کد خبر: ۵۵۱۳۸
 
 

دبیر انجمن صنایع لبنی ایران با اشاره به کاهش 30 الی 40 درصدی فروش شیر پاستوریزه از زمان پخش برنامه‌ای در صدا و سیما مبنی بر وجود سم آفلاتوکسین در شیر های پاستوریزه، تاکید کرد: تنها راه حل برای جلوگیری از برهم خوردن آرامش روانی مردم نسبت به مصرف مواد غذایی در شرایط مشابه این است که مجلس، اجباری شدن بیمه تضمین کیفیت مواد غذایی را تصویب کند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از برنا، «رضا باکری» با اشاره به تکرار اتفاقاتی مشابه پخش برنامه   تلویزیونی و ارائه اظهار نظرهایی مبنی بر سمی و ناسالم بودن مواد غذایی پرمصرف مردم، گفت: فروش شیر پاستوریزه کارخانجات به این دلیل کاهش یافته   که آرامش و امنیت فکری مصرف‌کنندگان برهم خورده و اعتماد آن‌ها خدشه‌دار شده‌است.

او افزود: در اینگونه موارد اگر ساز و کارهای سیستمی، قدرت نداشته‌ باشد، هر بار شاهد آسیب به صنایع و تولیدات خاصی خواهیم‌ بود و منطق می‌گوید برای جلب اعتماد و ایجاد امنیت سلامت در محصولات و مواد غذایی مصرفی، نیاز به یک سیستم قدرتمند داریم.

باکری ادامه داد: مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای با عنوان بیمه تضمین کیفیت مواد غذایی را به درستی در برنامه پنجم توسعه قرار داد و وزارت بهداشت را مسئول کرد به فرآورده‌های غذایی که توسط کارخانه‌ها تولید و به بازار عرضه می‌شود، بیمه تضمین کیفیت بدهد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: در آن مصوبه، مجلس کلمه «اجباری» را به کار نبرده‌ بود، به همین دلیل این موضوع حالت اختیاری پیدا کرد و وزارت بهداشت نیز آن را جدی نگرفت. بنابراین برنامه پنجم توسعه تمام شد و در برنامه ششم توسعه هم این ماده گنجانده نشد.

دبیر انجمن صنایع لبنی ایران گفت: همان زمان، نامه و مذاکراتی با وزیر بهداشت وقت داشتیم و ضرورت این مساله را حتی با معاون پارلمانی ریاست جمهوری مطرح کردیم تا در برنامه ششم توسعه، بیمه تضمین کیفیت مواد غذایی به عنوان بیمه اجباری تصویب شود.

او تاکید کرد: مردم حق دارند از سلامت مواد غذایی و تضمین آن مطمئن باشند و بدانند اگر اتفاقی در اثر مصرف آن رخ دهد، بیمه متعهد به پرداخت هزینه‌های درمان است.

باکری خاطر نشان کرد: در صورت تصویب این قانون، هر اتفاقی رخ دهد بیمه مکلف به جبران خسارت است و اگر مراکز پزشکی، سازمان ملی استاندارد، سازمان غذا و دارو، سازمان دامپزشکی و همه دستگاه های نظارتی بر سلامت مواد غذایی، تشخیص دهند که محصولی از یک کارخانه آسیبی به مصرف‌کننده زده‌ است، این بیمه خسارت وارده را جبران می‌کند.

این فعال اقتصادی تنها راهکار را اجباری کردن بیمه تضمین کیفیت مواد غذایی دانست و افزود: باید فقط کارخانه‌هایی که سخت‌ترین سیستم‌های کنترل کیفیت و QC را دارند، موفق به اخذ آن بیمه شوند تا مردم بتوانند بدون نگرانی از شایعات، با خیال راحت محصولات غذایی ایرانی را مصرف کنند.

او افزود: همچنین با وجود آرم «بیمه تضمین کیفیت» بر روی کالاها مردم خیالشان راحت خواهد شد و دیگر پخش اظهارت مشابه نمی‌تواند بر روحیه و روان مردم تاثیری بگذارد چرا که کسب مجدد اطمینان مردم زمان زیادی می‌برد.

دبیر انجمن صنایع لبنی ایران در مورد آثار منفی احتمالی این اظهارات بر صادرات شیر و لبنیات پاستوریزه کشورمان گفت: هنوز گزارشی از کاهش صادرات کارخانه‌ها دریافت نکرده‌ام اما با توجه به کنترل‌های بهداشتی این کشور‌ها و نبود مشکلی در کیفیت محصولات لبنی، تا کنون هیچ اخلالی در صادرات نداشتیم.

باکری با اشاره به اینکه لبنیات یکی از اصلی‌ترین کالاهای صادراتی ایران در منطقه است، گفت: قطر، عمان، عراق، افغانستان، پاکستان و امارات از بازارهای صادراتی لبنیات ایران هستند. همچنین به کشورهای عضو اوراسیا و 5 کشور اتحادیه مشترک با روسیه نیز لبنیات صادر می کنیم.

او در خصوص تعداد کارخانه ها و واحدهای تولیدی فعال در حوزه لبنیات کشور گفت: در سال 89 به میزان یک هزار و 338 کارخانه در سطح کشور داشتیم که با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بیش از 900 واحد در سطح کشور تعطیل و از چرخه تولید خارج شدند چون بخشی از این کارخانه‌ها در راستای شیر یارانه خانوار در استان ها و روستاها تاسیس شده‌ بودند.

باکری در خصوص میزان اشتغالزایی این کارخانه‌ها نیز گفت: 120 هزار نفر پرسنل به صورت مستقیم و مستقر در کارخانه‌ها مشغول فعالیت هستند و تعداد نیروهایی که در چرخه تولید لبنیات از تولید تا حمل و نقل، توزیع و فروش مشغول به کارند به 480 هزار نفر می‌رسد.

 

نظر شما
ادامه