کد خبر: ۵۵۰۶۶
تعداد نظرات: ۲ نظر

دبیرعلمی دومین کنگره بین المللی و دهمین کنگره پژوهشی زنبور عسل گفت: ۴۹ درصد عسل جهان در آسیا تولید می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «پروفسور غلامحسین طهماسبی» پیش از ظهر چهارشنبه در دومین کنگره بین المللی و دهمین کنگره پژوهشی زنبورعسل ایران که در مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور واقع در کرج برگزار شد، اظهار کرد: توسعه علمی صنعت زنبورداری در ایران مهم است، امروز در دنیا امنیت غذایی به عنوان یکی از عناصر پایداری مطرح و استراتژی مهم کشورها است.

وی افزود: تا سال ۲۰۵۰ جمعیت دنیا از ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر به بیش از ۹ میلیارد نفر خواهد رسید و بیشتر این افزایش جمعیت در کشورهای در حال توسعه خواهد بود که مشکل تأمین غذای آنها از مشکلات پیش رو در آینده است.

دبیر علمی دومین کنگره بین المللی و دهمین کنگره پژوهشی زنبور عسل ایران گفت: زنبور عسل در تأمین یک سوم غذای انسان و اثرگذاری در ۴۷ درصد محصولات کشاورزی مهم است و دنیا بدون زنبورها برای انسان ۴ سال بیشتر دوام نخواهد داشت؛ چون نقش مهمی در گردافشانی و تأمین فراورده‌های غذایی دارند.

طهماسبی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار معاونت تولیدات دامی وزارت کشاورزی کشور در سال گذشته نشان می‌دهد که تعداد کندوهای عسل ایران بیش از ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار و تولید عسل نیز بیش از ۹۰ هزار تن بوده است که توسط ۸۵ هزار زنبوردار انجام می‌شود.

وی با اشاره به جمعیت ۸۳ میلیونی ایران، گفت: سرانه مصرف سالانه عسل برای هر نفر بیش از هزار و ۹۵ گرم است.

دبیر علمی دومین کنگره بین المللی و دهمین کنگره پژوهشی زنبور عسل ایران تاکید کرد: بر اساس آمار فائو در سال ۲۰۱۶ حدود ۴۵ درصد عسل دنیا در آسیا تولید شده است و در سال ۲۰۱۹ این میزان به ۴۹ درصد رسیده است.

طهماسبی با اشاره به آمار فائو در سال ۲۰۱۷ که نام ایران را جزو ۱۰ کشور برتر در تولید عسل قرار داده است، گفت: کشور ایران با ۶۹ هزار تن تولید عسل در رده چهارم دنیا قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف ماهی، گوشت و برخی دیگر تولیدات در ایران پایین‌تر از متوسط دنیا است، گفت: این در حالی است که در زمینه سرانه مصرف عسل در دنیا وضعیت خوبی داریم.

دبیر علمی دومین کنگره بین المللی و دهمین کنگره پژوهشی زنبور عسل ایران افزود: اگر نتوانیم در زمینه صادرات عسل گام‌های مهمی برداریم در سال‌های آتی با توجه به افزایش کندوها با مشکل مواجه می‌شویم، صادرات در سال ۲۰۱۷ با کاهش مواجه بوده و به حدود هزار و ۷۰۰ تن رسیده است؛ در حالی که در سال ۹۳ حدود ۵ هزار تن صادرات داشته ایم.

طهماسبی عنوان کرد: باید تلاش کنیم صادرات عسل را طی سال‌های آینده به بیش از ۱۰ هزار تن در سال برسانیم.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین ترابی
|
Singapore
|
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
0
0
از معجزات دیگر در کشور ما با این وسعت که یک سوم آن کویر و ۲ سوم بقیه طوری خشک است که تنها برای کشاورزی دیم بدرد میخورد و مراتع کشور را اگر چرندگان از ریشه همراه خاک نخورند از گرسنگی خواهند مرد و آب مصرفی شان را دامداران در باک های ۲۰ لیتری توسط قاطر به مراتع حمل میکنند میشویم چهارمین تولید کننده عسل دنیا!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
به لطف شکرهای وارداتی
نظر شما
ادامه