کد خبر: ۵۵۰۱۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
نخستین واکنش «انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران» به اظهارات جنجالی بازرس خود:
«دکتر غلامرضا جاهد خانیکی» در گفت‌وگوی اختصاصی با حکیم مهر اظهار داشت: اینکه بخواهیم آنچه را که در مقالات مختلف در این خصوص چاپ شده، کاملاً رد یا قبول کنیم، فعلا امکان‌پذیر نیست ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: واکنش‌ها به صحبت‌های جنجالی «دکتر بهادر حاجی‌محمدی» دامپزشک، متخصص بهداشت مواد غذایی و استادیار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد در برنامه زنده شبکه سه سیما در خصوص آلودگی شیرهای پاستوریزه کشور به آفلاتوکسین همچنان ادامه دارد و شاید خود او هم تصور نمی‌کرد که با ارائه آن آمار، کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی را وادار به تشکیل جلسه فوری کند. در این میان «انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران» نیز نسبت‌ به اظهارات بازرس خود واکنش نشان داد.

 «دکتر غلامرضا جاهد خانیکی» رئیس هیات مدیره انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران، در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر با بیان اینکه صحبت‌های دکتر حاجی‌محمدی (بازرس این انجمن) در برنامه تلویزیونی به صورت شخصی بوده و انجمن در جریان آن نبوده است، گفت: «البته در انتشار این صحبت‌ها، کمی هم غرض‌ورزی شده بود، کمااینکه فرد منتشر کننده فیلم در شبکه‌های اجتماعی قسمت‌های خاصی از مصاحبه را انتخاب کرده بود. این مصاحبه به آن شدتی که وانمود کرد، نیست و اگر رقم ۶۰ درصد آلودگی شیر به آفلاتوکسین در آن اعلام شده، بر اساس کاری بوده که دیگران کردند.»

وی با تاکید بر اینکه آمار و ارقام ارائه شده در این مصاحبه بر اساس مقالات مختلف ژورنال‌های گوناگون بیان شده بود، تصریح کرد: «حرف اصلی دکتر حاجی‌محمدی این بوده که ۶۰ درصد نمونه‌هایی که مورد آزمایش قرار گرفته، آلوده به آفلاتوکسین بوده‌اند. بحث آلودگی متفاوت از بحث حد مجاز است، کمااینکه به همین آبی هم که استفاده می‌کنیم، کلر می‌زنند. خود کلر سمی است اما یک حد مجاز برای آن وجود دارد که بالاتر از آن، آب را غیرقابل مصرف می‌کند اما کمتر از آن مشکلی ندارد. آفلاتوکسین هم به این شکل است، یعنی وجود آن در شیر دلیل بر رد شیر نیست، بلکه باید از حد مجاز فراتر نرود.»

دکتر جاهد خانیکی ادامه داد: «البته این را هم باید در نظر گرفت که صحبت‌های مخالفان نیز به نوعی تجزیه و تحلیل بوده و برداشت‌ها از این مصاحبه، مختلف است. کمااینکه شاخص‌هایی مثل حد استاندارد، حد مجاز و... مقداری درصدها را به هم می‌ریزد و از طرفی روش آزمایش هم می‌تواند تاثیرگذار باشد.»

رئیس هیات مدیره انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران با اشاره به اینکه اعداد مختلف گزارش شده و تفسیرهای گوناگون یک مقدار کار را پیچیده می‌کند، ادامه داد: «اینکه بخواهیم آنچه را که در مقالات مختلف در این خصوص چاپ شده، کاملاً رد یا قبول کنیم، فعلا امکان‌پذیر نیست. آفلاتوکسین یک مشکل جهانی است و نه تنها در ایران، بلکه شیر گاوهای کشور آمریکا هم به آن آلوده است. اما این مساله که میزان آن در حد استاندارد است یا حد مجاز، این دست از اختلافات را ایجاد می‌کند. کمااینکه کارشناسان محاسبه آن را بر مبنای ۱۰۰ PPT قرار دادند که اگر در این محدوده قرار بگیرد، میزان آفلاتوکسین در خیلی از شیرها کمتر از حد مجاز می‌شود. لذا لازم است که  خودشان نمونه‌برداری کنند و نتایج آن را از طریق یک آزمایشگاه خیلی معتبر و مورد اطمینان اعلام کنند.»

دکتر جاهد خانیکی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید دوباره بر اینکه آفلاتوکسین در شیر و فرآورده‌های آن یک مشکل جهانی است، خاطرنشان کرد: «غذایی که دام می‌خورد از جمله ذرت یا گندمی که به عنوان خوراک دام وارد کشور می‌شود، ممکن است آلوده بوده و این سم وارد ترشحات دام خصوصاً شیر می‌شود. از طرفی علوفه‌های خشکی که دام در فصل زمستان مصرف می‌کند هم با این مشکل درگیر هستند و رشد کپک‌ها و مایکوتوکسین‌ها در آن اتفاق می‌افتد.»

وی در پایان گفت: «حرف انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران این نیست که همه شیرها آلوده است، اما احتمال آلودگی وجود دارد و روش‌هایی که امروز به کار می‌گیرند، میزان آلودگی به آفلاتوکسین را در شیر و فراورده‌های لبنی بسیار کم کرده است. چرا که کنترل بهداشت دام و کنترل خوراک دام انجام می‌شود و مسلماً میزان آن در شیر هم کاهش پیدا کرده است و از این نظر مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما باز هم نیاز است که پایش و کنترل بیشتری انجام شود.»

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
0
0
حدمجازآفلاتوکسین درشیرهای تولیدی ایران
برااساس استانداردملی ایران چندppb است ؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
0
1
عجب که خبرنداشتید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
0
2
خودتون گول نزنید
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
0
0
سلام، اشتباه تایپی صورت گرفته، واحد حد آفلاتوکسین در اینجا 100ppt یا همان 0.1ppb
است.
بااحترام
دکتر جاهد
پاسخ ها
حکیم مهر
| Germany |
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
با سلام و احترام،
ضمن تشکر و پوزش، اصلاح شد.
نظر شما
ادامه