کد خبر: ۵۵۱۶۴
تعداد نظرات: ۲ نظر

تفاهم‌نامه‌ جهاد دانشگاهی و سازمان اوقاف امور خیریه با موضوع استفاده از فناوری تولید خارج رحمی جنین با استفاده از تکنیک اخذ سونوگرافیک تخمک از گاو زنده امضا شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر حمیدرضا طیبی»، رئیس جهاد دانشگاهی در این جلسه که صبح امروز (یکشنبه، ۶ بهمن) در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، گفت: مقام معظم رهبری با اشاره به کلام ارزشمند حضرت علی(ع) فرمودند غربی‌ها با علم و فناوری به قدرت رسیدند و حالا از به دست آمدن آن توسط کشورهای دیگر احساس خطر می‌کنند. ما در جهاد دانشگاهی با توجه به آن چه در اصول دینی‌مان توصیه شده و از آن جایی که جمهوری اسلامی برای اقتدار و پیشرفت خود باید به علم و فناوری تکیه کند سعی کردیم در این راستا فعالیت کنیم.

وی افزود: خوشحالیم که «دکتر خاموشی»، ریاست سازمان اوقاف نیز به اهمیت موضوع تفاهم‌نامه توجه دارند.

طیبی با بیان این که ما فعالیت اصلاح نژاد گاو را در سطح ملی و بین‌المللی نیز دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: در شرق آسیا با برخی کشورها در همین رابطه صحبت کرده‌ایم و مورد استقبال هم قرار گرفته است. علاقمندیم که این فعالیت توسعه پیدا کند تا بخشی از مشکلات کشور برطرف شود.

برنامه‌ریزی برای اصلاح گاومیش و شترهای دوکوهانه

در ادامه این نشست، «دکتر محمدرضا پورعابدی»، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی با اشاره به اهمیت امنیت غذایی برای استقلال کشورها گفت: تامین‌ دام‌های گوشتی و تولید کره از چالش‌هایی است که در این حوزه وجود دارد. هدف جهاد دانشگاهی در طرح‌های فناورانه‌ای که به مقام معظم رهبری هم ارائه دادند این بوده که طی دو سال کشور را از این جهت بی‌نیاز کنند.

وی افزود: امیدواریم با مشارکتی که از سوی اوقاف رخ می‌دهد این تفاهم‌نامه را اجرایی کنیم. فضای خوبی در داخل و خارج کشور برای ادامه فعالیت در حوزه اصلاح نژاد دام وجود دارد. فعالیت در زمینه اصلاح گاومیش و شترهای دو کوهانه نیز از پروژه‌های بعدی جهاد دانشگاهی است.

رویکرد مثبت به صادرات فناوری

در ادامه «حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی»، رئیس سازمان اوقاف با اشاره به همکاری اوقاف با رویان اصفهان گفت: امیدواریم تا آخر سال سه فارم از جمله فارم ملارد و فارم شهریار به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: با ورود به حوزه صادرات بسیار موافقم چرا که ارزآوری برای کشور دارد.

خاموشی با بیان این که باید خلاهای لجستیکی در راستای اجرایی شدن این تفاهم‌نامه پر شود گفت: ما تلاش می‌کنیم آن امکاناتی که از لحاظ سخت‌افزاری نیاز است را در اختیار جهاد دانشگاهی قرار دهیم.

در بخش دیگری از این نشست، «مهدی پندار»، معاون بهره‌برداری اقتصادی سازمان اوقاف و امورخیریه با اشاره به ابلاغ ۱۹ بندی مقام معظم رهبری به سازمان اوقاف در خصوص نحوه مدیریت موقوفات گفت: امضای تفاهم‌نامه با جهاد دانشگاهی نیز در راستای بیانات مقام معظم رهبری است. انعقاد این تفاهم‌نامه دو بعد اساسی دارد که بعد داخلی آن تکثیر و تولید نژادهای دامی است و بعد خارجی آن این است که کشور تا حد زیادی غنی می‌شود و از واردات دام زنده بی‌نیاز می‌شویم.

وی با بیان این که تمامی مراحل مربوط به پتنت به خوبی طی شده، گفت: شرکت مشترکی که یک شرکت پژوهشی و دانش‌بنیان است زیر نظر صندوق پژوهش و فناوری اوقاف فعالیت خواهد کرد. ایستگاه اصلی این فعالیت‌ها ملارد است و ان‌شاءالله کار در مزرعه بزرگ شهریار نیز ادامه پیدا کند و در استان گلستان پی‌ گرفته شود.

