کد خبر: ۵۵۱۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از وجود بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در مناطق آزاد شهرستان فردوس و سرایان خبر داد و گفت: تاکنون تعداد لاشه‌های مکشوفه قوچ و میش در محدوده شهرستان‌های فردوس و سرایان به حدود هفتاد لاشه رسیده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «حسن اکبری»، امروز دوشنبه 7 بهمن، در جمع خبرنگاران گفت: مدتی پیش گزارش تلفات پراکنده حیات وحش (قوچ و میش) در مرز شمالی استان (مرز فردوس، بجستان و گناباد) توسط همکاران اجرایی محیط زیست شهرستان فردوس به اداره کل واصل شد که در همان بررسی‌های اولیه به این نتیجه رسیدیم که احتمالا عامل بیماری از منطقه حفاظت شده هلالی واقع در خراسان رضوی به داخل استان گسترش پیدا کرده چرا که پیش از این در شهرستان‌های گناباد و بجستان تلفات حیات وحش گزارش شده بود.

وی افزود: پیگیری این موضوع مهم در دستور کار این اداره‌کل قرار گرفت و مهم‌ترین مساله از همان ابتدا تشخیص قطعی بیماری بود که علی‌رغم همکاری تنگاتنگ دامپزشکی، روند تشخیص بیماری به دلیل نامناسب بودن نمونه‌های ارسالی به دامپزشکی و فاسد شدن لاشه‌ها به کندی پیش می‌رفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: در نمونه‌های بررسی شده قبلی از حیات وحش تلف شده در خراسان رضوی، علت مرگ مواردی همچون پنومونی ریوی، براکسی، مسمومیت و موارد دیگر عنوان شده بود و در بررسی‌های اولیه تلفات قوچ و میش در شهرستان فردوس نیز عامل ویروسی تشخیص داده نشد و نتایج آزمایشات، شبیه به خراسان رضوی بود.

اکبری ادامه داد: با گسترش دامنه بیماری به سمت شهرستان سرایان، حساسیت اکیپ‌های پایش محیط زیست و دامپزشکی بیشتر شد و نهایتا نمونه حیوان مریض توسط محیط‌بانان برای بررسی کامل بالینی و نیز نمونه‌برداری‌های لازم در اختیار دامپزشکی قرار گرفت و نتیجه آزمایشات تکمیلی در 5 بهمن‌ماه توسط دامپزشکی استان اعلام شد.

وی با بیان اینکه در بررسی آزمایشات صورت گرفته، عامل بیماری، ویروس طاعون نشخوارکنندگان کوچک تشخیص داده شد، بیان کرد: متاسفانه بیماری‌های ویروسی در حیات وحش هیچ درمانی ندارند و راهکاری برای واکسیناسیون حیات وحش نیز وجود ندارد و تنها باید از طریق امحاء بهداشتی لاشه‌ها، ضدعفونی آبشخورها، کاهش چراگاه مشترک دام‌های اهلی و حیات وحش و راهکارهای مشابه از انتشار بیشتر بیماری جلوگیری کرد.

اکبری در خصوص انتشار بیماری در سطح مناطق آزاد شهرستان فردوس و سرایان، گفت: بلافاصله پس از تشخیص قطعی بیماری کارگروه مشترکی با حضور دامپزشکی، مدیریت بحران، منابع طبیعی، امور عشایر، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های مرتبط برگزار و راهکارهای هم‌افزایی برای مقابله با بیماری بررسی و تصویب شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار کرد: اگرچه در تمام این مدت پایش‌های مداومی توسط یگان حفاظت محیط زیست شهرستان‌های فردوس و سرایان و همچنین اداره کل صورت می‌گرفت، اما تشدید پایش، ضدعفونی و مخصوصا امحاء لاشه‌های احتمالی با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.

اکبری با اشاره به این موضوع که این بیماری قابل انتقال به انسان نیست، اما امکان انتقال به دام‌های اهلی وجود دارد، خاطرنشان کرد: امیدواریم همکاری دستگاه‌های مرتبط مخصوصا مردم محلی و نیز دامداران و عشایر منجر به کنترل دامنه انتشار این بیماری در کوتاه‌ترین زمان ممکن شده و از نابودی ذخیره‌های ژنی ارزشمند استان جلوگیری شود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
0
1
کجایند مدعیان پاک بودن کشور ، و اولین و برترین ها؟
نظر شما
ادامه