کد خبر: ۵۴۸۲۵
تعداد نظرات: ۲ نظر

کارشناس محیط زیست و حیات وحش به بیان توضیحاتی درباره تعطیل شدن مرکز بازپروری حیات وحش پارک پردیسان که خلاف روح و مفهوم تاسیس سازمان حفاظت از محیط زیست است پرداخت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «محمدعلی یکتانیک» کارشناس محیط زیست، از وقوع فاجعه‌ای عظیم در سازمان محیط زیست خبر داد. فاجعه‌ای که اگر تحقق پیدا کند باید رسما و علنا اعلام کرد در کشور ما سازمانی به نام حفاظت از محیط زیست وجود ندارد.

فعالیت مجموعه بازپروری پردیسان وظیفه قانونی سازمان محیط زیست است

یکتانیک در این گفت وگوی تفصیلی، اظهار کرد: پارک پردیس تهران مقر سازمان حفاظت محیط زیست است، در این پارک کلینیک تخصصی بازپروری حیات وحش وجود دارد و فعالیت این مجموعه بخشی از وظیفه قانونی سازمان حفاظت از محیط زیست برای پاسداشت حیات وحش کشور است که سازمان باید به آن متعهد باشد.

پارک پردیسان تهران علی رغم مخالفت‌های بسیار به شهرداری واگذار شد

این کارشناس محیط زیست افزود: بعد از ورود عیسی کلانتری به سازمان حفاظت محیط زیست پارک پردیسان تهران علی رغم مخالفت‌های بسیار به شهرداری واگذار شد با توجیه اینکه سازمان حفاظت محیط زیست توان پرداخت هزینه‌های این پارک را ندارد مدتى بعد مجددا در راستاى تصمیم محدودتر شدن عملکرد سازمان محیط زیست مشخص شده است که ادامه فعالیت کلینیک بازپروری حیات وحش پارک پردیسان نیز با موانع جدى مواجه است.

این کارشناس محیط زیست در ادامه با بیان اینکه با وجود واگذار کردن پارک پردیسان به شهرداری قسمت اداری و کلینیک تخصصی بازپروری حیات وحش پارک پردیسان در حوزه اختیارات محیط زیست باقی ماند افزود:، ولی از همان ابتدا با زمزمه و توجیه اینکه این کلینیک تخصصی‌تر شود می‌خواستند این کلینیک را به حالت تعطیل دربیاورند. تا اینکه دو دفتر حیات وحش و دفترحفاظت و مدیریت شکار و صید با هم ادغام شدند و در واقع یک مدیر پیدا کردند در حالی که پیش از این دو دفتر مجزا بودند و دو مدیر سابق با این اقدام رفتند.

حیات وحش مرکز بازپروری پردیسان به باغ وحش‌های دزفول و ارومیه منتقل می‌شوند

این کارشناس حیات وحش در توضیح بیشتر گفت: مدیر جدید مصرانه و مجدانه به دنبال این است که حیات وحشی که در این مرکز تیمار شدند و یا در حال تیمار هستند و یا اینکه آماده رها سازی در طبیعت هستند با توجیه ساماندهی این کلینیک به باغ وحش‌های دزفول و ارومیه که جز بدترین باغ وحش‌های کشور و دچار وضعیت اسفناکی هستند منتقل کنند و متعاقبا کلینیک تخصصی بازپروری حیات وحش پارک پردیسان را تعطیل کنند.

سازمان محیط زیست باید تعطیل شود

یکتانیک با بیان اینکه بخشی دیگر از این حیوانات را نیز قرار است به باغ پرندگان تهران منتقل کنند تاکید کرد: کسانی که این تصمیم را گرفته اند ذره‌ای اطلاعات و تخصص درباره حیات وحش ندارند و افرادی بیگانه با مفهوم حیات وحش و حفاظت و بازپروری هستند در حالی که ماهیت سازمان حفاظت محیط زیست و وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست و علت ایجاد آن در بخش محیط طبیعی حفاظت از حیات وحش و طبیعت است و اگر این‌ها نمی‌خواهند این مرکز وجود داشته باشد باید سازمان حفاظت از محیط زیست تعطیل شود.

این کارشناس محیط زیست در ادامه با اضافه کردن این موضوع که این اقدام و تعطیلی مرکز بازپروری این پیام را می‌رساند که سازمان محیط زیست به دنبال حفاظت از طبیعت نیست افزود: وظیفه‌ی سازمان محیط زیست این است که این چنین مرکزی را داشته باشد و این مرکز جز وظایف آن‌ها است و محیط زیست با اداره این مرکز کاری خارج از وظیفه‌ی خود انجام نداده است و اقدام آن‌ها مصداق این است که پلیس بگوید ما از بخشی از جرائم اجتماعى در فلان منطقه چشم پوشی می‌کنیم.

