کد خبر: ۵۴۹۰۶

عدم ورود شکایت برای حمله حیوانات وحشی به افراد و دام و افزودن «خسارت حیوانات وحشی» در بیمه از مواردی است که به زندگی روستائیان و حیوانات وحشی ارتباط مؤثری دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، زندگی دامداری و کشاورزی علاوه بر خستگی‌های خاص این شغل به دلیل مجاورت با جنگل، کوهستان، دشت و بیابان  با خطر حیوانات وحشی نیز عجین شده است.

حمله حیوانات وحشی به دامداران از موضوع‌هایی است که گاه و بی‌گاه خبر آن در رسانه‌های مختلف ثبت می‌شود.

خسارتی پرداخت نشد

صبح یکی از روز‌های بهاری بود که «ناهید فرهادی» در منطقه «گَر‌او» روستای شار‌قلت شهرستان سوادکوه‌شمالی برای دوشیدن گاو به حیاط خانه می‌رود اما ناگهان پلنگ را روبرو خودش می‌بیند.

پلنگ در فرهنگ عامه مردم سوادکوه همیشه با احترام نگریسته می‌شود و انتقام و اقتدار از ویژگی‌های این حیوان درنده در افکار مردم این شهرستان است.

پلنگ به این بانوی دامدار حمله می‌کند و سر، بازو و پایش را زخمی می‌کند و از محل متواری می‌شود و بانوی کشاورز با بدنی خون‌آلود به خانه می‌رسد و فرزندان و بستگانش او را به بیمارستان می‌برند.

ناهید فرهادی می‌گوید؛ این پلنگ چند بز ما را خورد  و بعد از پیگیری ما از طریق پزشکی قانونی و محیط‌زیست، کارشناسان محیط‌زیست بازدید کردند و قول دادند که امنیت ما در برابر حیوانات وحشی تأمین شود ولی بعد از مدتی به چند دام هم‌محلی ما حمله کرد و در حال حاضر خرس هم در منطقه مشاهده شد.

وی با بیان اینکه در این زمینه شکایت هم تنظیم و به پزشکی قانونی هم رفتیم و مراحل اداری را پیگیری کردیم اما هنوز خسارتی پرداخت نشد، ادامه می‌دهد: سر و بازوی من همچنان درد می‌کند، همچنین نگران زندگی خودم و شوهرم دامدار هستم.

دولت بودجه‌ای برای پرداخت خسارت حیوانات وحشی ندارد

«حسین‌علی ابراهیمی‌کار نامی» مدیرکل محیط زیست مازندران با بیان اینکه دولت قانونی برای پرداخت دیه یا خسارت به مال یا جان افرادی که مورد حمله حیوانات وحشی قرار می‌گیرند، ندارد، گفت: چند سال قبل فردی با علاقه شخصی و علاقه به پلنگ، مبلغی برای پرداخت خسارت به خسارت‌دیدگان از حمله پلنگ به دام‌ها تعیین کرده بود تا در کشور پرداخت شود که حجم پرونده‌ها بسیار گسترده بود و فقط پرونده‌های استان مازندران به اندازه مبلغ یک ساله پرداختی فرد علاقمند بود و البته از ۳ سال قبل هم چنین مبلغی توسط فرد علاقمند، پرداخت نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه قانون درباره مزارع و دام می‌گوید که از طریق محصور‌ کردن، سگ‌گله و نگهبانی صیانت شوند، افزود: باید بپذیریم که ما به زندگی وحش تجاوز کردیم و در برخی موارد با واکنش حیوانات مواجه می‌شویم و قانون هم صراحت دارد که محیط زیست صاحب حیوانات نیست بلکه حافظ حیوانات است و قضات هم شکایت‌های مشابه را رای بر عدم ورود شکایت می‌دانند.

افزودن بند «خسارت حیوانات وحشی» در بیمه

وی خاطر نشان کرد: ما می‌دانیم خسارت یک دام که همه سرمایه فرد روستایی است و ناراحت‌کننده است و ادارات و نهاد‌های متولی در لحاظ کردن آن در بیمه‌ها یا بیمه‌کشاورزی تلاش کنند و راه‌حل مناسب موضوع را در بیمه می‌دانم که بندی با نام «خسارت حیوانات وحشی» درج شود و با کشتن دام که همه دارایی دامدار است شاهد ضرر قابل توجه برای فرد روستایی نباشیم.

ابراهیمی، گفت: اگر حیوان وحشی توسط فرد کشته شود، فرد مستوجب مجازات است ولی اگر خطر جانی برای فرد داشته باشد که تاکنون چنین موردی نداشتیم قضات آن را در موضوع دفاع مشروع بررسی می‌کنند.

فرهنگ‌سازی حمایت از حیوانات

اقدام قابل تقدیر خیّر علاقمند به پلنگ برای اختصاص مبلغی برای حفاظت از آن را می‌توان برجسته‌سازی و فرهنگ‌سازی کرد تا در کنار بودجه‌های اندک دولت برای حمایت از محیط زیست مورد استفاده قرار گیرد و از طرف دیگر نحوه برخورد با حیوانات وحشی و نیز توجه به زندگی روستایی هم مورد توجه قرار گیرد و توجه به زندگی روستایی به عنوان مبدا تمدن هم باید با استفاده از روش‌های منطقی و اثر‌گذار مورد توجه باشد.

 
نظر شما
ادامه