کد خبر: ۵۴۸۲۷

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: ۲۵۰ هزار راس دام سبک معادل ۴۰ تا ۵۰ درصد از جمعیت دامی مازاد این خطه به صورت غیرمجاز در ۹ ماه امسال به خارج از استان حمل شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر حمید رمضانی» روز دوشنبه گفت: برآورد ما این است که سالانه حدود نیمی از دام های مازاد استان به صورت غیرمجاز و بدون رعایت شرایط قرنطینه ای، خارج می شود.

وی اظهار داشت: خروج دام بدون رعایت شرایط قرنطینه ای یک تهدید در حوزه بهداشت و سلامت جامعه است و سبب انتقال بیماری می شود.

وی فعالیت واسطه ها را از علت های خروج دام به صورت غیرمجاز عنوان کرد و گفت: برای جلوگیری از این مشکل انتظار می رود نظارت های پلیس در محورهای روستایی بیشتر باشد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: نظارت های دامپزشکی،  انجام می شود و گشت های ثابت و موقت در مبادی ورودی استان در محورهای مختلف در شهرستان های فاروج، اسفراین، آشخانه، گرمه دایر و فعال است.

رمضانی گفت: رانندگان ناوگان باری باید مطلع باشند که حمل دام بدون مجوزهای دامپزشکی به منزله قاچاق است و با آن برخورد می شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در ۹ ماهه امسال ۶۹۴ راس ام سبک و ۴۷ راس دام سنگین غیرمجاز در استان توقیف شده است.

در خراسان شمالی بیش از ۲ میلیون واحد دامی سبک نگهداری و پرورش داده می شود.

وی بیان داشت: نظارت بر جوجه ریزی با مشارکت تعاونی مرغداران و اتحادیه ها صورت می پذیرد اما متاسفانه کشتار خارج از چرخه که توسط بعضی از مرغداران صورت می گیرد، قرنطینه و امنیت زیستی واحد های مرغداری را دچار مشکل می کند.

 
نظر شما
ادامه