کد خبر: ۵۵۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: مساله بهداشت و پیشگیری را در وزارت بهداشت، جهاد اقتصادی می‌دانیم.

دکتر علیرضا مصداقی‌نیا در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه نوزدهم فروردین ماه تهران و همزمان با هفته سلامت، با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال جهاد اقتصادی گفت: کل مساله بهداشت و پیشگیری را در وزارت بهداشت به عنوان جهان اقتصادی می‌دانیم و اعتقادمان بر آن است که اگر فرمایش مهم مقام معظم رهبری بخواهد منصه ظهور یابد یکی از راهها آن است که پیشگیری را بر درمان ارجح بدانیم.

وی در ادامه در تعریف سلامتی گفت: امروزه سلامتی به معنای نبود بیماری نیست؛ بلکه امروزه انسان سالم کسی است که به لحاظ جسمی، روانی، اجتماعی ، رفاهی و معنوی سالم باشد.

 انسان‌های مومن سالم‌ترند

وی ادامه داد: تا زمانی که انسان از لحاظ معنوی در راه درستی نباشد سلامتی حاصل نخواهد شد. بدیهی است که افراد مومن از سلامتی بیشتری برخوردارند. توسل به خدا و ذکر و یاد خدا، انسان را سالم‌تر نگاه خواهد داشت.

مصداقی‌نیا، وزارت بهداشت را یکی از بزرگ‌ترین وزاتخانه‌های کشور عنوان کرد و افزود: حدود 300 هزار پرنسل و 12 هزار و 500 هیات علمی و استاد دانشگاه در وزارت بهداشت برای سلامتی مردم فعالند. وزارت بهداشت با این تعداد نیرو در خانه‌های بهداشت روستاها و مراکز بهداشتی - درمانی و بیمارستان‌ها در شهرها خدمات تخصصی و فوق تخصصی لازم را ارائه می‌دهد.

به گفته وی، در سیستم بهداشت و درمان کشور 18 هزار خانه بهداشت، 4 هزار و 800 مرکز بهداشتی درمانی روستایی و شهری و همچنین 50 دانشگاه علوم پزشکی خدمات لازم را ارائه می‌دهند.

خودکفایی ایران در تربیت نیروی انسانی پزشک، متخصص و فوق تخصص

وی با اشاره به خودکفایی کشور در تربیت نیروی انسانی برای ارائه خدمات پزشکی، تخصصی و فوق تخصصی ادامه داد: زمانی ناچار بودیم برای ارایه خدمات پزشکی، پزشکان دیگر کشورها را به خدمت بگیریم. اما امروز از بابت نیروهای تخصصی نگرانی نداریم و درمان در ایران با بهترین کشورهای دنیا برابری می‌کند.

توفیقات وزارت بهداشت ایران در بهبود شاخص‌های بهداشتی

مصداقی‌نیا با اشاره به شاخص‌های نظام بهداشت و درمان کشور افزود: مرگ و میر نوزادان و کودکان زیر پنج سال کشور قبل ازانقلاب بسیار قابل توجه بود؛ این در حالیست که امروز با بهره‌گیری از نظام خدمات بهداشتی - درمانی مرگ و میر نوزادان و کودکان کاهش چشمگیری داشته است. مرگ و میر مادران باردار نیز اکنون به کمتر از 24 مورد در 100 هزار  رسیده است. اما به این موضوع رضایت نداریم و امیدواریم به زودی به کمتر از 15 برسد.

بیماری‌های غیرواگیر؛ مشکل امروز دنیا

وی با بیان اینکه بیماری‌ها به دو بخش بیماری‌های واگیر و غیرواگیر تقسیم می‌شوند، افزود: بیماری‌های واگیر مانند سل، حصبه، آنفلوآنزا و ... که به وسیله میکروارگانیسم‌ها منتشر می‌شوند با توجه به سیستم بهداشتی درمانی کشور به خوبی کنترل شده‌اند. اما مشکل امروز دنیا و از جمله ایران بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های قلب و عروق، فشارخون، چاقی، دیابت، سرطان‌ها و ... است که متاسفانه روندی رو به رشد دارند و باید برای آنها کاری کرد. در این زمینه شیوه زندگی سالم و رفتارمردم می‌تواند کارساز باشد. از مردم انتظار است که برای سلامتی خود و جامعه نیز کمک کنند.