باغ پرندگان تهران پیشینه‌ای بسیار تیره دارد

یکتانیک با بیان اینکه سازمان محیط زیست با انتقال این حیات وحش در مرکز بازپروری که اکثرا هم گونه هاى حفاظت شده قابل رهاسازى مجدد هستند و انتقال آن‌ها به باغ پرندگان که پیشینه‌ای بسیار تیره دارد شدیدا ابهام برانگیز است، درباره باغ پرندگان گفت: پیمانکار قبلی باغ پرندگان با ۱۱ میلیارد تومان وثیقه هم اکنون آزاد است و اتهامش هم قاچاق حیات وحش است و پیمانکار جدید هم از پرنده فروشان معروف منطقه مولوی تهران است.

یکتا نیک در ادامه درباره انتقال این حیوانات به باغ پرندگان افزود: فردی که رابط باغ پرندگان با سازمان محیط زیست برای انتقال حیوانات مرکز بازپروری پارک پردیسان شده است فردی است که سال ۹۴ یک پرونده بسیار سنگین قاچاق حیات وحش را در رزومه خود دارد و پلیس امنیت ملی محموله قاچاق این فرد را کشف کرده بود. این محموله پرندگان در حدی نایاب بود که حدود ۸۰ درصد آن‌ها را هیج کس حتی در فیلم و عکس و مستند هم ندیده بود و هیچکس نمی‌دانست این حیوانات چه هستند.

انتقال پرندگان یک میلیاردی به صورت رایگان به باغ پرندگان

یکتانیک در ادامه بیان کرد: بی ارزش‌ترین شاهین‌های مکشوفه موجود در کلینیک حیات وحش پردیسان ۵۰۰ تا یک میلیارد قیمت دارند و ظاهرا برنامه این است که این پرندگان به باغ پرندگان تهران منتقل شوند. چرا سازمان محیط زیست باید این پرندگان و حیوانات را به باغ پرندگان منتقل کند؟ چرا باید یک مرکزی که ماهیت سازمان و علت وجودی سازمان است تعطیل شود در دست در دست قاچاقچی سابقه دار بگذارد و پرندگان را به این باغ پرندگان یا باغ وحش ارومیه یا دزفول که مخروبه هستند منتقل کنیم که بعد‌ها ندانیم که چه بر سر آن‌ها آمد.

سازمان محیط زیست با تعطیل شدن مرکز بازپروری حیات وحش باید تعطیل شود/ فاجعه‌ای عظیم‌تر از بایوجمی در حال وقوع است

در مرکز بازپروری حیات وحش پردیسان چه حیواناتی وجود دارند؟

وی درباره حیواناتی که در این مرکز بازپروری وجود دارند گفت: در این مرکز گوزن زرد ایرانی که کمیاب‌ترین گوزن جهان است، خرس قهوه اى، انواع شاهین‌ها و عقاب‌ها و قوش‌ها و جغدها، انواع سایر پرندگان، انواع خزنده ها، گرگ، قوچ و میش و آهو و هوبره و... و سه یوزپلنگ آسیایی که نماد حفاظت از محیط زیست ایران است نگهدارى میشوند در طرح جدید سازمان محیط زیست این جانوران که بعضا درمان شده اند و قابل رهاسازى در زیستگاه هاى طبیعى هستند قرار است به دو باغ وحش مخروبه منتقل شوند برخى نیز منتقل شده اند. در این وضعیت باید از خود پرسید چرا سازمان محیط زیست در حال انجام این خیانت عظیم است؟

هدف از انتقال حیوانات سالم مرکز بازپرورى حیات وحش پردیسان چیست؟

یکتانیک افزود: مسئولان محیط زیست با تخلیه و تعطیلى این مرکز می‌خواهند همان هزینه‌ی هنگفتی که صرف پروژه شکست خورده تکثیر در اسارت یوز در سال ٩٢ کردند این بار مجددا با همین عنوان در سمنان و یزد انجام دهند و یوزپلنگ هاى پردیسان را به آنجا منتقل کنند در حالی که همین سه یوز در نتیجه قاچاق از طبیعت استان سمنان کشف و نهایتا به مرکز بازپروری حیات وحش پردیسان در تهران منتقل شده بودند و الان می‌خواهند این سه قلاده را به یزد و سمنان منتقل کنند و برای آنجا دوباره جایگاه بسازند و هزینه کنند.

