ها را کاهش دهند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سینا پرس، «مهرسادات طبائیان»، عضو تیم تحقیقاتی مجموعه زیست فناوری رویان در این خصوص گفت: عمده فعالیت مجموعه تحقیقاتی ما تولید داروهای حاوی آنتی بادی در کشور است. طرحی که چندی پیش نیز توسط جهاد دانشگاهی به عنوان ده طرح فناورانه برتر شناخته شد. از دیگر دستاوردهای این مجموعه، تولید داروهای ضد اسهال دام است.

همچنین ما در زمینه خوراک حیوانات آزمایشگاهی نیز چند محصول تولید کرده ایم. برای القای بیماری های مختلف (در مدل های حیوانی) نیز یک سری خوراک های تحقیقاتی تولید کرده ایم.

وی افزود: همچنین اکنون برای اسب های مسابقه نیز محصولات مختلفی از جمله دارو و مکمل های غذایی تولید کرده ایم که اکنون مراحل ثبت مجوزش را طی می کند و به زودی به صورت گسترده در بازار عرضه می شود.

وی درباره  تولید محصول «خوراک ویژه اسب های کورس و مسابقه» اظهارداشت: این خوراک، جیره ای مقرون به صرفه و با دستور مصرفی آسان برای برآورده کردن نیاز غذایی اسب های ورزشی، چوگان، نمایشی، پرشی و سیلمی است که فعالیتی معمول و غیر حرفه ای داشته و تحت فشار متابولیکی ویژه ای نیستند.

وی درباره اهمیت تولید این محصول بیان کرد: هرچند همواره صاحبان اسب خواستار بهترین ظاهر و بهترین امتیاز بدنی هستند اما هرگز طالب آن نیستند که اسب ها دارای ظاهری زیبا اما عصبی باشند.

کنسانتره ویژه جنتلمن فرآوری شده دارای قابلیت هضم بالا بوده و بدون آنکه سبب بروز اثرات روانی و تند خویی اسب ها شود؛ این محصول جایگزین مناسب برای جیره های عمومی باشگاه ها است.

وی یادآور شد: همچنین این محصول با بهره گیری از روغن های گیاهی، علاوه بر تامین نیازمندی اسب های تغذیه شده در مراتع فقیر و کم علوفه، برای سوارکارانی که طالب پوستی براق تر و نگاهی جذاب تر و درخشان تر اسب هایشان هستند نیز جیره غذایی ایده آلی محسوب می شود.

از سوی دیگر، حضور مقدار مناسب نشاسته و قند و پودر یونجه (به عنوان منبع پروتئین و فیبر با کیفیت بالا) موجب شده که این ترکیب برای اسب های که سیستم گوارشی حساسی دارند بسیار مناسب باشد.

طبائیان کنسانتره دام سبک (بز و گوسفند) را از دیگر محصولی مجموعه زیست فناوری رویان برشمرد و درباره این محصول نیز گفت: امروزه پرورش مدرن دام سبک (نژادهای گوشتی، شیری و گوشت گوشتی- شیری) در کنار تامین علوفه با کیفیت، نیازمند تغذیه با کنسانتره های اختصاصی بر اساس وضعیت فیزیولوژیکی، امتیاز بدنی، سن، تغییرات محیطی و جایگاه پرورش است.

پژوهشکده زیست فناوری رویان با تجربه چندین ساله خود در تولید دام های سبک با استفاده از تکنیک های تولید مثلی و علوم بیوتکنولوژی، اقدام به طراحی و تولید دارو، مکمل و خوراک های مختلف برای استفاده کامل از پتانسیل ژنتیکی دام های پر تولید کرده است.

وی به مهمترین دستاوردهای این مجموعه در زمینه تولید خوراک و داروی دام ها اشاره کرد و گفت: پودر گاما از جمله محصولاتی است که اکنون برای تقویت سیستم ایمنی و کمک به گوساله ها در دروه های پر استرس یا درگیری با اسهال کاربرد دارد.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر محصولات این مجموعه پودر تحقیقاتی الکترولیت خوراکی است. این پودر به منظور درمان یا پیشگیری از اسهال، عدم تعادل الکترولیتی، اسیدوز یا به عنوان مکمل غذایی برای گوساله و بره های تازه متولد شده توصیه می شود؛ پودر الکترولیت خوراکی به منظور حداکثر جذب هنگام مصرف خوراکی طراحی شده است.

این عضو تیم تحقیقاتی مجموعه زیست فناوری رویان درباره اهمیت تولید این محصولات اظهارداشت: برخی از دام ها هنگام که متولد شدن بر اثر ابتلا به اسهال تلف می شوند زیرا انواع و اقسام پاتوژن ها(باکتری های بیماری زا) به آنها حمله می کنند.

اکنون دامپزشکان برای رفع این مساله از آنتی بیوتیک استفاده می کنند. این در حالی است که آنتی بیوتیک ها وارد گوشت و شیر گوساله ها شده و برای انسان بسیار ضرر دارند. از اینرو با تلاش پژوهشگران این مجموعه به وسیله آنتی بادی های اختصاصی موجود در دارو، این روند(اثر آنتی بیوتیک شیر و گوشت) را کاهش داده ایم.

وی به وجه تمایز این محصولات نسبت به نمونه های مشابه خارجی اشاره کرد و به سیناپرس گفت: عمده این محصولات به ویژه خوراک و مکمل های غذایی اسب ها وارداتی هستند. اکنون ضمن جلوگیری از خروج ارز چند هزار دلاری از کشور، این محصولات با قیمتی ارزان تر و  با کیفیتی برابر نمونه مشابه خارجی در بازار عرضه می شوند.

 

نظر شما
ادامه