کد خبر: ۵۴۹۴۵
 
 

سومین نشست کمیته فنی بیماری های طیور، بمنظور بحث و تبادل نظر و اتخاذ تمهيدات امنيت زيستي و قرنطينه اي جهت تداوم برنامه های مراقبت و پيشگيري از بيماري هاي طيور در محل اداره کل دامپزشکی استان کرمان برگزار گردید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، «دکتر حسین رشیدی» مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در ابتدای این نشست بیان داشت: این کمیته متشکل از متخصصین و کارشناسان طیور، نمایندگان تشکل ها، صاحبان واحدهای پرورش طیور درخصوص هم اندیشی و بحث و تبادل نظر پیرامون وضعیت فعلی بیماری های طیور استان پرداخته و با بررسی مشکلات و چالش های امروز این صنعت در راستای پیش گیری از این بیماری ها و مقابله با مشکلات این صنعت گام بر می دارد.

دکتر رشیدی با اعلام زنگ خطر بیماری انفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان، گفت: علی رغم انجام واکسیناسیون انفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان های پرخطرکشور، بیماری در بعضی از استان های کشور مشاهده شده است که در صورت عدم کنترل آن، احتمال گسترش ان به استان های دیگر از جمله استان کرمان نیز وجود دارد.

وی اذعان داشت: مسایل اولویت دار این نشست، اقدامات لازم در خصوص پیش گیری از بیماری انفلوانزای فوق حاد پرندگان، مخاطرات بیماری نیوکاسل و عفونت سالمونلای متحرک طیور می باشد.

دکتر رشیدی با اعلام این مطلب که لازم است بهره برداران استان را در زمینه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هوشیارتر کنیم، افزود: خسارات اقتصادی بیماری نیوکاسل کمتر از بیماری انفلوانزای فوق حاد پرندگان نمی باشد و بیماری سالمونلای متحرک طیور نیز از منظر بهداشت عمومی قابل توجه بوده و باعث تحت تاثیر قرار دادن بهداشت جامعه می شود. 

 وی با تاکید بر ارایه پیشنهادات عملیاتی در تمامی این مباحث توسط اعضای کمیته، افزود: برنامه ریزی در خصوص پیش گیری از ریسک فاکتورهای شیوع این بیماری ها، سبب کنترل و کاهش شیوع بیماری های طیور خواهد شد.

این مقام مسوول بعد از اعلام پیشنهاد واکسیناسیون طیور علیه بیماری انفلوانزای فوق حاد پرندگان توسط بعضی از اعضا کمیته در استان، بیان داشت: با بررسی دستورالعمل های جامع در خصوص این بیماری و استفاده از راه کارهای صاحب نظران طیور و با در نظر گرفتن تمامی محدودیت ها، در این رابطه تصمیم گیری خواهیم کرد و در صورت تصمیم بر این امر، اقدام های لازم جهت اخذ مجوز از سازمان دامپزشکی صورت خواهد پذیرفت. 

دکتر رشیدی گفت: در صورت بروز بیماری انفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان های مجاور، اقدامات قرنطینه ای توسط این اداره کل در مبادی ورودی استان برقرار خواهد شد.

دکتر رشیدی با تاکید بر شناسایی سویه های مختلف مسبب تلفات بیماری نیوکاسل، خاطر نشان کرد: پروژه های پژوهشی در خصوص جمع آوری داده های مختلف ایجاد کننده بیماری نیوکاسل را در دستور کار خود داریم که در آن، دانشکده دامپزشکی با پیشنهاد طرح های تحقیقاتی و تعاونی ها و اتحادیه ها در زمینه های مختلف با این اداره کل همکاری خواهند کرد.

وی با اعلام اینکه اطلاع رسانی مناسب به مرغداران در خصوص پیشگیری از بیماری نیوکاسل توسط شبکه های دامپزشکی شهرستان ها داده شده است، اذعان داشت: مدرسان این اداره کل با همکاری اتحادیه ها و تعاونی ها به آموزش و ترویج هم استانی ها بویژه پرورش دهندگان طیور، در خصوص واکسیناسیون طیور علیه بیماری نیوکاسل و راه های پیش گیری از سایر بیماری های طیور خواهند پرداخت.

وی با اعلام وجود بیماری سالمونلای متحرک در برخی از مرغداری های استان، اظهار داشت: بیماری سالمونلای متحرک، الگویی از انتشار بیماری ها در مرغداری های استان می باشد که آلودگی های متقاطع این بیماری در واحد های صنعتی طیور نیز رخ می دهد.

این مقام مسوول از اجرای طرح ملی کاهش سالمونلا در واحدهای پرورشی طیور صنعتی استان خبر داد و اعلام کرد: هدف از اجرای این طرح ملی، شناسایی و کنترل سروتایپ هاي سالمونلا که براي سلامتی عمومی مهم هستند و کاهش میزان فراوانی سالمونلا و در نهایت تضمین رضایت تولید کننده و مصرف کننده در بالاترین سطح ممکن و دسترسی به مواد غذایی قابل اعتماد و با کیفیت می باشد.

 وی با اعلام این مطلب که برای صادرات گوشت طیور به خارج از کشور، عدم وجود این بیماری اهمیت دارد، افزود: با حضور مسئولین فنی کشتارگاه ها، نشست امنیت زیستی کشتارگاه ها در خصوص بیماری سالمونلای متحرک برگزار خواهد گردید.

دکتر رشیدی یکی از دغدغه های جدی اداره کل دامپزشکی استان کرمان را مرغداری های فاقد مجوز اعلام کرد و افزود: کارگروه ساماندهی و ممیزی مرغداری های فاقد مجوز به ریاست جهاد کشاورزی تشکیل شده است و لازم است تعاونی ها و اتحادیه ها همکاری های لازم را دراین خصوص داشته باشند ضمن اینکه شهرستان های استان را نیز موظف به تشکیل کارگروه فعال در این زمینه خواهیم کرد.

وی بیان داشت: این واحدهای غیرمجاز مدیریت بهداشتی و امنیت زیستی مناسبی ندارند و باعث اشاعه بیماری در سطح استان می گردند و بنابراین تعطیلی این مراکز ضروری می باشد.

قرنطینه و کنترل کود مرغی که وارد استان می گردد و نیز نقل و انتقال فراورده های طیور و مرغ زنده در استان، نظارت بر رها سازی تلفات مرغداری های گوشتی در اطراف فارم های پاک طیور( به خصوص فارم های مادر) و تامین واکسن و دارو طیور از جمله مواردی بود که در این جلسه مطرح و بررسی گردید.

لازم به ذکراست که در سومین کمیته فنی بیماری های طیور که در محل سالن کنفرانس اداره کل دامپزشکی استان کرمان برگزار گردید، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان، روسا و کارشناسان ادارات ستادی، مدیر کل پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی، نماینده بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد استان، نماینده نظام دامپزشکی استان، اعضا هییت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید باهنر کرمان، مدیر عامل شرکت سیمرغ و مرغ ماهان و اجداد استان، مدیران اتحادیه مرغداران کرمان ورفسنجان و ... حضور داشتند.

 

نظر شما
ادامه