کد خبر: ۵۵۰۸۸

«آلفا» یکی از دلفین‌های برج میلاد تلف شد.محیط زیستی‌ها شرایط حیوانات در دلفیناریوم‌ را بدتر از سیرک‌ می دانند ولی برخی مدیران شهری معتقدند دلفیناریوم ظرفیت گردشگری تهران است و حذف آن به صلاح نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، اواخر آذر امسال خبر تلف شدن یک دلفین به نام «آلفا» در مجموعه دلفیناریوم برج میلاد در فضای مجازی و  رسانه‌ها خبرساز شد. مرگ آلفای 6 میلیاردی حواشی زیادی را به همراه داشت و در نهایت سبب پلمب موقتی مجموعه دلفیناریوم شد. اعضای کمیته محیط زیست شورای شهر،‌ سازمان محیط زیست و دامپزشکی به این موضوع ورود کردند تا علت مرگ آلفا مشخص شود.

حالا بیش از یک ماه از مرگ دلفین می‌گذرد و هرچند علت مرگ آن موارد مختلف همچون خوردن تیغ ماهی و سکته اعلام شده ولی ادامه فعالیت مجموعه دلفیناریوم با اما و اگرهای فراوانی همراه شده است. محیط زیستی‌ها نظر مثبتی به فعالیت دلفیناریوم ندارند و معتقدند شرایط حیوانات در دلفیناریوم‌ها بدتر از سیرک‌های حیوانی است و نباید این مجموعه فعالیتش سر گرفته شود

مجموعه دلفیناریوم برج میلاد از سال 91 فعالیت خود را با دو قلاده شیر دریایی آغاز کرد و بعد از آغاز به کار مجموعه خرید گونه‌های دیگر هم انجام و در نهایت سه قلاده شیر دریایی و دو گونه دلفین به نام آلفا و کاسیا به مجموعه اضافه شد.همه چیز طبق برنامه پیش می‌رفت و تبلیغات دلفیناریوم هم در شبکه‌های مجازی کم نبود. تقریباً اواخر هر هفته این مجموعه پر از تماشاچی‌ می‌شد. تماشاچی‌هایی که هزینه حدود 60 هزار تومان برای دیدن نمایش دلفین‌ها و شیرهایی دریایی در بزرگترین دلفیناریوم غیر ساحلی خاورمیانه خرج می‌کردند.

تخلفی که دامن برج میلاد را گرفت

مدیران برج میلاد تمایل چندانی برای سخن گفتن درمورد دلفیناریوم ندارند و تنها مصاحبه منتشر شده از آنها از سوی مدیر روابط عمومی برج میلاد است. جاویدکسری مدیر روابط برج میلاد درباره این موضوع گفت: مجموعه دلفیناریوم توسط برج میلاد به پیمانکار اجاره داده شده ولی مجوز فعالیت آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سازمان محیط‌زیست صادر کرده است. مدیریت برج میلاد از جنبه‌های حقوقی در حال بررسی بر روی این مسأله است و متاسفانه پیمانکار مجموعه دلفیناریوم مرگ دلفین را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ما دیر اطلاع داده بودند.

مدیر روابط عمومی برج میلاد اعلام کرد: به پیمانکار مجموعه دلفیناریوم اعلام کرده‌ایم که برگزاری مراسم در این مجموعه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کنسل کنند و فعالیت این مجموعه تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود و در صورتی که تخلف پیمانکار محرز شود، برخوردهای لازم انجام خواهد گرفت و واحد حقوقی برج میلاد پیگیر این موضوع است.

اما علیرغم مدیران برج میلاد، محیط زیستی‌ها رغبت زیادی برای پیگیری و مصاحبه دارند و آخرین اظهارنظر آنها حکایت از خداحافظی همیشگی دلفین‌های و شیرهای دریایی دلفیناریوم با تهرانی‌ها دارد.

تشکیل کمیته  برای ارزیابی دلفیناریوم 

«دکتر شهاب‌الدین منتظمی» مدیر‌کل حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست درباره فعالیت دلفیناریوم گفت: کمیته‌‌ای برای بررسی وضعیت دلفیناریوم میلاد تشکیل شده و قرار است در این کمیته گزارش‌ها و ارزیابی‌های انجام شده از سوی اداره کل محیط زیست استان تهران مورد بررسی قرار بگیرد  این مجموعه موظف بوده هر سه ماه یک بار عملکرد و وضعیت دلفیناریوم را به این کمیته گزارش دهد که در این باره کم‌کاری کرده است.

