کد خبر: ۵۵۱۰۳
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو:
«دکتر محمدرضا شانه‌ساز» افزود: شکایتی از سوی انجمن صنایع لبنی و غذایی کشور در دستگاه قضایی مطرح شده است و به دنبال برخورد قانونی در این ارتباط هستند ...
 
 

حکیم مهر: رییس سازمان غذا و دارو گفت: شیطنت اخیر در باره وجود سم آفلاتوکسین در شیر پاستوریزه که مبتنی بر اطلاعات غلط بود، به صنعت لبنیات صدمه زد و سرانه مصرف شیر را در کشور کاهش داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، ادعای بالا بودن میزان افلاتوکسین در شیر پاستوریزه کشور در یک برنامه تلویزیونی مطرح شد؛ ادعایی که بلافاصله در جامعه گسترش یافت و تکذیب مراجع رسمی از جمله وزارت بهداشت را در پی داشت

«دکتر محمدرضا شانه ساز» افزود: سرانه مصرف شیر تا پیش از این هم در کشور اندک و یک پنجم سرانه جهانی بود و اکنون به میزان بیشتری کاهش یافته است.

وی توضیح داد: اطلاعات غلط در باره شیر پاستوریزه و صنعت لبنیات کشور در حالی از طریق یک رسانه رسمی مانند تلویزیون به جامعه داده شد که استانداردهای رایج برای تولید شیر سالم در جمهوری اسلامی ایران از استانداردهای رایج در اروپا و حتی آمریکا نیز سختگیرانه تر است.

شانه ساز گفت: متاسفانه این اطلاعات غلط حتی برای صادرات برخی از برندهای لبنیاتی ما که از جایگاه خوبی در منطقه و جهان برخوردار بودند، مشکل ایجاد کرد.

شکایت از طرح کننده ادعا

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شکایت از اظهار نظر کننده بالا بودن آفلاتوکسین شیر تولیدی در ایران به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است و ما دیگر حتی اگر بخواهیم کمک کنیم، کاری از دست ما ساخته نیست.

شانه ساز افزود: این شکایت از سوی انجمن صنایع لبنی و غذایی کشور در دستگاه قضایی مطرح شده است و به دنبال برخورد قانونی در این ارتباط هستند.

وی گفت: هم اکنون نظارت بر مواد غذایی به خصوص شیر از مبادی تولید، مسیرهای انتقال به کارخانه و در کارخانه به صورت سخت گیرانه از سوی معاونت غذا و دارو در سراسر کشور به صورت جدی انجام می شود و هیچ گونه اهمالی در این زمینه وجود ندارد.

او افزود: ما در سطح کشور ۴۰۰ واحد تولید فراورده های لبنی داریم و ۶۶ دانشگاه علوم پزشکی هم از طریق معاونت های غذا و دارو به طور دقیق بر عملکردشان نظارت دارند.

ادعای عرضه شیرهای پاستوریزه‌ آلوده به سم افلاتوکسین را شخصی که از او به عنوان «بازرس انجمن بهداشت و ایمنی غذایی ایران» یاد شد، در یک برنامه زنده تلویزیونی مطرح شد. «دکتر بهادر حاجی محمدی» ادعا کرد که شیرهای پاستوریزه‌ای که از سوپرمارکت‌ها تهیه می‌شود مقدار زیادی آلودگی به سم افلاتوکسین دارند که به منجر به سرطان کبد می‌شود.

وی تهدید شیرهای پاستوریزه را «فراتر از روغن پالم» برای جامعه توصیف کرد و مدعی شد که جای آن که نگران استفاده از روغن پالم و وایتکس در لبنیات باشیم، افکار عمومی و مسئولان باید به مسائل مهم‌تری مانند وجود سموم دیگر در لبنیات توجه داشته باشند از جمله افلاتوکسین که با مصرف ذرت های آلوده در دامداری ها وارد شیر می شود.

این فرد حتی آمارهایی در باره میزان آلودگی شیرهای پاستوریزه مناطق مختلف کشور ارائه کرد؛ آمارهایی که مرجع مشخص رسمی برای آنها ذکر نکرد و فقط مدعی شد که این آمارها از «پژوهش تعدادی از اساتید دانشگاه استخراج شده» بدون این که حتی عنوان پژوهش یا مرجع درخواست کننده باری چنین پژوهشی را مشخص کند.

بر اساس روال معمول، مراکز دانشگاهی و علمی پژوهش های میدانی تعریف شده را به درخواست مراجع مشخص و با اهداف مشخص انجام می دهند و نتایج پژوهش خود را هم با عنوان مشخص در اختیار همان مراجع قرار می دهند.