به جای اینکه بودجه اندک سرنوشت ساز صرف حفظ زیستگاه هاى باقیمانده یوز شود که فقط به حفاظت و نظارت نیاز دارد، قفس هاى چند صد میلیونى برای یوز‌ها قاچاق شده ساخته میشود یوزهایى که در سن کم از طبیعت ربوده شده اند و شانسى براى بازگشت به طبیعت ندارند، ایده اى که در بهترین حالت یعنى حتى اگر این یوز‌ها در اسارت تکثیر هم شوند (اتفاقى که هرگز طى حدود یک دهه به وقوع نپیوسته است) باز هم تاثیرى در نجات و بقاء یوز آسیایى در طبیعت نخواهد داشت، اما منافع یکی سری افراد مشخص در این موضوع به خوبى محاسبه و دیده شده است.

فقط چند یوزپلنگ مشخص در طبیعت ایران باقى مانده اند

یکتانیک گفت: اطلاعاتی از مدتى پیش تاکنون مستمرا منتشر می‌شوند مبنى بر اینکه که فقط چند یوزپلنگ مشخص در طبیعت ایران باقى مانده اند تماما بى اساس و دیتاسازی‌هایی غیر واقعى هستند صرفا برای پیش بردن نقشه انتقال این یوز‌ها به یزد و سمنان و دریافت بودجه از منابع خارجى منتشر شده اند حتى گا‌ها ضد و نقیض. تکثیر در اسارت یوز در حالیکه هنوز امید براى نجات این گربه سان در طبیعت کشور وجود دارد، علاوه بر غارت بودجه هاى تکرار نشدنى حفظ یوز و تسریع روند انقراض سومین گربه بزرگ ایران، تنها کلینیک بازپروری حیات وحش کشور نیز به مرز تعطیلى مشاهده است.

صرف بودجه براى طرح هاى تکثیر در اسارت یک اشتباه بى بازگشت است

این کارشناس حیات وحش گفت: صرف بودجه براى طرح هاى تکثیر در اسارت درحالیکه اولویت هاى محرز دیگرى براى نجات گونه وجود دارند یک اشتباه بى بازگشت و غیر قابل بخشش است، برای حفاظت از یک حیوان وحشی فقط و فقط باید زیستگاه آن را حفاظت کنیم و نیازی به این نداریم که آن جانور را در قفس بیاوریم و از آن نگهداری کنیم.

طبیعت نیازی به مداخله انسان ندارد

وی اضافه کرد: طبیعت نیازی به مداخله انسان ندارد و مداخله صرفا باید برای این باشد که مانع تخریب و جاده کشی اضافى، ورود شکارچی، ناامنى و نابودى سایر جانوران و کاهش طعمه هاى طبیعى، جلوگیری از چراى دام بیش از ظرفیت مجاز و صید و قاچاق شود. در زیستگاه هاى حساس معدن ساخته نشود که معدن بسیار آسیب زننده است، منابع آبی زیستگاه‌ها کنترل و بهسازى شوند مخصوصا، چون زیستگاه یوزپلنگ در مناطق خشک است، این‌ها یوز را از پرتگاه انقراض نجات میدهد و مانع حذف یک حلقه مهم از اکوسیستم میشود نه تولید یوزپلنگ هاى قفسى که هرگز قابل رهاسازى در طبیعت نخواهند بود.

باید در پارک پردیسان و سازمان محیط زیست بسته شود

یکتانیک با بیان اینکه اگر تنها مرکز بازپرورى حیات وحش کشور بسته شود باید در پارک پردیسان و سازمان محیط زیست نیز بسته شود افزود: با وقوع این امر محیط زیست باید کلا تعطیل و جمع شود این موضوع این پیام واضح را به ما می‌دهد که سازمان محیط زیست سازمان اضمحلال محیط زیست است. محیط زیست در راستاى تخلیه تنها کلینیک حیات وحش کشور، دست در دست قاچاقچی شناخته شده پرندگان که دارای پرونده کیفری سنگین در سال ٩٤ بوده است نیز گذاشته است.
وجود بیش از ٣٠ فرد شاهین و بالابان

وی در ادامه افزود: شاهین‌هایی که هر یک صد‌ها میلیون تومان در سیستم قاچاق حیات وحش قیمت گذارى میشوند قرار است در این طرح با همکارى فرد مذکور که رابط بین باغ پرندگان تهران و دفتر تصمیم گیرنده در سازمان محیطزیست است از کلینیک پردیسان به محل دیگرى منتقل شوند. در حال حاضر بیش از ٣٠ فرد شاهین و بالابان کشف شده از متخلفین در کلینیک پردیسان نگهدارى میشوند.

