کد خبر: ۵۵۰۰۹
 
 

آفلاتوکسین‌ها سموم قارچی طبیعی هستند که از گونه‌های قارچ آسپرژیلوس مانند آسپرژیلوس فلاووس، اسپرژیلوس پارازیتیکوس و آسپرژیلوس نومیوس منشأ می‌گیرند. اما آیا افلاتوکسین در شیر هم وجود دارد؟

به گزارش حکیم مهر به نقل از سلامانه، «دکتر میترا زراتی» متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی و استادیار دانشگاه در این باره می‌گوید: بله قطعا وجود دارد اما نکته حائز اهمیت این است که مقدار آفلاتوکسین نباید از یک حد معینی در شیر بالاتر باشد. ضمن اینکه شیر قبل از ورود به خط تولید کارخانه محصولات لبنی، از نظر افلاتوکسین بررسی می‌شود و چنانچه از حد معیار پذیرش افلاتوکسین، بالاتر باشد، عودت شده و اصلا وارد خط تولید نخواهد شد.

وی همچنین گفت: دامداری‌های صنعتی کشور، همگی دارای دامپزشک بوده و کنجاله و موادغذایی که به دام داده می‌شود تماما مدیریت می‌گردد، از این رو مردم نباید نگران آلودگی شیر باشند.

دکتر زراتی در ادامه با تاکید بر اینکه خرید شیر و محصولات لبنی فله‌ای به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود، گفت: متاسفانه بسیاری از شیرهایی که آلودگی دارند، وارد مغازه‌های فروش شیر فله شده و از آن ماست، پنیر، کره محلی تولید می‌شود. به همین دلیل است که که مدام تاکید می‌شود از لبنیات باز و غیر صنعتی استفاده نشود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه سرانه مصرف شیر متاسفانه در کشور بسیار پایین است، ادامه داد: کودکان، سالمندان، زنان باردار و شیرده، جزء گروه‌هایی هستند که با حذف لبنیات از برنامه غذایی‌شان آسیب جدی خواهند دید.

وی با بیان اینکه هرگز کارهای تحقیقاتی نمی‌تواند جایگزین اسناد معتبر اداره نظارت شود، خاطرنشان کرد: یادمان باشد که تمام کسانی که در کارخانه‌های تولید محصولات لبنی فعالیت می‌کنند، هموطنان ما هستند که قطعا به فکر سلامت خود و خانواده و دیگر هموطنان خود نیز هستند. بنابراین با توجه به نظارت دقیق بر تولید شیر در دامداری‌ها و سپس نظارت عمیق بر تانکرهای شیر قبل از ورود شیر به خط تولید، هرگز نباید از مصرف لبنیات واهمه داشت و روزانه مصرف دو لیوان شیر یا ماست آن هم از نوع کم‌چرب ضروری است.

دکتر زراتی در پایان گفت: آفلاتوکسین‌ها سموم قارچی طبیعی هستند که از گونه‌های قارچ آسپرژیلوس مانند آسپرژیلوس فلاووس، اسپرژیلوس پارازیتیکوس و آسپرژیلوس نومیوس منشأ می‌گیرند. اگر قارچ‌های مولد این سموم بر روی خوراک دام و مواد غذایی (مانند پسته، بادام زمینی، ذرت، سویا و گندم) رشد کنند مصرف غذاهای آلوده به آفلاتوکسین می‌تواند باعث بیماری در انسان یا دام شود. از این رو، بهترین راه پیشگیری، اجتناب از خوردن مواد غذایی آلوده به آفلاتوکسین است. پسته، جزو خوراکی‌هایی است که به سادگی به سم آفلاتوکسین آلوده می‌شود و احتمال آلودگی مغز پسته، نسبت به پسته با پوست بسیار بیشتر است. به همین دلیل توصیه می‌شود از خوردن پسته‌های با طعم تلخ یا با رطوبت زیاد اجتناب شود.
 
نظر شما
ادامه