کد خبر: ۵۴۸۸۷

«سپنتا نیکنام» گفت: نه به لحاظ مالی امکان نگهداری سگ‌ها وجود دارد، نه به دلیل شرایط اجتماعی و فرهنگی امکان رهاسازی داخل شهر وجود دارد و نه به خاطر در معرض خطر قرار گرفتن حیات وحش، امکان رها سازی سگ‌ها در محیط زیست وجود دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از یزد آوا، «سپنتا نیکنام» در خصوص ساماندهی سگ‌های بدون صاحب در یزد گفت: برای این منظور پنج هزار مترمربع زمین در محوطه کارخانه کمپوست یزد با هزینه تقریبا 200 میلیون تومان دیوار کشی شده و کف آن برای بتن ریزی خاکبرداری شده است و محوطه‌سازی، تامین آب، ایجاد سیستم فاضلاب و دیگر اقدامات مورد نیاز برای تکمیل این مجموعه برای ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در حال انجام است و برای سال آینده نیز اعتباری برای تکمیل این فضا دیده شده است.

وی با بیان اینکه نمی‌توان دور تا دور شهر را سیم خاردار کشید که سگ وارد یزد نشود و سگ‌ها به دلایل مختلف وارد شهر می شوند، تصریح کرد:  مشکلی که ما در زمینه سگ‌های ولگرد داریم، در زمینه جمع آوری کردن آنها نیست بلکه مشکلی که وجود دارد در خصوص پس از جمع آوری کردن این سگ‌ها است.

رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری شورای شهر گفت: زمانی که سگ‌های ولگرد و بلاصاحب را جمع آوری می‌کنیم دو راه حل وجود دارد یک راه حل این است که پس از جمع آوری آنها در محلی نگهداری شوند اما اولا تعداد این سگ‌ها زیاد است و مکان برای نگهداری آنها زیاد فراهم نیست و از طرفی هزینه نگهداری آنها نیز بسیار زیاد و تامین خورک این سگ‌ها واقعا با مشکل مواجه است.

نیکنام ادامه داد: عقیم سازی و پلاک کوبی سگ‌ها نیز راه حل دیگری است که وجود دارد که البته تقریبا با این شرایط مالی که وجود دارد هزینه عقیم سازی هر سگ بین 200 تا 300 هزار تومان هزینه در بردارد و اگر فرض براین باشد که این عقیم سازی هم انجام شود نمی‌توان همه آنها را نگهداشت و این موضوع مطرح می‌شود که این سگ‌ها کجا رها شوند.

وی افزود: مسائل فرهنگی و اجتماعی ما مانع رها سازی سگ‌ها در شهر است و از طرفی نیز تعداد زیادی از شهروندان از سگ ترس دارند، و یک طرف قضیه این است که نمی‌توان در اطراف شهر و محیط زیست نیز این سگ‌ها را رها کرد، اداره محیط زیست اعلام کرده است اگر سگ‌ها در محیط زیست رها شوند به دلیل اینکه گونه‌های حیات وحش از جمله خرگوش، آهو، یوز پلنگ و ... در معرض خطر قرار می‌گیرند ما مجبوریم که سگ‌ها از بین ببریم.

نیکنام عنوان کرد: بنابراین نه به لحاظ مالی امکان نگهداری سگ‌ها وجود دارد، نه به دلیل شرایط اجتماعی و فرهنگی امکان رهاسازی داخل شهر وجود دارد و نه به خاطر در معرض خطر قرار گرفتن حیات وحش، امکان رها سازی سگ‌ها در محیط زیست وجود دارد.

وی ادامه داد: زمانی که گزینه معدوم سازی و به قولی مرگ راحت  نیز که برای سگ‌ها تعریف می‌شود مشاهده می‌کنیم فیلمی از آن گرفته می شود و انجمن‌های حامی حیوانات و مردم وارد صحنه می شوند که چرا اینگونه در مورد سگ‌ها رفتار شده است که البته حرفشان درست است.

رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری شورای شهر با بیان اینکه معضل سگ‌های ولگرد همیشه وجود دارد و پاشنه آشیلی برای تمام شهرداری‌های کشور است، گفت: تنها شهر یزد درگیر موضوع سگ‌های ولگرد نیست و ما نمی‌گوییم که سگ‌های ولگرد یا بلاصاحب در شهر وجود ندارند اما از شهروندان انتظار را داریم این توقع را نداشته باشند که هیچ سگی در شهر دیده نشود؛ متاسفانه برخی به محض اینکه یک سگ را در شهر می‌بینند سریع از آن عکس تهیه می‌کنند و در فضای مجازی پخش می‌کنند

نیکنام افزود: طبیعی است سگ وارد شهر یزد با این وسعت و بیابان‌هایی که در اطراف آن وجود دارد، شود و مهم این است پیمانکاران شهرداری باتوجه به تعهدات کاری و وظیفه‌ای که دارند سگ‌ها را جمع آوری می‌کنند و شهرداری در حال حاضر به وظیفه خود در این حوزه به طور مناسب عمل کرده است.

 وی عنوان کرد: این که معضل سگ‌های ولگرد همچنان وجود دارد را قبول داریم اما آگاهی شهروندان نسبت به این معضل، دلایل آن و مشکلاتی که بر سر مقابله با آن وجود دارد می‌تواند تا حدودی به حل این معضل و درک شرایط موجود کمک کند.

 

 

نظر شما
ادامه