وجود قرص در کیک و کلوچه ، توطئه بود

رییس سازمان غذا و دارو همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در مورد مشاهده قرص داخل کیک، کلوچه و بیسکوییت در مناطقی از کشور هم توضیح داد: متاسفانه این کار یک توطئه بود که مشکلات زیادی را در بازار فروش برای صنعتت کیک و کلوچه کشور ایجاد کرده است.

شانه ساز افزود: در صنعت کیک و کلوچه کشور به طور مستقیم حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شاغلند که با احتساب افراد تحت پوشش این شاغلین ، معیشت حدود ۱۲ میلیون نفر از قبل این صنعت در کشور تامین می شود.

وی گفت: علاوه بر این، در سال گذشته حدود یک میلیارد دلار از محل صادرات کیک و کلوچه ارز وارد کشور شد و در سال جاری این واحدها هدفگذاریشان برای صادرات حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلاری بود که تا پایان آذر ماه وضعیتشان از لحاظ فروش به خصوص صادرات خوب بود، ولی پس از آن با توطئه وجود قرص با مشکل مواجه شدند.

معاون وزیر بهداشت گفت: این کار به نظر می رسد یک توطئه خارجی برای ضربه زدن به امنیت غذایی و اقتصاد کشور بود، چون پیش از این که گذاشتن قرص داخل کیک و کلوچه در ایران رخ بدهد، در ترکیه اتفاق افتاد و ضربه زیادی به صادرات کیک و کلوچه آن کشور زدند.

شانه ساز افزود: نظارت ما بر صنعت غذایی به عنوان متولیان سلامت مردم بسیار دقیق است و بر اساس استانداردهای رایج پیش بینی برای صنایع غذایی صورت می گیرد.

وی که برای شرکت در همایش روسا و معاونان آموزشی و غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه یک کشور به مازندران سفر کرد، به معاونان غذا و دارو دانشگاه های این منطقه شامل دانشگاه های علوم پزشکی شاهرود، بابل، مازندران، سمنان، گیلان و گرگان توصیه کرد تا در شرایط جنگ اقتصادی ضمن نظارت دقیق بر تولید مواد غذایی، از برخی نظارت های غیر ضرور و بهانه تراشی ها پرهیز کنند.

 

انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
1
5
خيلي خوبه به نظرم به كمتر از اعدام رضايت نديد سزاي چنين عملي كمتر از اعدام نيست!!!!!

خوب شكايت كرديد و محكومش كرديد چه اتفاقي انتظار داريد براي لبنيات بيافته مصرفش بره بالا فكر ميكنيد مردم بخاطر افلاتوكسين شير نميخورن يا اينكه پول ندارن كه بخرن طبق حداقل حقوق ٢٠٠٠ يورويي يه كارگر در اروپا و ٢ ميليوني همون كارگر تو ايران قيمت شير بايد ١٠٠٠ تومان براي هر ليتر باشه نه ٥٠٠٠ تومن شما اينو حلش كن بعد زهر مار افعي بريز تو شير خيالت تخت مردم ميخرن و ميخورن

راستي حالا كه مردم نميخرن خوب صادرش كنيد درامد ارزي داشته باشه اونها كه خوب پول ميدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
0
6
متاسفانه یا خوشبختانه جرات شکایت ندارید.اگر شهامت داشتید و مستندات شما واقعی بود روز اول اقدام می کردید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
0
5
شکایت کنید.اتفاقا حتما از گالیله شکایت کنید. اما قبلا وجدانتان را قاضی کنید. ضمنا بنده حاضرم وکالت ایشان را بپذیرم. که قطعا شما شکست خواهید خورد. براساس کدام مطالعه و با کدام مستند آبکی شکایت میکنید.از همکاران محترم خواهش میکنم جو گیر نشید. باید تو همین حکیم مهر چند خبر عقب تر راجع به ذرت در بنادر را بخوانید متوجه می شوید. یا علی
کامیاب قیصربیگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
0
6
سلام.اتفاقا خوبه شکایت کنید .

ما هم از همه ی شما شکایت داریم .جرم شما هم مشخصه عدم صداقت و گزارش غلط به افکار عمومی .

ای کاش می توانستیم این کار را عملی کنیم.

دوستانی که می توانند لطفا اقدام کنند برای کودکان بی گناهی که قربانی شده و هستند.