مصداقی‌نیا در این باره ادامه داد: با تغییر در شیوه زندگی و انجام تحرک کافی، انجام ورزش روزانه، مصرف غذاهای سالم و پرهیز از غذاهای چرب، شیرین، پرروغن و پرنمک می‌توان به سلامتی جامعه کمک کرد. همچنین با پرهیز از تنش‌های فکری و رفتارهای پرخطر می‌توان سلامتی خود و جامعه را تامین کرد.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به دستاوردهای وزارت بهداشت در سال‌های پس از انقلاب، ادامه داد: امروز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تربیت نیروی انسانی خودکفاست و حتی می‌توانیم نیروهایی به سایر کشورها اعزام کنیم. درباره شبکه بهداشت و درمان کشور نیز باید گفت که در سال 1380 برای تکمیل شبکه اقداماتی انجام شد و به این ترتیب یک هزار و 250 خانه بهداشت در روستاها ساخته شد که این روند درسال 90 نیز ادامه می‌یابد.

15 میلیون نفر درسال جاری تحت پوشش برنامه پزشک خانواده قرار می‌گیرند

وی با اشاره به برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در کشور ادامه داد: اعتقادمان بر آن است اگر نظامی دایر شود که هر ایرانی به صورت مشخص پرونده الکترونیکی سلامت داشته و زیر نظر نظام بهداشتی کشور باشد و توسط پزشک خانواده به متخصص و یا بیمارستان‌ها ارجاع داده شود کمک زیادی به بهداشت و همچنین اقتصاد کشور می‌شود.

به گفته وی، تاکنون 22 میلیون و 300 هزار نفر از جمعیت روستایی و برخی از شهرهای زیر 50 هزار نفر کشور تحت پوشش‌ برنامه پزشک خانواده قرار گرفته‌اند. در سال 90 نیز 15 میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش این برنامه قرار می‌گیرند.

تولید 95 درصد از داروهای مورد نیاز کشور در داخل

وی با اشاره به اینکه 95 درصد از داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شوند، افزود: بسیاری از تجهیزات پزشکی امروز در داخل کشور تولید می‌شوند. همچنین امروزه اورژانس‌ها و فوریت‌های پزشکی کشور مجهز شده‌اند و زمان دسترسی مردم به اورژانس‌ها کاهش یافته است. بیمارستان‌های کشور نیز روز به روز در حال توسعه هستند.

حرکت وزارت بهداشت بر اساس نقشه سلامت کشور

مصداقی‌نیا با اشاره به تدوین نقشه علمی کشور افزود: تدوین نقش سلامت کشور دستاورد بزرگی است که به آن دست یافته‌ایم و از این پس براساس نقشه معینی حرکت خواهیم کرد.

رشد چشمگیر مقالات علمی ایران در دنیا

مصداقی نیا با اشاره به رشد چشمگیر کشور در مقالات علمی افزود: مقالات علمی در کشور افزایش چشمگیری یافته است. به طوری که اخیرا رشد علمی جمهوری اسلامی ایران بالاترین رشد در دنیا عنوان شده است. تعداد مقالات علمی درشش سال اخیر هزار درصد افزایش یافته است.

هفته سلامت و شعار« مقاومت به داروهای ضدمیکروبی یک تهدید جهانی»

مردم از مصرف خودسرانه دارو پرهیز کنند

وی با اشاره به هفته سلامت و شعار "مقاومت به داروهای ضد میکروبی یک تهدید جهانی" افزود: مصرف نابجا و بیش از اندازه و یا کمتر از نیاز این داروها باعث شده بسیاری از میکروب‌ها در برابر داروها مقاوم شوند و اثر خود را از دست بدهند. بر این اساس کمپانی‌های داروسازی مرتبا مجبورند نسل‌های جدید دارو را تولید کنند. این موضوع کافی نخواهد بود و ضرر و زیان‌های زیادی را به کشورها تحمیل می‌کند. نگرانیم که روزی داروها تاثیری بر بیماری‌ها نداشته باشند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت در پایان گفت: بنابراین از مردم درخواست می‌کنیم داروهای بدون مجوز پزشک مصرف نکنند و بدون نسخه برای دریافت دارو به داروخانه‌ها مراجعه نکنند. همچنین لازم است داروها دقیقا مطابق دستورالعمل پزشک مصرف شوند. همچنین مردم نباید از داروی کسی استفاده کنند و یا داروی خود را با کسی قسمت کنند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یک دامپزشک
|
-
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۰
0
0
بهتر نیست به جای جمله سازی با واژه جهاد اقتصادی به فکر انجام وظیفه باشیم
نظر شما
ادامه