کد خبر: ۵۵۱۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی اردبیل، قم، مازندران، کرمان و نیشابور

 

در استان اردبیل صورت گرفته است؛
انجام 70 هزار مورد بازرسی بهداشتی از مراکز تولید دامی


مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: در یک سال گذشته بیش از 70 هزار مورد بازدید بهداشتی از مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی استان به عمل آمده است.

دکتر سبحانعلی علوی در همایش سلامت دام و ارتباط آن با سلامت عمومی جامعه، در اردبیل اظهار داشت: در این بازرسی‌ها بیش از 353 تن فرآورده‌های خام دامی غیر‌بهداشتی و آلوده شناسایی، جمع‌آوری و معدوم شده است.
وی با تبریک هفته سلامت افزود: سال 2011 میلادی با شعار دامپزشکی برای سلامت، دامپزشکی برای غذا، دامپزشکی برای این سیاره، به عنوان سال جهانی دامپزشکی نام‌گذاری شده که تداعی‌کننده نقش مهم دامپزشکی در مراقبت از سلامت انسان‌ها، ارتقای بهداشت عمومی، تامین امنیت غذایی و حفظ محیط زیست است.
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل بیان داشت: تعداد کثیر بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، شیوع بیماری‌های نوپدید و باز پدید در سال‌های اخیر و همچنین کاهش 25 تا 33 درصدی تولید محصولات دامی دارای بیماری‌های مختلف دامی بر اهمیت و نقش دامپزشکی در تامین سلامت و امنیت غذایی جامعه بشری و لزوم توجه جهانی بر این نقش افزوده است.
علوی عنوان داشت: این مجموعه در انجام وظایف قانونی محوله به عنوان عضو اصلی کارگروه سلامت و امنیت غذایی، هماهنگی و همکاری هماهنگ در امر کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام با دستگاه‌های ذی‌ربط در کنترل بهداشت عمومی جامعه دارد.
عضو کارگروه سلامت افزود: این در حالی است که حتی در امر صدور پروانه بهداشتی برای مراکز پرورش و صنایع وابسته به دام موافقت دستگاه‌های یاد شده را کسب می‌کنیم.
وی با بیان اینکه دامپزشکی به عنوان متولی نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی در طی سال چند طرح تشدید نظارت بهداشتی اجرا می‌کند، خاطرنشان کرد: در ایام ویژه و در مناسبت‌های خاص که مصرف فرآورده‌های خام دامی افزایش می‌یابد این اداره کل در قالب برنامه‌های سراسری طرح‌های خود را در استان اردبیل اجرا می‌کند که این امر در ارتقای سلامتی جامعه و تامین امنیت غذایی نقش عمده‌ای داشته است.
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل واکسیناسیون نزدیک به 9 میلیون راس دام علیه بیماری‌های مختلف دامی، نظارت بهداشتی بر کشتار بیش از 200 هزار راس دام و 10 میلیون قطعه طیور در کشتارگاه‌های دام و طیور این استان را از عملکرد این اداره کل اعلام کرد.
علوی کنترل بیماری‌هایی نظیر آنفلوآنزای فوق حاد طیور، تب برفکی، بیماری‌های مشترک در سطح استان، تشدید اقدامات کنترل در تردد دام و فرآورده‌های خام دامی و احداث و تجهیز داکت ضد عفونی در گمرک مرزی بیله‌سوار برای ضدعفونی خودروها در مبادی ورودی کشور آذربایجان به استان اردبیل را از موفقیت‌های این اداره کل عنوان کرد.
وی تصریح کرد: با اقداماتی که دامپزشکی در سال‌های اخیر با همکاری رسانه‌های گروهی داشته سطح آگاهی و اطلاعات عمومی اقشار مختلف جامعه نیز افزایش پیدا کرده است.
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل افزود: این امر سبب افزایش حساسیت مصرف‌کننده فرآورده‌های خام دامی و به تبع آن افزایش سطح همکاری مردم با دامپزشکی شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل اظهار داشت: با توجه به نقش خاص دامپزشکی در تامین بهداشت و سلامت عمومی جامعه موفقیت دامپزشکی در انجام وظایف قانونی مستلزم همکاری اقشار مختلف جامعه به ویژه مسئولان تصمیم‌گیر با دامپزشکی بوده که این امر نیازمند همکاری بیش از پیش رسانه‌های جمعی با هدف افزایش سطح آگاهی جامعه است.

 

-----------------------------------

 

رئیس اداره دارو و درمان اداره‌کل دامپزشکی استان قم:
مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها در دام ‌و طیور خطر‌آفرین است


رئیس اداره دارو و درمان اداره‌کل دامپزشکی استان قم گفت: مهم‌ترین خطر مصرف زیاد و بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها در دام و طیور، باقی‌ ماندن این مواد در انواع گوشت، شیر، لبنیات و تخم‌مرغ است.