بدون تردید این کج فهمان محکوم خواهند شد .
دکتر xy
|
Canada
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
0
3
آیا میزان حضور آفلاتوکسین یا هر ماده ای دیگر را در تمام شیرهای تولید شده در همه شهرستانهای استانهای نام برده شده رو بطور مستمر پایش میکنید ؟
دکتر شقاقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
0
3
بودجه هنگفت نظام سلامت و دست خالی سازمان دامپزشکی

نقش ضعیف سازمان دامپزشکی را در جنجال شیرهای آلوده به آفلاتوکسین به عینه میتوان دید،شاید آلودگی شدید به آفلاتوکسین از نظر فیزیوپاتی(آلودگی بالا در اول موجب مسمومیت دام می شود) قابل فهم نباشد ولی آلودگی میکروبی بالا و شیرهای ورم پستانی ، باقی مانده های آنتی بیوتیکی و آلودگی های محیطی چه؟؟؟ این فقط شیر ،گوشت و ماهی، مرغ و لبنیات سنتی و صنعتی، عسل و ...؟؟؟؟ درست است در موقعیت جنگی(به اصطلاح آقایان) نباید برخی مسائل را بزرگ جلوه داد ولی امنیت غذایی مردم چه می شود؟؟؟؟

وظیفه سازمان دامپزشکی چیست؟؟؟
تلاش برای ارتقاء امنیت غذایی و بهداشت مردم یا همسویی با .....

#از_ماست_که_برماست
دامپزشك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
0
6
اقاي دكتر شانه ساز عزيز لطفا نگيد مطالبه عمومي و بيخود مردم رو وسط نكشيد و بهتره بگيد مطالبه شخصي خودتون و برخي از توليدكنندگان متخلف
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
0
6
هاهاهاهاهاهاها.....!
ناشناس
|
Germany
|
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
0
3
اخه پایش کنن که‌نظام سلامت به خطر میفته ،نظام سلامت یعنی سرایز کردن پول به حیب پزشکاتی که با پول همین مردم تحصیل کردن و افزایش اختلاف طبقاتی،یکی ازنامشخص ترین ایده های دولت اقای روحانی که مثل همه برنامه هاشون غلط و‌باشکست روبرو شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
0
3
جای بسی تاسف است که یک مقام رسمی بطرفداری از عده ا ی سرمایه دار اینگونه جبهه گیری مینماید. فرض کنید یک محقق این مساله را در یک کشور دمکرات مطرح میکرد آیا اینگونه با او رفتار میشد؟.خیر در اینگونه موارد بخش دامپزشکی وزارت کشاورزی وارد عمل میشد و ادعای این محقق را راست آزمایی میکرد اگر درست بود اقدامات مقتضی را انجام میدادند واگر نا درست با استدلالات طی اطلاعیه ای به عرض افکار عمومی میرسانند و اینگونه غیر اخلاقی با یک محقق برخورد نمی نمایند. این برخورد را مینمایییدکه اگر در آینده هرکس هر یافته ای پیدا نمود آنرا منتشر ننماید. آقای دکتر عزیز اگر شما پیگیر مطالبات مردم هستید لطفا بگویید ذرتهای کپک زده وارداتی کجا رفتند جوهای آلوده به ارگو کجا رفتند؟ . همه آنها بمصرف تغذیه دام و طیور رسید. مایکوتکسین های آن وارد شیر، گوشت ، تخم مرغ و...شد.یادتان میاید وقتی ترکیه هواپیمای جنگی روس را ساقط کرد روسیه روابط اقتصادیش را با ترکیه قطع کرد و از ایران قرار شد محصول لبنی بخرند ولی به دلیل آلودگی بالا از ایران وارد نکردند. جریان پسته های آلوده ایرانی و منع خرید از اروپا یادتان نیست؟ دوست بزرگوار هیچ نظارتی اصولی روی مواد غذایی در ایران صورت نمیگرد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
0
3
اتفاقا مطالبه عمومی مردم شکایت از کسانی است که درنهایت آلوده وارد کردند و به مصرف خوراک دامداری‌ها رساندند. مطالبه عمومی شکایت از مسیولان وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی و استاندارد است که با پنهان کاری و عدم ارایه گزارش های به موقع از میزان آلودگی شیر، جان مردم را به خطر انداختند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
0
3
والا هبچکسی از شما نمیخواد شکایت کتید ولی هنه از شما میخان که تکلیف این همه پول که با طرح به ظاهر سلامت که سبب ایحاد شکاف طبقاتی بزرگ‌بین پزشکان و مردم عاذی شده و طرح هم در حال سمسته رو معلوم کنید ،تکلیف زیر میزی پزشکا رو ومحاکمه وزیری که این طرح رو به خوزد دولت داد و بیت المال زو به جیب یه عده ریخت ،
نظر شما
ادامه