کد خبر: ۵۴۸۲۴

با گذشت چندماه و تهدید به تعطیلی باغ وحش مشهد، در این مجموعه اقدامات مؤثری صورت گرفته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران، «تورج همتی» مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌رضوی با بیان اینکه در گذشته قرار بود اصلاحاتی از جمله اصلاح در بخش قفس حیوانات و بازنگری در استقرار گونه‌های جانوری و جانمایی دوباره آن‌ها صورت گیرد، گفت: به این منظور تا تیر امسال به مجموعه باغ وحش مشهد فرصتی اختصاص داده شد تا شرایط اختصاصی و عمومی باغ‌وحش را طبق دستور‌العمل‌ها اجرا کنند و حالا با گذشت چندماه و تهدید به تعطیلی این مجموعه اقدامات مؤثری صورت گرفته است.

افزایش ۲۰۰۰ مترمربعی مساحت قفس‌ها

او با بیان اینکه اداره‌کل محیط‌زیست استان پیگیر انجام اقدامات اصلاحی بوده و گزارش‌های مربوط به این تغییرات را به سازمان محیط‌زیست کشور رسانده است، ادامه داد: در این راستا تاکنون ۲۰۰۰ مترمربع به مساحت قفس پستانداران شامل قفس پلنگ، خرس و ببر‌ها اضافه شده است که نشان‌دهنده تغییرات اساسی در این بخش است.

تعدیل جانوران باغ‌وحش

همتی افزود: با توجه به اینکه برخی گونه‌های جانوری باغ‌وحش وکیل‌آباد بر اساس نظر محیط‌زیست باید تعدیل می‌شدند، تاکنون ۴ قلاده شیر و ۲ قلاده ببر به استان خوزستان و باغ‌وحش دزفول، ۶۰ گونه متفاوت جانوری به پارک پردیسان تهران و یک قلاده ببر و یک قلاده کفتار به مجموعه صفادشت کرج منتقل شده‌اند و همچنین قرار است تا عملیات انتقال ۴ قلاده شیر به استان اربیل عراق هم انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان با اشاره به نصب دوربین‌های مداربسته در تمام قفس‌های حیوانات، گفت: خوشبختانه ما اکنون گزارش‌های خوداظهاری ماهانه را از مجموعه باغ‌وحش دریافت می‌کنیم و وضعیت نگهداری، تغذیه، بهداشت و آمار ورودی، خروجی و تولد و تلفات گونه‌های مختلف جانوری را زیر نظر داریم.

او با بیان اینکه در بخش مدیریت پسماند نیز اقداماتی در باغ‌وحش صورت گرفته و عملیات احداث تصفیه‌خانه مورد نظر محیط‌زیست با لحاظ کردن استاندارد‌های لازم در مراحل پایانی کار است، بیان کرد: همچنین عملیات ساختمانی کلینیک درمانی دام‌پزشکی این مجموعه نیز در حال اتمام است و برای گونه‌های مختلف جانوری شناسنامه بهداشتی صادر شده است و اقلام غذایی گوشت‌خواران نیز از مراکز تأییدشده دام‌پزشکی تهیه می‌شود.

تغییرات مدیریتی در باغ‌وحش

همتی با بیان اینکه در حیواناتی که قابلیت نصب میکروچیپ داشته‌اند، این دستگاه نصب شده است، به تغییرات مدیریتی مجموعه اشاره کرد و افزود: در روز‌های اخیر مدیر داخلی جدید این مجموعه معرفی شده است و مراتب را به دادستانی اعلام کرده‌ایم، هرچند که روی انتخاب این فرد همچنان بحث داریم و معتقدیم که مدیرداخلی باید متخصص بر رفتار حیوانات، بیولوژیست و اکولوژیست باشد.

او افزود: مسئول فنی و بهداشتی باغ‌وحش وکیل‌آباد مشهد هم با نظر دام‌پزشکی معرفی شده است.

مدیرکل محیط‌زیست خراسان‌رضوی در ادامه تأکید کرد: با توجه به انجام اقدامات مختلف برای بهبود وضعیت باغ‌وحش و اقداماتی که قرار است انجام شود، دیگر برنامه‌ای برای تعطیلی این مجموعه نداریم، اما تا اصلاحات صددرصدی، اقدامات باغ‌وحش را رصد می‌کنیم و البته دیگر هیچ‌گونه اشتباهی را از متولیان این مجموعه نمی‌پذیریم و اگر اشتباهی رخ دهد، درخواست قطعی تعطیلی باغ‌وحش را از دادستانی خواهیم کرد.

همتی درباره صدور مجوز فعالیت این مجموعه نیز گفت: هنوز مجوزی صادر نشده است. کارشناس و دام‌پزشکی که از تهران برای تهیه گزارش به مشهد آمده بود، روز جمعه پس از انجام کار خود به تهران بازگشت و پس از اینکه گزارش را به سازمان محیط‌زیست کشور ارائه کند و آن‌ها به ما تأییدیه دهند، اداره‌کل محیط‌زیست هم مجوز یک‌ساله موقت را برای باغ‌وحش صادر خواهد کرد.


نظر شما
ادامه