دلیل محیط زیست برای انتقال چیست؟

وی در ادامه اضافه کرد: محیط زیست، اما اعلام کرده اند که ما می‌خواهیم مرکز بازپرورى را تبدیل به یک کلینیک فوق تخصصی کنیم اگر این ادعا درست است چرا حیوانات آن را می‌خواهند منتقل کنند؟ انتقالی که به صورت رایگان و شروع شده است و این حیوانات در اختیار مراکزی قرار داده میشوند که هرگز هیچ نظارتی بر آن‌ها نبوده و نیست و مصداق محل هاى غیر استاندارد نگهدارى حیوانات از هر منظرى هستند.

یکتانیک گفت: بى نظارتى در مراکز نگهدارى حیوانات امر تازه اى نیست نمونه اش اتفاقی که در دلفیناریوم برج میلاد افتاد که اگر خبرنگاران مطلع نمی‌شدند اصلا رسانه‌ای نمی‌شد و هیچکس متوجه نمی‌شد در دلفیناریوم برج میلاد چه می‌گذرد و پستانداران دریایى یکى یکى در حال مرگ هستند در حالیکه این سیرک دلفین حتى یک دامپزشک نمادین هم نداشته است.
محیط زیست در حال انتقال حیوانات پردیسان به بدترین مراکز نگهدارى کشور است

این کارشناس حیات وحش در ادامه با بیان اینکه محیط زیست در حال انتقال حیوانات کلینیک پردیسان به بدترین مراکز نگهدارى حیوانات کشور است افزود: اگر محیط زیست در همین تهران دانه دانه تیر خلاص به سر این حیوانات بزند خیلی بهتر است و لطفی در حق این حیوانات کرده است تا انتقال این جانوران، باغ وحش دزفول و باغ وحش ارومیه شرایط بدی ندارند، شرایط فاجعه باری را دارند نگاهى گذرا به این دو باغ وحش و وضعیت حیوانات محبوس در آن گواه این مدعاست.

سرنوشت حیوانات کشف شده توسط یگان محیطزیست چه می‌شود؟

یکتانیک درباره اینکه سرنوشت حیوانات کشف شده توسط یگان محیطزیست در نبود مرکز بازپرورى حیات وحش چه خواهد شد گفت: زمانیکه محموله قاچاق حیات وحش کشف و ضبط میشود یا حیوانات سیرک و معرکه گیر و قاچاقچی را ضبط میشود، شهروندان یک پرنده مصدوم پیدا میکنند، حیوانى که ماشین به آن زده را پیدا میکنند یا آتش نشانی جانورانى را بگیرد و در صدد نجاتش باشد همه به این مرکز بازپرورى حیات وحش مراجعه میکنند و تاکنون به همین ترتیب بوده است، سوال این است که بعد از جمع آوری این مرکز قرار است این حیوانات به کجا منتقل شوند؟ پاسخ: جایى وجود ندارد بنابراین کشفیاتى هم وجود نخواهد داشت.

وجود مجموعه کلینیک حیات وحش پردیسان از اوجب واجبات است

کارشناس محیط زیست افزود: وجود مجموعه کلینیک حیات وحش پردیسان از اوجب واجبات است در این محل سالی چند هزار جاندار مختلف از پرنده تا پستاندار و انواع خزندگان از استان‌های مختلف به آن‌ها تحویل می‌شود، تیمار و نگهداری و سپس مجددا در طبیعت رهاسازى می‌شوند. بسته شدن این مرکز اصلا قابل درک نیست و حیات وحش مصدومى که برخی از آن‌ها از گونه هاى نادر بین المللى هستند باید زین پس در کجا درمان شوند. اگر این موضوع را از سازمان محیط زیست بپرسید این موضوع را تکذیب می‌کنند و اعلام می‌کنند که نمی‌خواهیم مرکز بازپروری پردیسان را تعطیل کنیم در صورتی که این کار را عملا انجام داده اند و مدارک و مستندات آن وجود دارد.

یکتانیک در ادامه بیان کرد: جمع شدن این مرکز یک ضایعه و فاجعه غیر قابل تصور و خیانت عظیم به هویت طبیعی کشور ما است.

