کد خبر: ۵۴۸۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

مديرکل دامپزشکي استان قم در خصوص احتمال گسترش بیماری تب برفکي دام به مناطق مختلف استان قم هشدار داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صداوسیما، «دکتر رفيعي» ديشب در برنامه گفتگوي خبري با اشاره به اينکه از نيمه دوم آذر، کانون هاي گاوي تب برفکي دام در بخش جعفرآباد افزايش يافته است، هشدار داد در صورت بي توجهي، اين بيماري به ساير مناطق استان گسترش خواهد يافت.

وي گفت: علت گسترش اين بيماري در بخش جعفرآباد، تراکم دام و دام هاي ورودي جديد بوده است و تا‌کنون حدود 140 واحد پرورش گاو و گوسفند درگير تب برفکي شده است.

دکتر رفيعي با تصريح بر اينکه 75 درصد کانون تب برفکي در جعفرآباد است افزود: با اين وجود دو واحد در مجتمع لبن و سه واحد در دامشهر درگير اين بيماري شده اند.

مديرکل دامپزشکي استان خاطرنشان کرد: از آنجا که در شهر جعفريه و روستاهاي آن، همانند مجتمع ها، ورود و خروج دام کنترل نمي شود، ضروري است مالکان دامداريها نسبت به قرنطينه دام هاي جديد و حتي الامکان جلوگيري از ورود دام هاي جديد، واکسيناسيون دام ها و رعايت کليه موارد بهداشتي از گسترش اين بيماري جلوگيري کنند.

دکتر رفيعي همچنين وجود برخي خانواده ها در واحدهاي دامي را نگران کننده دانست و تصريح کرد: بر اساس مجوز جهاد کشاورزي تنها ساخت خانه کارگري در مجتمع هاي دامي مجاز است.

«رمضان خاني» مديرعامل مجتمع لبن که حدود 200 واحد دامي فعال و نيمه فعال دارد نيز در اين برنامه گفت: هشت ماه قبل که تب برفکي در اين مجتمع شيوع يافته بود بسياري از دام ها از بين رفتند و خسارتي 12 ميليارد توماني به دامداران وارد شد.

تب برفکی بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی بسیار واگیردار است، قطرات دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شود و انسان به ندرت به این بیماری مبتلا می‌شود.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
0
2
ریاست محترم سازمان کجایند؟
باز هم بیماریها کاهش یافت؟
نظر شما
ادامه