کد خبر: ۵۵۰۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
 
 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مردم به شایعه آلودگی شیر و لبنیات به سم آفلاتوکسین توجه نکنند و با اطمینان کامل این محصولات را مصرف کنند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان  از  اصفهان، «دکتر ابوالفضل اصلانی» معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: طبق آزمایش‌های روزانه و ویژه چند روز اخیر در ۱۶ آزمایشگاه همکار این معاونت، میزان  آلودگی شیر و لبنیات در استان اصفهان صفر یا دو صدم میکرو گرم در لیتر گزارش شد که کمتر از نصف استاندارد جهانی است .

ابوالفضل اصلانی با اشاره به اینکه این میزان آلودگی در اروپا پنج صدم میکرو گرم در لیتر است افزود: این میزان در کشوریک دهم میکرو گرم در لیتر بوده است که کمتر از استاندارد آمریکاست .

او توصیه کرد: مردم به  شایعه آلودگی شیر و لبنیات به سم آفلاتوکسین توجه نکنند و با اطمینان کامل این محصولات را مصرف کنند .

اصلانی اضافه کرد: اطلاعاتی که کارشناس برنامه تلویزیونی در خصوص آلودگی زیاد شیر‌های پاستوریزه به سم آفلاتوکسین مطرح کرد با استناد به اعداد و ارقام تحقیق دانشجویی مربوط به ۲۵ سال پیش بوده است و مراکز معتبر و رسمی آزمایشگاهی این ارقام را تأیید نمی‌کند .

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تأکید براینکه اطلاعات ارائه شده درمورد میزان  آفلاتوکسین لبنیات قطعا غلط است، گفت: با توجه به پایین بودن سرانه مصرف شیر در کشور که به کمتر از یک لیوان در روز می‌رسد نمی‌توان خطر قطعی ناشی از کمبود مصرف لبنیات که همان پوکی استخوان است را با القای این اطلاعات کاملا غلط به یک خطر احتمالی با عنوان بالا بودن آفلاتوکسین معاوضه کرد .

نگرانی از وجود آفلاتوکسین در شیر از آنجایی شروع شد که ۲۸ دی، در برنامه سلام، صبح بخیر شبکه سوم سیما، کارشناس برنامه، دکتر بهادر حاجی محمدی که خود را بازرس انجمن بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران معرفی کرد مدعی شد، شیر‌های پاستوریزه آلوده به سم آفلاتوکسین هستند و همچنین ادعا کرد مازندران به عنوان یکی از استان‌های با "آمار نسبتا بالا" در این زمینه است .

این اطلاعات اشتباه، سریع در  فضای مجازی منتشر و بازار شایعه روزبه‌روز گسترده شد . آفلاتوکسین نوعی سم قارچی طبیعی است که از گونه‌های خاصی از قارچ منشأ می‌گیرند .
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
0
0
یعنی الان همه چی گل و بلبله؟!
نظر شما
ادامه