کد خبر: ۵۵۱۶۹

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه بیش از ٥ هزار راس دام در مناطق سیل زده دفن بهداشتی و ٣٨ هزار راس دام نیز واکسینه شده اند، گفت: ۲۹ میلیون قطعه طیور علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر علیرضا رفیعی پور» در نشستی خبری با بیان اینکه تاکنون در مناطق سیل زده بیش از ٥ هزار رأس دام دفن بهداشتی شدند، گفت: تاکنون ١١ هزار رأس دام درمان و ١٥ هزار رأس دام رصد و پایش شدند ضمن اینکه ٣٨ هزار رأس دام نیز علیه بیماری‌ها واکسینه شدند.

وی افزود: تمام این اقدامات در مناطق سیل زده به صورت رایگان انجام می‌شود.

رفیعی پور اضافه کرد: همچنین سازمان دامپزشکی و ستاد بحران یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون تومان کمک نقدی به استان‌های سیل زده انجام داده اند.

وی ادامه داد: این کمک‌ها برای تهیه دارو، واکسن، سم، مواد ضد عفونی و مکمل‌ها برای خانواده‌های روستایی است که دام‌های آنها متأثر از سیل بوده اند.

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان می‌توانست کرونایی دیگر باشد

رئیس سازمان دامپزشکی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شیوع کرونا ویروس در برخی از کشورهای جهان گفت: دلیل انتقال بیماری به انسان این است که طی سال‌های گذشته این ویروس در دام‌ها وجود داشته و سپس جهش ژنتیکی پیدا کرده و همین مساله باعث شده تا وقتی ویروس وارد بدن انسان می‌شود کشنده باشد. ما درباره همه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام این هشدار را می‌دهیم.

رفیعی پور اضافه کرد: هم مسئولین و هم مردم باید بدانند وقتی سازمان دامپزشکی دستورالعملی را برای یک بیماری صادر می‌کند به دلیل پیشگیری از چنین مسائلی است.

وی اضافه کرد: این ویروس طی چند سال در کشورهایی مانند چین وجود داشته و سپس جهش یافته است.

رفیعی پور ادامه داد: اگر در کشور ما بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان کنترل نمی‌شد می‌توانست مانند کرونا خطرساز باشد.

۲۹ میلیون قطعه طیور علیه نیوکاسل واکسینه شدند

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه بیماری نیوکاسل یک بیماری مشترک میان ایران و حیوان است، گفت: در فاز اول اجرای واکسیناسیون طیور علیه این بیماری بیش از ۲۹ میلیون قطعه طیور واکسینه شدند. ضمن اینکه فاز دوم اجرای طرح همزمان با دهه فجر و فاز سوم آن در اردیبهشت ۹۹ آغاز می‌شود و در این مراحل بیش از ۳۰ تا ۴۰ میلیون قطعه طیور بومی واکسینه خواهند شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه واکسیناسیون علیه بیماری نیوکاسل به صورت رایگان انجام می‌شود، افزود: هزینه هر فاز برای سازمان دامپزشکی ۴ میلیارد تومان است.

رفیعی پور همچنین از تدوین برنامه ارتقا کیفیت بهداشتی و افزایش تنظیم سلامت تخم مرغ خبر داد و گفت: این برنامه به زودی رونمایی خواهد شد.

وی با اشاره به دیگر اقدامات سازمان دامپزشکی در سال جاری افزود: ما ۱۴ دستورالعمل را در حوزه نظارت بهداشت عمومی و مواد غذایی اصلاح کرده و یا ارتقا داده ایم.

رفیعی پور با اشاره به تفویض اختیار صدور مجوز بهداشتی گوشت گوسفندی به استان‌های تهدید کننده گفت: این اتفاق در زمینه گوشت ماهی تازه و ماهی منجمد نیز رخ داده و ما اختیار صدور مجوز بهداشتی این محصولات را به استان‌های ترخیص کننده داده ایم.

رئیس سازمان دامپزشکی از کنترل بیماری لکه سفید میگو در استان‌های جنوبی خبر داد و گفت: خوشبختانه امسال این بیماری خسارتی به مزارع میگوی کشور وارد نکرده است.

رفیعی پور ادامه داد: برای اولین بار برنامه ملی راهبردی بیماری لکه سفید را ابلاغ کردیم.

وی اضافه کرد: همچنین طی حدود سه سال اخیر کانون بیماری BHS قزل آلا کاهش زیادی داشته که قبلاً خسارات زیادی به ما وارد می‌کرد.

۴۴ میلیون دز واکسن تب برفکی در سال ۹۸ به دام‌ها تزریق شد

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سال ۹۸، ۴۴ میلیون دز واکسن تب برفکی به دام‌های کشور تزریق شده است، گفت: همچنین دو میلیون و ۳۰۰ هزار رأس سنگین و ۱۲ میلیون رأس دام سبک علیه بیماری تب مالت واکسینه شده اند.

رفیعی‌پور  اضافه کرد: در دهه فجر ۱۵ میلیون راس گوسفند، بز، میش و قوچ روستاییان و عشایر به صورت رایگان واکسیناسیون تب برفکی خواهند شد.

به گفته وی، ۴۰۷ هزار قلاده سگ نیز در سال جاری علیه بیماری هاری واکسینه شده اند.

رفیعی پور همچنین از تدوین برنامه‌ای برای ریشه کنی بیماری طاعون گاوی خبر داد و گفت: ما طی ۵ سال آینده ریشه کنی این بیماری را نشانه گرفته ایم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده علیه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام گفت: در این راستا بیش از ۸۹۱ هزار تست بروسلوز (تب مالت) بر روی دام‌ها انجام شده؛ همچنین بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تست سل بر روی دام‌های کشور و بیش از ۳۲ هزار تست مشمشه از تک سمی‌ها انجام شده است.

دفن بهداشتی ۵ هزار راس دام تلف شده و رصد و پایش ۱۵ هزار دام

رییس سازمان دامپزشکی تصریح کرد: در مناطق سیل‌زده بیش از ۵ هزار راس دام تلف و دفن بهداشتی شده‌اند. همچنین بیش از ۳۸ هزار راس دام واکسیناسیون مجدد، ۱۱هزار راس دام درمان و ۱۵ هزار راس دام نیز رصد و پایش شدند.

تامین ارز نهاده‌های دامپزشکی

وی ادامه داد: حدود دو ماه دیگر از سال باقی مانده است و ارز مورد نیاز تمامی نهاده‌ها همچون واکسن، دارو، ریز مغذی و مکملها در اختیار تولیدکنندگان قرار داده شده است. در حقیقت توانستیم ارز کامل نهاده‌های دامپزشکی را تامین کنیم.

 

نظر شما
ادامه