کد خبر: ۵۵۰۰۲
 
 

دکتر  David Erstein متخصص بیماری های پوستی و آلرژی در مرکزی درمانی آسم و آلرژی عنوان می کند: «چند نشانه و علائم مشخص برای تشخیص حساسیت و آلرژی به گربه ها وجود دارد. اگر به خانه ای رفتید که گربۀ خانگی دارند و بعد از کمی احساس بی حالی، گرفتگی مجاری بینی و گلو ، و عطسه به شما دست داد این احتمال که شما به گربه ها حساسیت دارید زیاد است. بعضی افراد واکنش های دیگری مثل آسم از خود بروز می دهند که این دردسر بزرگی است ! »

به گزارش حکیم مهر به نقل از ITpet ، وی در ادامه افزود: «اما چنانچه می خواهید 100 درصد اطمینان حاصل کنید بهتر است با دکتر مشورت کنید. راحت ترین راه ویزیت یک دکتر متخصص آلرژی و گرفتن آزمایش آلرژی از شماست. این آزمایش در عرض چند دقیقه گرفته می شود و پس از 20 – 30 دقیقه شما متوجه خواهید شد که آیا آلرژی دارید یا خیر.»

هنگامی که با یک آزمایش آلرژی متوجه شدید، دیگر انتخاب با شماست که گربه ای را به سرپرستی بگیرید و یک عمر عطسه زدن را به جان بخرید یا خیر. و البته چنانچه بخواهید این کار را انجام دهید شما راههایی برای کاهش این واکنش های وحشتناک دارید.

تدابیر پیشگیری کننده برای کاهش آلرژی  

دکتر  Erstein اعتقاد دارد اولین اقدامات وتدابیر کاهندۀ آلرژی، آماده سازی فضای خانۀ شماست. طبق نظر ایشان، پیش از هر چیز بایستی قوانینی برای استفاده از فضای خانه وضع کنید. بنابراین نباید اجازۀ حضور در برخی فضاهای خانه مثل اتاق خواب را بدهید بدین ترتیب در اتاق خوابتان دیگر با پُرزهای گربه (که منجربه واکنش های آلرژی زا می شوند) مواجه نخواهید شد.

اقدام دیگری که می توانید انجام دهید نصب  HEPA Filter یا تصفیۀ هوا با قدرت بالا برای زدودن ذرات ریز است. این دستگاه قادر خواهد بود که مواد بسیار ریز آلرژی زای موجود در هوا را از بین ببرد. پُرزهای گربه نیز ضمن آنکه بسیار ریز هستند مدتی در هوا معلق می مانند و منجر به آلرژی می شوند که این دستگاههای تصفیۀ هوا قادر به زدودن آنها می باشد؛ اما بایستی در جایی که شما یا گربه تان حضور دارید، یکسره روشن باشد.

و به عنوان آخرین راهکار، در صورت امکان گربۀ خود را یک تا دو مرتبه در هفته به حمام ببرید! استحمام برخی گربه ها واقعاً کار مشکل و طاقت فرساییست.

و شستشوی مرتب دست های خودتان را هم فراموش نکنید. معمولاً افراد به پوست ، مو و بزاق دهان گربه ها حساسیت نشان می دهند. بنابراین دستان خود را مرتب بشوئید و از مالیدن دست ها به چشمانتان پرهیز کنید.

استفاده از دارو   

دکتر  Erstein عنوان می کند: "اقدام بعدی که می توانید انجام دهید استفاده از داروهایی مثل آنتی هیستامین ها و اسپری های بینی استروئیدی است. در واقع استفاده از داروها مثل استفاده از چسب زخم است؛ آلرژی را درمان نمی کند فقط علائم آن را برطرف می کند ."

همچنین می توانید از یک متخصص آلرژی کمک بگیرید تا داروهای لازم را برایتان تجویز کند. به گفتۀ دکتر  Erstein نگران مصرف این داروها در دراز مدت نباشید عوارض جانبی آنها بسیار کم است .

واکسن های ضد حساسیت  

دکتر  Erstein می گوید اما اگر می خواهید چیز قوی تری را امتحان کنید بهتر است از دکتر بخواهید تا برای شما تزریق را تجویز کند. وی ادامه می دهد: "در واقع، ما مقداری از آلرژی شما را در اندازۀ خیلی کم (یا دوز پایین) به شما تزریق می کنیم و در هر بار غلظت را بیشتر می کنیم. ما آن را نوعی اصلاح بیماری می خوانیم چرا که بدین ترتیب بیمار در مقابل عامل آلرژی زا مقاوم می گردد. این روش بسیار خوبی برای تقویت سیستم ایمنی است ."

دکتر  Erstein افزود: "اما این آمپول ها زمان بر هستند. روش استاندارد آن اینست که به مدت 6 تا 7 ماه هفته ای یک مرتبه تزریق شود. پس از آن به یک مرتبه در ماه می رسد. این روشی مادام العمر نیست اما اگر خواستار تغییرات طولانی مدت هستید، ما معمولاً توصیه می کنیم 3 تا 5 سال مداومت داشته باشید."

گربۀ ضد حساسیت را باور نکنید 

دکتر  Erstein اذعان دارد: "علیرغم شنیده های شما مبنی بر وجود برخی نژادهای گربه ها که ضدحساسیت هستند، خوب است بدانید که اگر هم چنین گربه ای باشد، تفاوت چندانی با سایر گربه ها ندارد. عده ای بر این باورند که گربه های نر مواد آلرژی زای بیشتری از خود متصاعد می کنند اما به هر حال، تمامی گربه ها پُرزهایی دارند که عامل ایجاد حساسیت است ."

در پایان، چنانچه هنوز برای سرپرستی گربه شک دارید دکتر  Erstein توصیۀ ساده ای برای شما دارد: "کمی با یک گربه وقت بگذرانید. روزی یک آنتی هیستامین مصرف کنید ، یک اسپری بینی در منزل داشته باشید و در عین حال وضعیت خودتان را بسنجید. اگر شرایط قابل تحمل بود که از پس ادامۀ مسیر هم می توانید برآیید و گربه ای را برای سرپرستی به خانه بیاورید؛ اما چنانچه شرایط قابل تحمل نبود و حتی علائم به صورت وخیم تری بروز کرد آنگاه دیگر تصمیم با شماست که از پس آن برمی آیید یا خیر. چرا که برای گربه دوستان تصمیم گیری بسیار می تواند سخت باشد ."

 

نظر شما
ادامه