اصغر فرخ اظهار داشت: حیوانات از دیرباز مورد توجه انسان‌ها بوده و به اشکال مختلف در زندگی انسان‌ها ایفای نقش کرده‌اند. وی وظیفه دامپزشکی را درمان بیماری‌های دام و طیور عنوان کرد و افزود: دامپزشک همانند یک پزشک به شناسایی بیماری دام پرداخته و با تجویز دارو سعی در درمان قطعی دام که خود در زندگی انسان موثر است، می‌پردازد.
رئیس اداره دارو و درمان اداره‌ کل دامپزشکی استان قم در مورد مصرف بی‌رویه دارو در دامپزشکی بیان کرد: تراکم بالا در پرورش سبب افزایش بیماری‌های میکروبی تنفسی و در نتیجه افزایش مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شود.
وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل افزایش مصرف آنتی‌بیوتیک در دامپزشکی آن است که با بیمار شدن یک یا چند قطعه مرغ یا یک رأس دام، تمام گله و حتی سالن‌های مجاور در دامداری و مرغداری‌ها باید مورد درمان قرار گیرند.
فرخ با بیان اینکه مصرف آنتی‌بیوتیک در دام‌ها عواقب ناخوشایندی برای انسان‌ها نیز به همراه دارد، گفت: مهم‌ترین خطر، باقی ماندن آنتی‌بیوتیک‌ها در انواع مواد لبنی از قبیل شیر، گوشت، تخم‌مرغ و عسل به عنوان منبع عمده غذایی مردم است.
وی مقاوم شدن میکرو ارگانیسم‌های بیماری‌زای انسانی به انواع آنتی‌بیوتیک‌های مورد مصرف در دام‌ها را خطر دیگر مصرف بی‌رویه دارو در دام‌ها عنوان کرد و گفت: مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها در دام و طیور موجب موفق نشدن درمان بیماری‌های انسان‌ می‌شود.
رئیس اداره دارو و درمان اداره‌ کل دامپزشکی استان قم افزایش مقاومت کلی باکتری‌ها به آنتی‌بیوتیک‌ها در جهان را از دیگر مخاطرات مصرف بی‌رویه دارو در دام دانست و افزود: این امر لزوم کشف و جایگزین کردن زودهنگام آنتی‌بیوتیک‌های جدید و حذف سریع آنتی‌بیوتیک‌های قدیمی را می‌طلبد که مسئله‌ای دشوار و هزینه‌بر است.
وی خواستار افزایش کیفی تولیدات دامی با ارتقای سطح مدیریت فنی و بهره‌برداری از تکنولوژی‌های روز و نیز افزایش سطح بهداشت آنان باشند تا مجبور به استفاده از داروها نشوند.


------------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی مازندران خبر داد:
ایجاد پست قرنطینه دامی در مبادی ورودی مازندران


مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: قرارداد ایجاد پست قرنطینه دامی در مبادی ورودی مازندران با بسیج سازندگی منعقد شد.

دکتر مجید مختاری در جلسه کارگروه سلامت و بهداشت استان مازندران اظهار داشت: مازندران به لحاظ داشتن نوار ساحلی ورود سالانه پرندگان از مرزهای دور بیشتر در معرض آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان قرار دارد.
وی تصریح کرد: وجود 3 هزار و 600 روستا در مازندران و همچنین 2 هزار و 400 مرغداری صنعتی و نیمه صنعتی نیز مازندران را بیشتر در معرض خطر بیماری پرندگان قرار داده است.
مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به بروز بیماری تب برفکی به علت ورود غیرمجاز دام در کشور و در مازندران اظهار داشت: واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین در دستور کار دامپزشکی قرار داشت.
مدیرکل دامپزشکی مازندران با اعلام اینکه هفت مرغداری صنعتی در سال 89 به خاطر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دچار خسارت شدند، بیان داشت: با تمهیدات انجام شده کمترین تنش را در مازندران به لحاظ مواجه شدن با این بیماری در استان مواجه بودیم.
وی با بیان اینکه سعی کردیم در صنعت مرغ مازندران با وجود بیماری فوق حاد پرندگان با کمترین چالش مواجه شویم، افزود: در دریافت مطالبات ناشی از برطرف کردن بیماری فوق حاد پرندگان دچار مشکل هستیم که نیاز به تامین اعتبار در این زمینه داریم.
مختاری از ثبت قرارداد با بسیج سازندگی مازندران برای کنترل ورود دام و طیور سایر استان‌ها به مازندران خبر داد.
‌وی بیان داشت: در پنج محور وردی استان مازندران پست قرنطینه دامی احداث می‌شود تا از ورود دام‌های بیمار به مازندران جلوگیری شود.
مختاری با بیان اینکه از 28 اسفند ماه شاهد انجام این کار در مبادی ورودی استان بودیم، بیان داشت: نیاز به برخی هماهنگی‌ها با مسئولان استانی دارد که نیاز به همکاری مسئولان استان‌های همجوار دارد.
وی در پایان خواستار همکاری نیروی انتظامی با شبکه‌های پست قرنطینه دامی در مبادی ورودی استان مازندران شد.