وی در خصوص آزمایش‌های انجام شده بر روی دلفین تلف شده نیز توضیح داد: از آنجایی که نه زمان مرگ و نه نمونه‌برداری انجام شده از سوی مسؤولان این مجموعه به محیط‌زیست گزارش داده نشده بود، این اتفاقات تخلف محسوب می‌شود و نمونه‌هایی که مورد آنالیز قرار گرفته شده را نمی‌توانیم مورد تائید قرار دهیم.

منتظمی با اشاره به اینکه آزمایشگاه مورد نظر این مجموعه دارای هویت مشخص است، تاکید کرد: اما این آزمایشگاه جزو آزمایشگاه معتمد محیط زیست محسوب نمی‌شود و باید برای نمونه‌برداری و کالبدشکافی از آزمایشگاه‌های مورد تائید سازمان دامپزشکی استفاده می‌شد.

با تخلفات دلفیناریوم برخورد می‌کنیم

مدیر‌کل حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: تخلفات فنی این مجموعه در کمیته تشکیل شده مورد بررسی قرار می‌گیرد و برخورد قانونی خواهیم داشت

وی بیان داشت: فعالان محیط زیست بیست و یکم فروردین ماه در نامه‌ای به سازمان محیط زیست در خصوص نگهداری گونه‌های در اسارت از جمله دلفین و شیر دریایی و فوک در قالبت فعالیت دلفینارویم‌ها  را مغایر اهداف زیست محیطی و حفاظت از گونه‌های خاص اعلام کردند و این واکنش باعث لغو صدور مجوزهای جدید دلفیناریوم شده است.

نگاه محیط زیست به فعالیت دلفیناریوم‌ها مثبت نیست

این شرایط مورد تائیدمدیر‌کل حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست نیز هست،  وی با بیان اینکه فرایند آموزش و نمایش در دلفیناریوم‌ها باعث ایجاد مشکلات جسمی در حیوانات می‌شود، اظهار داشت: سیاست‌های محیط زیست در خصوص دلفیناریوم‌ها بر اساس نگاه جهانی به این مجموعه‌ها مثبت نیست چون گونه‌های مورد هدف برای آموزش و نمایش مورد آزار قرار گرفته و این آزار و اذیت از دیگر مجموعه‌های حمایت از حیوانات بیشتر است، به همین دلیل سعی ما این است که در خصوص فعالیت دلفیناریوم‌ها سخت‌گیرانه‌تر عمل کنیم و از همین جهت صدور مجوزهای جدید متوقف شد و شرایط کار مجموعه‌های فعال هم زیر ذره‌بین است.

منتظمی با اشاره به اینکه تنها دو دلفیناریوم (جزیره کیش و برج میلاد) در حال حاضر فعال هستند، ‌گفت: مجوز دلفیناریوم تبریز به دلیل تخلفات صورت گرفته  باطل شده و از مجوز دلفیناریوم در خوزستان استفاده نشده است

شرایط حیوانات در دلفیناریوم‌ها بدتر از سیرک‌های حیوانی است 

وی با بیان اینکه شرایط حیوانات در دلفیناریوم‌ها بدتر از سیرک‌های حیوانی است گفت: اما چون مجوز فعالیت‌های این مجموعه‌ها پیش‌تر صادر شده است فعالیت‌شان ادامه یافته است.

ورود ورود دلفین جدید نیاز به مجوز بین المللی دارد

سید آرش میلانی، عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شهرداری تهران به خبرنگار فارس، گفت: تکلیف این مجموعه باید مشخص شود و بازگشایی مجدد بستگی به رعایت ضوابط دارد.

