کد خبر: ۵۵۱۴

حکیم مهر - مدیرکل محیط زیست فارس گفت: با شکارچیان و اشخاصی که مبادرت به زنده‌گیری حیوانات می‌کنند، برخورد کرده و آنها را تحویل مراجع قضایی می‌دهیم.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی اظهار داشت: زمان زایش وحوش در مناطق چهارگانه استان فارس فرا رسیده که از آن جمله زادآوری قوچ و میش، گل و بز و آهوان و برخی از گوشتخواران و پرندگان در پارک ملی بمو، گوزن زرد در میانکتل ارژن و جبیر در نیریز و سایر حیوانات در مناطق حفاظت شده است است.
وی افزود: به منظور جلوگیری از پراکنش و حوش در فصل زایمان و به منظور زادآوری حیات وحش، کنترل‌های مستمر و شبانه‌روزی ماموران اجرای گارد محیط زیست صورت می‌گیرد تا فضای آرام و مطلوبی برای زاد و ولد حیات وحش فراهم شود.
کارنامی ادامه داد: از ورود افراد به پارک ملی بمو در جوار شهر شیراز نیز به علت زاد و ولد حیوانات وحشی تا نیمه خرداد ماه سال جاری جلوگیری می‌شود، از این رو با توجه به ممنوعیت بازدید تا انقضای فصل زایمان مجوز بازدید از پارک ملی بمو و سایر مناطق حفاظت شده صادر نمی‌شود.
این مسول اضافه کرد: گارد محیط زیست با برپایی چادر در مناطق حفاظت شده در ارتفاعات و مناطق حساس اقدام به حفاظت از مناطق می‌‌کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس همچنین خاطرنشان کرد: در طول این مدت اکیپ‌های سیار گارد حفاظت محیط زیست لین استان و تمام پاسگاه‌های محیط‌بانی فعال‌تر و هوشیارتر از همیشه مناطق تحت حفاظت را حراست و کنترل می‌کنند و از سودجویی و اقدامات خلاف قانون شکارچیان غیرمجاز به شدت جلوگیری می‌شود.
به گفته کارنامی تمام اقدامات امنیتی در طول این مدت پیش‌بینی شده است تا مهمانان نو رسیده تنوع زیست محیطی استان، در امنیت و آرامش روزهای آغازین تولدشان را با نظارت محیطبانان و کارشناسان تنوع زیستی و در کنار والدین‌شان بگذرانند.
وی بیان داشت: در صورت جداسازی نوزادان حیوانات از والدین‌شان در روزهای نخست تولد، حیوان مادر در اثر عفونت غدد شیری جان خود را از دست می‌دهد و نوزاد متولد شده به دلیل عدم تغذیه از شیر مادر دچار سوءتغذیه شده و رشد مناسبی پیدا نمی‌کند.
وی افزود: به همین علت به شدت با شکارچیان و اشخاصی که مبادرت به زنده‌گیری حیوانات می‌کنند و این عمل غیرعاطفی و غیرانسانی را انجام می‌دهند برخورد و آنها را تحویل مراجع قضایی می‌دهیم.
مدیرکل محیط زیست فارس ابراز داشت: از علاقمندان و متقاضیان بازدید نیز درخواست می‌شود در این مدت به محیط زیست و دفتر مناطق مراجعه نکنند تا پس از سپری شدن این ایام حساس با احیای حیات وحش دوباره به تماشای آن بنشینیم و امید داریم که با همکاری تمام مردم در سال جدید با فرهنگ‌سازی و میزبانی شایسته شاهد احیای تنوع زیستی باشیم.

 

 

نظر شما
ادامه