 

---------------------------------------------

 

رئیس اداره دارو دامپزشکی کرمان:
1916 قلم داروی دامی غیر‌مجاز در کرمان معدوم‌ شد


رئیس اداره دارو، درمان و آزمایشگاه‌های اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: هزار و 916 قلم داروی دامی تاریخ مصرف گذشته و غیر‌مجاز در سال گذشته در استان کرمان معدوم‌سازی شد.

ندا نژاد‌معصوم اظهار داشت: یک هزار و 916 قلم دارویی غیر‌مجاز و تاریخ مصرف گذشته در سال 89 توسط این سازمان کشف، ضبط و معدوم‌ شد.
وی با اشاره به آغاز هفته سلامت تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از وظایف اداره کل دامپزشکی استان نظارت بر مراکز عرضه داروهای دامی است در سال گذشته از یک هزار و 250 مورد بازرسی انجام شده از شرکت‌های پخش استانی دارو و داروخانه‌های دامی در سطح استان، این تعداد داروی غیر‌مجاز و تاریخ مصرف گذشته کشف و ضبط شد.
نژاد‌معصوم شعار روز جهانی بهداشت را که مقاومت به داروهای ضد‌میکروبی یک تهدید جهانی است، را یادآوری کرد و افزود: در این مقوله مصرف صحیح داروهای دامی بسیار مهم است و باید برای پیشگیری از مخاطرات مقاومت دارویی، استفاده از دارو در درمان دام و طیور بر‌اساس تشخیص و تجویز دامپزشکی صورت گیرد.
رئیس اداره دارو و درمان دامپزشکی استان کرمان عنوان داشت: دامداران باید از درمان‌های خود‌سرانه پرهیز کنند و همچنین طول دوره درمان و زمان پرهیز از مصرف دارو قبل از ذبح دام را مورد توجه قرار دهند تا از ایجاد باقی‌مانده دارویی در فرآوردهای خام دامی و ایجاد مقاومت دارویی در مصرف‌کنندگان جلوگیری به عمل آید.
وی خاطرنشان کرد: اداره کل دامپزشکی در واحدهای پرورش و مراکز درمانی در سطح استان و همچنین کشتارگاه‌های دام و طیور برای رعایت دقیق و مصرف صحیح داروهای دامی نظارت داشته و اقدامات مناسبی‌ در این زمینه صورت گرفته است‌.

 

-----------------------------------------

 

رشد ده و نیم درصدی خروج فرآورده های خام دامی از نیشابور در سال1389


دکتر محمود جوادی نژاد رئیس دامپزشکی نیشابور از رشد ده ونیم درصدی تولید وتوزیع فراورده های خام دامی بهداشتی مانند گوشت قرمز,مرغ ,تخم مرغ,شیرخام ودیگر فراورده های خام دامی در سال 1389 نسبت به مدت مشابه در سال1388خبر داد. وی گفت : در سال1389بیش از هفتاد وسه میلیون وهفتصد وسی وهفت هزار وهفتصد وهشتاد کیلو گرم فراورده های خام دامی از شهرستان نیشابور به دیگر شهرهای کشور ارسال شده است که زیر نظر بازرسین دامپزشکی تولید وعرضه شده است
دکتر جوادی نژا د که بمناسبت گرامیداشت 18-24فروردین هفته سلامت سخن می گفت با اشاره به نقش بسیار حساس دامپزشکی در تامین سلامت جامعه بوسیله نظارت های بهداشتی بر کلیه مراحل تولید تا عرضه فراورده های خام دامی یاد اور شددر سال 1389 با بیش از 9219 مورد بازدید (پانزده /هشتاد وهشت صدم درصد رشد نسبت به سال قبل) موفق به کشف ومعدوم سازی مقدار 8599 کیلو فراورده خام دامی غیر بهداشتی وفاسد شدیم و در این مدت تعداد 118 نفر متخلف بهداشتی نیز به دستگاه های قضائی معرفی شده اند که علاوه بر معدوم نمودن محموله های فاسد انها بیش از بیست میلیون وهفتصد هزار ریال نیز جریمه گردیدند(رشد پنجاه /سی وهشت صدم درصدی میزان جریمه نسبت به سال قبل)
این مسئول همچنین یاد اور شد دامپزشکی نیشابور در سال 1389 بیش از دو میلیون وپانصد رهزار دز واکسن دامی و چهل وهفت میلیون دز واکسن طیور(بیست ونه /نود وهفت صدم درصد رشد نسبت به سال قبل) را در سطح دامداریها ومرغداریهای شهرستان تزریق نموده وبدینوسیله موفق به کنترل بیماریهای دام وطیور شهرستان در حد مطلوبی شده ودر سال 1390 که بفرموده مقام معظم رهبری سال جهاد اقتصادی نامیده شده است نیز توسعه فعالیتهای خود را با جدیت بیشتر در دستور کار خواهد داشت.

 

نظر شما
ادامه