وی افزود: ورود دلفین جدید برای جایگزینی «آلفا» نیاز به مجوز بین المللی دارد ولی قبل از این مسأله باید تکلیف مجموعه دلفیناریوم مشخص شود و سپس تصمیم‌گیری جدید صورت گیرد. گزارش جدیدی به ما واصل نشده ولی پیگیر بازگشایی مجدد هستیم و اگر نشد کاربری جدید برای آن تعریف شود.                                                                                                                       حجت نظری درباره ادامه فعالیت دلفیناریوم برج میلاد گفت: منتظر نظر نهایی سازمان محیط زیست هستیم. پیمانکار و مدیران برج میلاد متصدی این مجموعه هستند و باید دید که آیا در ادامه کار بنا دارند که دلفین جدیدی را جایگزین دلفین تلف شده کنند؟ 

وی با اشاره به اینکه در مورد قیمت دلفین رقم‌هایی اعلام شده ولی من اطلاع دقیقی از این قضیه ندارم، بیان داشت: شهروندانی که قبل از پلمب شدن مجموعه دلفیناریوم بلیت بازدید از این مجموعه را خریداری کردند در صورت بازگشایی مجدد مجموعه از آن استفاده کنند و در غیر این صورت هزینه‌های آنها باید به جیبشان بازگردد.

در صورت تعطیلی باید فکر جدیدی داشت

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: در صورت تعطیلی مجموعه دلفیناریوم برای همیشه باید فکری برای فعالیت جدید در این بخش شود و برنامه‌ریزی‌های لازم توسط مسؤولان برج میلاد و کمیسیون‌های تخصصی در شورا صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه باید دید که آیا موانعی بر سر راه مجموعه دلفیناریوم قرار دارد یا خیر،‌گفت:‌منتظر نظر نهایی و تخصصی هستیم. به نظر نمی‌رسد تخلفی در این مجموعه انجام گرفته باشد چرا که مالکیت حیوان در اختیار پیمانکار بوده و مالک از تلف شدن حیوان قطعا متضرر شده است و به نوعی نمی‌توان گفت که تخلف بوده است.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه هزینه دامپزشکی و نگهداری از دلفین‌ها زیاد است گفت: زنده بودن حیوان قطعا منافع اقتصادی برای پیمانکار داشته و به نظر نمی‌رسد تخلفی صورت گرفته باشد.

 نباید صورت مسأله را پاک کرد

«مهرشاد کاظمی» سرپرست ستاد گردشگری تهران در باره احتمال تغییر کاربری مجموعه دلفیناریوم به خبرگزاری فارس گفت:‌مخالف تعطیلی این مجموعه هستم چرا که این مجموعه جاذبه گردشگری برای مردم تهران به ویژه کودکان داشته و  پاک کردن صورت مسأله صحیح نیست.

وی افزود: باید علت دقیق مرگ دلفین مشخص شود و لزومی به تعطیلی این مجموعه نیست و به نظرم باید پس از رفع مشکلات و نواقص مجموعه با شرایط بهتری از دلفین‌ها مراقبت کند و مکانی که به عنوان یک نقطه گردشگری مخاطب دارد حذف نشود.

سرپرست ستاد گردشگری تهران خاطرنشان کرد: شهرداری برنامه‌های زیادی را برای نوروز در نظر گرفته تا شهروندان تهرانی بتوانند در حوزه گردشگری از این امکانات بهره‌مند شوند. اینکه در صورت حذف دلفیناریوم چه کاربری جدیدی ثبت شود به نظرم سخت است و نمی‌توان خلا دلفیناریوم را پر کرد. اگر پیمانکار درخواست کمک داشته باشد برای راه‌اندازی مجدد می‌توان اقداماتی را انجام داد ولی باید علت حادثه مشخص شود و از حوادث مشابه جلوگیری کرد.

سرانجام دلفیناریوم برای نوروز

بیش از یک ماه از تلف شدن «آلفا» در برج میلاد می‌گذرد و مجموعه دلفیناریوم تعطیل است. محیط زیستی‌ها به آزمایشات انجام شده در برج میلاد به دلیل مرگ دلفین رأی منفی داده‌اندو اکنون تغییرکاربری در دلفیناریوم قوت گرفته است.

بسیاری از کارشناسان حوزه گردشگری معتقدند تعطیلی این مجموعه از جاذبه‌های گردشگری در تهران می‌کاهد و در صورت محرز شدن تخلف در برج میلاد به دلیل این حادثه مسؤولان فرهنگی و اجتماعی شهرداری و شورای شهر باید به فکر جایگزین کردن برنامه‌ای جدید در این مجموعه باشند. برنامه‌هایی که اجرایش با نزدیک شدن به ایام نوروز  بیشتر احساس می‌شود

 
نظر شما
ادامه