کد خبر: ۵۴۸۷

حکیم مهر - موضوع روز جهانی بهداشت در سال جاری میلادی (2011) روی مقاومت ضد میکروبی و گسترش آن در جهان متمرکز خواهد شد.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای به مناسبت این روز بین‌المللی اعلام کرده است که مقاومت ضد میکروبی در واقع تداوم اثرگذاری بسیاری از داروها را که امروزه برای درمان بیماری‌ها مورد استفاده می‌گیرند، تمدید خواهد کرد و درعین حال اهمیت پیشرفت‌های صورت گرفته توسط انسان در جهت مقابله با عفونتهای جدی و خطرناک را به خطر خواهد انداخت و تحت تاثیر قرار خواهد داد.

در گزارش جدید سازمان جهانی بهداشت تاکید شده است که این سازمان با هدف تاکید روی این موضوع یک برنامه اطلاع رسانی عمومی را به اجرا خواهد گذاشت که شامل توجه و تمرکز ویژه روی بیماری ایدز و ویروس اچ آی وی، عفونت سال و همه‌گیری مالاریا خواهد بود.

سازمان جهانی بهداشت در این برنامه از تمام دولت‌ها و سهامداران درخواست خواهد کرد که خط مشی‌ها و اقدامات موردنیاز برای جلوگیری و مواجهه با آغاز مقاومت شدید ابرمیکروب‌ها در برابر داروها را به اجرا بگذارند و همچنین مراقبت مناسبی را برای افرادی که بیش از همه مستعد آسیب دیدن از جانب این میکروب‌های مقاوم هستند، ایجاد نمایند.

روز جهانی بهداشت هر سال در روز هفتم آوریل برگزار می‌شود و در هر حال این سازمان یک موضوع اصلی و کلیدی بهداشتی را انتخاب کرده و برنامه‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و محلی را به مناسبت این روز و در طول همان سال با هدف اهمیت بخشیدن به موضوع انتخاب شده سازماندهی می‌کند.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، مقاومت ضدمیکروبی یا همان مقاومت دارویی میکروب‌های خطرناک یک مشکل تازه نیست اما مشکلی است که در حال بزرگتر شدن و خطرناکترشدن است. به همین خاطر برای پیشگیری از بازگشت بشر به یک وضعیت بحران و زمانی که به دلیل نبودن آنتی بیوتیک انسان بسیار در مخاطره بود باید اقدامات فوری و اطمینان بخش صورت بگیرد.

در ادامه این گزارش آمده است: ما هم اکنون در عصری زندگی می‌کنیم که به آنتی بیوتیک‌ها و سایر داروهای ضدمیکروبی برای درمان بیماری‌هایی وابسته هستیم که چند دهه و یا حتی چند سال پیش مثل عفونت ایدز برای انسان مرگبار بودند. وقتی مقاومت ضد میکروبی یا همان مقاومت دارویی بوجود آمد، اثر شفابخشی این داروها را دچار اختلال کرد. سازمان جهانی بهداشت در همین راستا خواستار یک تعهد جهانی شده است تا از این داروها برای نسل‌های آینده محافظت کند.

به گفته کارشناسان، این سازمان بهداشتی بین‌المللی، عفونت‌هایی که توسط این میکروارگانیسم‌های مقاوم ایجاد می‌شوند اغلب به درمانهای معمول پاسخ مثبت نمی‌دهند و موجب طولانی‌تر شدن دوره بیماری و افزایش خطر مرگ و میر در بیماران می‌شوند. طبق آخرین آمار، سالانه حدود 440 هزار مورد جدید ابتلا به سل مقاوم به داروهای چندگانه اتفاق می‌افتد که دست کم جان 150 هزار نفر را می‌گیرد.

همچنین مقاومت به نسل اولیه داروهای ضد مالاریا مثل کلروکوئین و سولفادوکسین- پیریمتامین در اکثر کشورهایی که با همه گیری مالاریا مواجه هستند، شایع شده است. همچنین در سالهای اخیر درصد بالایی از عفونت‌های حاصل از باکتری‌های بسیار مقاوم در برابر داروها در بیمارستانها مشاهد شده است.

متخصصان تاکید دارند که استفاده نامناسب و نامنظم از داروهای ضدمیکروبی شرایط را برای ظهور بیشتر، گسترش و مقاومت بیشتر میکروارگانیسم‌های مقاوم به دارو فراهم می‌سازد.

این متخصصان هشدار می‌دهند پیامدهای جهانی افزایش میکروب‌های مقاوم به داروها ناتوانی در کنترل بیماری‌های عفونی، تهدید بازگشت انسان به دوره بدون آنتی بیوتیک‌ها، افزایش هزینه مراقبت‌های بهداشتی، اختلال در یافته‌های مراقبت‌های بهداشتی برای جوامع و تهدید امنیت بهداشتی و آسیب به تجارت و اقتصاد است.

به مناسبت این روز، سازمان جهانی بهداشت یک فراخوان بین‌المللی منتشر کرده و در آن خواستار اقدام منسجم برای کاهش شیوع مقاومت دارویی شده و نیز یک بسته کاربردی 6 نکته‌ای را برای دولت‌های جهان پیشنهاد کرده است تا بتوانند در این زمینه موفق‌تر عمل کنند.

 

 

نظر شما
ادامه