کد خبر: ۵۵۲۳۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی:
«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» افزود: قرار است سرم جدا شده از خون پرندگان در حال تلفات به موش‌های آزمایشگاهی تزریق شود و مانیتور موش‌ها به مدت یک تا ۷ روز انجام خواهد شد...

حکیم مهر: معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی با اعلام اینکه هنوز علت تلف شدن پرندگان تالاب میانکاله در دست بررسی است و شواهد نشان می‌دهد که احتمالا مسمومیت با سم بوتولیسم عامل آن است، از تلف شدن حدود ۷هزار پرنده تاکنون خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر علی‌صفر ماکنعلی» با بیان اینکه از روز چهارشنبه هفته گذشته (۲بهمن ماه) تاکنون سیستم‌های رصد و پایش و نیروهای میدانی اقداماتی در رابطه با بررسی محیطی، بررسی تلفات و نمونه‌برداری را انجام داده‌اند، اظهار کرد: اطلاعات جمع آوری شده در بخش‌های محیط، پرندگان موجود در آن منطقه، پرندگان تلف شده و ویژگی‌های آب است.

وی ادامه داد: احتمال تمام بیماری‌های ویروسی، باکتریایی در حیات وحش، قارچی، بایوتوکسین (ماده سمی که به‌وسیله یک موجود زنده تولید یا از آن ناشی می‌شود) و مواد شیمیایی به طور موازی در حال بررسی است، که نتایج دقیق آن به‌زودی مشخص می‌شود، ولی به احتمال زیاد علت تلفات مسمومیت براثر سم بوتولیسم است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی تصریح کرد: قرار است سرم جدا شده از خون پرندگانی که در حال تلفات هستند به موش‌های آزمایشگاهی تزریق شود و بعد از آن فرآیند مانیتور کردن موش‌ها در بازه زمانی یک تا ۷ روز انجام خواهد شد و معلوم نیست که علائم بیماری چه زمانی در این بازه خودش را نشان دهد.

ماکنعلی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است آلودگی یا سم توسط انسان به محیط منتقل شده باشد، گفت: شواهدی که نشان دهد مسمومیت توسط افرادی صورت گرفته است فعلا وجود ندارد، زیرا اگر سمی توسط اهالی در آن منطقه رها می‌شد، این تلفات می بایست در آبزیان هم رخ می‌داد در حالی که این اتفاق نیفتاده است.

به گفته وی، ابتلا به بیماری نیوکاسل و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیز منتفی است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی در ادامه به آمار تلفات پرندگان این تالاب اشاره کرد وگفت: در روز اول پنجشنبه (۳ بهمن) ۵۰۱ قطعه پرنده، روز جمعه (۴ بهمن ) ۸۰۴ قطعه، روز شنبه (۵ بهمن) ۵۵۰ قطعه، یکشنبه (۶ بهمن) ۴۱۰۰ قطعه، روز دوشنبه (۷ بهمن) ۱۷۸۵ قطعه پرنده تلف شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که اگر علت سم بوتولیسم باشد، مجموع این تلفات به ۸ هزار قطعه نیز برسد.

وی در پایان با بیان اینکه ۲۳ گونه مختلف پرنده شامل فلامینگو، پلیکان، کاکایی، قو، غاز پا خاکستری، انواع مرغابی در این تالاب تلف شده‌اند، اظهارکرد: تلفات با جمعیت تناسب دارد و بیشترین میزان تلفات یعنی ۹۰ درصد تلفات از گونه چنگرها بوده است.

 

خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
1
3
پس اگر ویروس جهش یافت و به پستانداران قابل سرایت شد ، مقصرش شما خواهبد بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
4
0
مطمن باشید دکتر ماکنعلی بر اساس مبانی تخصصی اظهار نظر می کند تا الان که ثابت شده است این هم خواهیم دید
پاسخ ها
کارشناس سازمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
قبلاً این گونه بود الان بر اساس سیاستهای حاکمیتی است
کارشناس سازمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
0
1
این گونه تلفات وسیع به بوتولیسم نمی خورد. حالا اگر سازمان می خواهد آنفلوانزا و سایر بیماریهای ویروسی را رد کند، بحث دیگری است
نظر شما
ادامه