کد خبر: ۵۵۲۷

حکیم مهر - رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به برنامه‌های سازمان غذا و دارو برای تولید داروهای با فناوری جدید در سال جاری گفت: به زودی حداقل سه قلم داروی بایوتک و چهار قلم دارو با فناوری نانو به بهره‌برداری می‌رسند.
دکتر احمد شیبانی در مراسم افتتاح رسمی مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: پیش از این مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم در استان تهران در ستاد وزارتخانه فعال بود که در راستای سیاست‌های وزارت بهداشت این موضوع به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی واگذار شد. در شهرستان‌ها نیز همچنان معاونت‌های غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی مسوول این موضوع هستند.

وی افزود: بر این اساس مردم می‌توانند سوالات شایع در مورد مصارف دارویی، عوارض، تداخلات دارویی، شرایط نگهداری دارو و ... را با شماره تلفن 09646 جویا شوند.

شیبانی با اشاره به هفته سلامت و شعار سازمان جهانی بهداشت مبنی بر «مقاومت به داروهای ضد میکروبی یک تهدید جهانی است»، ادامه داد: در حال حاضر کشور از نظر مصرف دارو در جایگاه خوبی قرار ندارد. میانگین داروهای تجویزی در نسخ کشور از 5/3 قلم در سال 87، هم اکنون به 2/3 قلم رسیده است که این موضوع نشان دهنده آن است که در این زمینه کار شده است.

وی افزود: در میان 10 قلم داروی پرمصرف کشور، چهار قلم آن را آنتی‌بیوتیک تشکیل می‌دهد. بر این اساس در سال جهاد اقتصادی وظیفه سازمان غذا و دارو و معاونت‌های غذا و داروهای دانشگاه‌های علوم پزشکی در این زمینه سنگین است؛ چرا که هر چند بحث اقتصاد دارو اهمیت‌ دارد اما مهم‌ترین موضوع در زمینه دارو بحث «سلامت» است.

شیبانی، آموکسی ‌سیلین و دگزامتازون تزریقی را از داروهای اول پرمصرف در کشور عنوان کرد و گفت: این داروها گران‌ترین داروها هستند. باید تلاش کرد که تغییر در تابلوی 10 قلم داروی پرمصرف کشور ایجاد شود. در این زمینه مسوولیت سنگینی بر عهده مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار دارد.

وی با اشاره به تشکیل سازمان غذا و دارو در وزارت بهداشت افزود: تشکیل این سازمان نشان دهنده اهمیت بحث غذا و داروست. به این ترتیب با تشکیل سازمان غذا و دارو این بخش‌ها با اختیارات بیشتری تقویت می‌شوند. همچنین با تشکیل سازمان غذا و دارو ارتباط ما با دانشگاه‌ها بیشتر و قوی‌تر خواهد شد.

 اجرای طرح سامانه جامع اطلاعات دارویی در سازمان غذا و دارو به زودی

شیبانی در ادامه در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح سامانه جامع اطلاعات دارویی (سجاد) در سازمان غذا و دارو گفت: این طرح در مجموعه داروی سازمان غذا و دارو اجرا خواهد شد. این اطلاعات اکنون هم وجود دارد اما به صورت شبکه نیست.

 برنامه‌های سازمان غذا و دارو برای تولید داروهای با فناوری جدید در سال جاری

 ایران به زودی در تولید داروهای ام . اس خودکفا می‌شود

شیبانی با اشاره به برنامه‌های سازمان غذا و دارو برای تولید داروهای جدید در سال جاری گفت: داروی اسپینال Z دارویی با منشا گیاهی است که 12 سال بر روی آن کار شده است. این دارو اکنون در مرحله صدور پروانه قرار گرفته است.

وی افزود: به زودی حداقل سه قلم داروی بایوتک و چهار قلم دارو با فناوری نانو به بهره‌برداری خواهد رسید. داروهای بایوتک مربوط به داروهای ام.اس و تالاسمی خواهد بود و به این ترتیب در تولید داروهای ام‌ . اس به خودکفایی می‌رسیم. داروهای با فناوری نانو نیز عمدتا مربوط به داروهای سرطانی و شیمی ‌درمانی است که یک قلم از آنها در مرحله تولید اولین سری ساخت قرار دارد. این داروها در سال جدید به بهره‌برداری می‌رسند.

 عرضه 3 هزار و 100 میلیارد تومان دارو به بازار در سال گذشته

 داروسازان با راهنمایی صحیح بیماران هویت حرفه خود را حفظ کنند

شیبانی گفت: سال گذشته حدود سه هزار و 100 میلیارد تومان دارو به بازار عرضه شد. بسیاری از داروها در منازل جمع می‌شوند. داروخانه‌ها به غیر از داروهای OTC نباید داروی دیگری را به بیماران ارائه دهند، چرا که عرضه این داروها با عوارضی همراه خواهد بود.

وی خطاب به داروخانه‌ها و داروسازان گفت: لازم است داروسازان هویت خود در ارائه درست دارو و راهنمایی صحیح بیمار و همچنین حضور در مراقبت سلامت بیمار را حفظ کنند. امور مربوط به دارو نمی‌تواند با بحث اقتصادی گره بخورد. در مجموع منطقی کردن مصرف دارو کاری جمعی است و عزم راسخی را می‌طلبد. در این زمینه نظارت‌ها و بازرسی‌های لازم انجام می‌شود.

 شعار امسال سازمان غذا و دارو؛ توجه به کیفیت دارو

شیبانی گفت: برای امسال شعار توجه به کیفیت دارو را در سازمان غذا و دارو مطرح کرده‌ایم، بر این اساس در کنار اهمیت به کیفیت دارو لازم است خدمات دارویی نیز به صورت باکیفیت به مردم ارائه شود.

حذف حق فنی داروخانه‌ها منتفی شد

رییس سازمان غذا و دارو درباره موضوع حق فنی داروخانه‌ها گفت: حذف حق فنی داروخانه‌ها منتفی شد؛ هر چند که از ابتدا بنا بر حذف آن نبود و بحثی در دیوان عدالت اداری در مورد نحوه اجرا و میزان دریافت آن مطرح شده بود. از آنجا که در سال جاری تعیین تعرفه‌ها چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی با وزارت بهداشت است، بحث حق فنی داروخانه‌ها در وزارت بهداشت در حال بررسی است و پس از نهایی شدن آن اعلام خواهد شد.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد:

اخذ مجوز تاسیس دانشکده‌های فناوری‌های نوین، طب سنتی و آموزش پزشکی

در ادامه دکتر رزاقی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید پزشکی با معرفی مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم گفت: این مرکز پاسخگوی سوالات عمومی و تخصصی درباره اطلاعات دارویی و موارد مسمومیت خواهد بود.

وی همچنین به اقدامات پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: با توجه به دستور مقام معظم رهبری و همچنین تاکید وزارت بهداشت برای امسال برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته تا تحقیقات در دانشگاه طوری باشد که فرایند آن مورد استفاده جامعه قرار گیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: مجوز تاسیس دانشکده فناوری‌های نوین، دانشکده طب سنتی و دانشکده آموزش پزشکی در سال گذشته گرفته شده است. به این ترتیب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خواهد توانست در زمینه داروهای گیاهی و درمان بیماران به روش طب سنتی و همچنین فناوری‌های نوین و آموزش پزشکی فعالیت بیشتری داشته باشد در مجموع خبرهای خوشی در نیمه اول سال جاری خواهیم داشت.

 

 

نظر شما
ادامه