یکتانیک افزود: در این مجموعه سالانه جانوران با ارزشی که انفال ملى و بخشى از میراث طبیعى جهانى هستند تیمار و درمان میشوند با این هدف که به اکوسیستم بازگردانده شوند و این وظیفه سازمان محیطزیست است با اولویت اصلى، مایه تاسف و تامل است مسئولین محیطزیست طورى رفتار میکنند گویا بازپرورى حیات وحش برایشان به منزله اضافه کاریست.

با ورود سازمان‌های نظارتی کشور باید مسئله شفاف شود

وی گفت: بى تردید در برابر این رویه با ورود سازمان‌های نظارتی کشور باید مسئله شفاف شود که سازمان محیط زیست به چه دلیلی از وظیفه‌ی قانونی خود با توجیهات موهوم عدول می‌کند و با تعامل هاى پشت پرده با افراد فرصت طلب تلاش در اجراى مجدد طرح هاى شکست خورده اى دارد که جز هدر دادن بودجه حفظ و حراست محیطزیست کشور حاصل دیگرى نخواهند داشت. سازمان محیطزیست مستند به چه قانونی و با چه توجیهی می‌خواهد حیات وحش را به مراکزی منتقل کنند که نه سابقه مثبتى دارند و هیچکس بر آن‌ها نظارت خواهد داشت.

تعطیلى کلینیک حیات وحش کم از فاجعه پروژه بایوجمی ندارد

یکتانیک افزود: موضوع تعطیلى کلینیک حیات وحش دست کمی از فاجعه پروژه بایوجمی در تالاب انزلى ندارد و درود بر شرافت دادستان انزلی که تمام قد جلوی اجرای طرح بایوجمی را گرفتند و باعث شدند اجرای این طرح منفعت طلبانه که توجیهات به ظاهر علمى و فنى و دانشگاهى هم داشت متوقف شود و تالاب انزلى از نابودى حتمى نجات یاید، طرح مخرب جدید انتقال حیات وحش و تعطیلى تنها مرکز بازپرورى کشور نیز باید با ورود مدعی العموم متوقف شود.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین ترابی
|
Germany
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
0
0
من گوینده محترم این مطالب را نمی شناسم اما سخنان اگر حقیقت داشته باشند کاملا موافقم با ایشان و فاجعه محیط زیستی را که شاهدیم هر روز شدیدتر خواهد شد و این مسائل تخصصی نه بلکه فوق تخصصی ابتدا به وزیر یا رئیس سازمان و هر تشکیلاتی باز میگردد. رزومه کاری اقای کلانتری در دوران وزارت کشاورزی شان را بخوبی بیاد می آورم خصوصا که با همکلاسی و رفیق فابریک ایشان در مدرسه عالی کشاورزی همدان یا ارومیه سال ها کار کردم و از سوی دیگر وقتی ۲ جوان در دهه ۶۰ شروع به تبلیغ کیوی کاری در منطقه متل قو و تنکابن نمودن و من نیز با یک حساب ساوه دو دو تا چهار تا و در شرایطی که دیدم بودجه احداث مرغداری را ندارم با خرید قطعه زمینی شروع به کیوی کاری نموده و سنگ هایی را که این آقایان به سر راه می انداختن را بخوبی بیادم دارم و بخشنامه ایشان به بانک کشاورزی و سایر بانکها که از پرداخت هرگونه وامی خود داری نمایند دیده ام و اگر نبود حمایت منطقی امام جمعه وقت تنکابن آقای حاج آقا رحمت باور کنید معدود باغ های کوچک احداث شده را ایشان با دستان خود تخریب میکردند! حالا بعد از ۳۰ سال در چند مصاحبه تنها محصول کشاورزی قابل صادر شدن ایران را کیوی شمال اعلام میکنند و حتما بزودی مدعی شناساندن و توسعه کشت آن نیز خواهند شد. و اینکه هر کس با اتکا به ثروت به خارج از کشور رفته و مدرکی گرفته و برگشته و خدا را بنده نباشد برای ما که کنکور سراسری پیش از انقلاب و مدارس عالی خصوصی را درک کرده ایم مسخره است و هم اینک شاهدم یکی از روسای اسبق اتحادیه دامداران ایران بقول خود با چند بار پرواز همراه قالیچه و پسته و خاویار به کانادا تبدیل به دکتر ف ج شده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
0
0
سازمان محیط زیست با فروش گونه های جانوری کشور به شکارچیان داخلی و خارجی با هدف درآمدزایی بزرگترین عامل نابودی و انقراض حیات وحش است و تعطیلی این سازمان قطعا به نفع محیط زیست و حیات وحش خواهد بود.
نظر شما
ادامه