براساس آن چه در متن تفاهم‌نامه آمده، موضوع تفاهم نامه اصلاح نژاد گاوهای گوشتی و شیری و دو منظوره از طریق تولید خارج رحمی جنین با استفاده از تکنیک اخذ سونوگرافی که تخمک از گاو زنده، راه اندازی آزمایشگاه و فضاهای کاری تولید آزمایشگاه جنین در گاوداری متعلق به اوقاف توسط پژوهشگاه پس از آماده سازی فضاهای کاری مورد نیاز توسط اوقاف با هدف تولید حداقل 2000 جنین در ماه، تولید آزمایشگاهی جنین منجمد گاو و گوساله ممتاز از نژادهای گاو مورد توافق طرفین، اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های مشترک علمی ، تجاری و صنعتی در زمینه استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه‌ی علوم دامی، همکاری در زمینه تولید و فروش محصولات بیولوژیک موثر در تولید و تولید مثل دام، همکاری در زمینه تولید و فروش مواد و تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی مورد نیاز گونه‌های دامی، همکاری در زمینه‌ی واردات و صادرات مواد، تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی و فرآوردهای بیولوژیک مورد نیاز گونه‌های دامی و همچنین همکاری در برگزاری کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی و ترویجی مشترک بر اساس توافق فی مابین است.

این تفاهم نامه بین جهاد دانشگاهی به نمایندگی «دکتر حمید رضا طیبی» و سازمان اوقاف و امور خیریه به نمایندگی حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی امضاء شد و مدت اعتبار آن از تاریخ تایید به مدت ۵ سال خواهد بود  و در صورت توافق طرفین قابل تمدید است.

به منظور اجرایی شدن این تفاهم نامه، شورایی متشکل از نمایندگان تام‌الاختیار جهاد دانشگاهی و اوقاف تشکیل می‌شود که وظایف این شورا مشخص کردن موضوعات همکاری ، تهیه پیش نویس قرار داد مربوط به آن و تدوین راهکارهای اجرایی پیشنهادی برای هر موضوع خواهد بود.

وظایف جهاد دانشگاهی بر اساس این تفاهم نامه معرفی دو نفر نماینده تام‌الاختیار جهت تشکیل شورای موضوع ماده چهار تفاهم نامه و ارسال اطلاعات مورد نیاز جهت ارزیابی دانش فنی تولید جنین توسط جهاد دانشگاهی برای شرکت ارزیابی کننده دانش فنی است.

همکاری در تدوین و انعقاد قراردادهای فی مابین مطابق به موضوع تفاهم نامه و همچنین مشاوره لازم جهت اصلاح فضاهای کاری موجود و تهیه فضاهای کاری جدید و واگذاری فناوری تولید جدید منجمد گاو به صورت انحصاری به شرکت مشترکی که بین طرفین ایجاد می‌شود نیز از جمله وظایف جهاد دانشگاهی است. علاوه بر آن جهاد متعهد می‌شود مشاوره و همکاری لازم را در تهیه و تامین تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز به اوقاف ارائه کند.

بر اساس این تفاهم نامه سازمان اوقاف و امور خیریه وظیفه معرفی دو نفر نماینده تام‌الاختیار جهت تشکیل شورای مذکور را دارد . علاوه بر آن فراهم سازی امکانات، تجهیزات و زیر ساخت‌های مورد نیاز جهت اجرای پروژه‌های مشترک مصوب ، همکاری در تدوین و انعقاد قراردادهای فی مابین مطابق با موضوع تفاهم نامه ، انجام تعهدات مربوط به ویژه پرداخت به موقع هزینه‌ها و تامین منابع مورد نیاز از جمله وظایف اوقاف است. همچنین اوقاف متعهد می‌شود که تولید گوساله‌های ممتاز از طریق تکنولوژی OPU  را انحصارا در قالب شرکت‌های مشترک توسعه بدهد.

طبق این تفاهم‌نامه، اوقاف متعهد می‌شود که دانش فنی انتقال یافته از جانب جهاد را به هیچ وجه در اختیار شخص یا شرکت سومی قرار ندهد و تاسیس شرکت مشترک برنامه ریزی و سرمایه گذاری برای تولید حداقل دو هزار جنین در ماه را مد نظر قرار داده و علاوه بر آن یک شرکت تخصصی در زمینه ارزیابی دانش فنی تولید آزمایشگاهی جنین گام معرفی کند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
0
0
با پژوهشگاه ابن سینا نه رویان !!!
جالبه هیچ‌ اسمی از دکتر شیرازی و‌ تیم تحقیقاتی ایشان نبردین.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
0
0
پیشنهاد می شود هیات تحقیق و تفحص وضعیت بحرانی جهاد دانشگاهی را بررسی نماید
نظر شما
ادامه