کد خبر: ۵۴۸۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان شمیرانات از اصلاح نژاد دام سبک (گوسفند و بز) این شهرستان شمال استان تهران با هدف حفظ مراتع و بازدهی بیشتر اقتصادی خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از  ایرنا، «مسعود ایلکا» امروز یکشنبه گفت: طبق برنامه قرار است نژاد دام گوسفندی بومی شمیرانات موسوم به وندی با نژاد روسی «رومانوف» اصلاح شود که به چندقلو زایی معروف هستند.

وی افزود: نژاد بومی نیز با نژاد بزهای سانن و آلپاین اصلاح خواهد شد.

خاستگاه نژاد سانن و آلپاین کشور فرانسه است که هر دو، قابلیت بالایی در تولید شیر دارند و با رژیم های خوراکی گوناگون و اقلیم های متفاوت از جمله مناطق کوهستانی و دشت به راحتی سازگار می شوند.

به گفته ایلکا، اصلاح نژاد موجب می شود تا دام ها بیشتر در محیط های بسته و تحت حفاظت تغذیه کنند و بدین ترتیب، از فرسایش مراتع جلوگیری و تعادل دام و مرتع برقرار می شود.

رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان شمیرانات افزود: با اصلاح نژاد علاوه بر اینکه مدت زمان بهره برداری از دام کاهش پیدا می کند، میزان تولیدات گوشت و شیر نیز افزایش می یابد.

به گفته ایلکا، اصلاح نژاد دام گامی مهم و موثر در رشد تولید و توسعه اقتصادی کشور است.

رئیس جهاد کشاورزی شمیرانات گفت: گسترش اصلاح نژاد دام با استقلال اقتصادی، ارتباط بسیار نزدیکی دارد و در اشتغالزایی مفید و مولد، نقش بسزایی ایفا می کند

وی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش تقاضا برای گوشت قرمز و لبنیات، دامداران باید به افزایش هر چه بیشتر تعداد دام مرغوب و اصلاح شده ترغیب شوند

این مقام مسئول یادآور شد: هفته گذشته کارگاه آموزشی اصلاح نژاد دام در محل سالن اجتماعات بخشداری لواسان با حضور تعداد ۱۵۰ نفر از دامداران شهرستان شمیرانات برگزار شده است.

شمیرانات با آب و هوایی کوهستانی متشکل از شهر شمیران (منطقه یک، شمال و شرق منطقه ۲ تهران) و ۲ بخش لواسانات و رودبار قصران در شمال استان تهران است.

این شهرستان  ۷ هزار و ۲۰۰ هکتار زمین کشاورزی و بیش از ۳۶ هزار انواع دام در اختیار دارد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Vet
|
United States of America
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
0
0
مسلما، اصلاح نژاد در دامهای سبک و سنگین همیشه از اهمیت زیادی برخوردار بوده است، چرا که هدف بازدهی خوب و، چند جانبه را بدنبال خواهد داشت.
ولی موضوع مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم، این است، آیا این آمیخته گری هایی که قبل ها در مناطق مختلف به انجام رسیده نتیجه ای که هدف بوده را در پی داشته است یا خیر.
بنظر میرسد، در اینگونه طرح ها بهتر است بجای اصلاح نژاد، از واژه تغییر نژاد سخن بگوییم.
آیا بهتر نبود اصلاح نژاد وندی بدون آمیخته گری با نژاد روسی، رومانوف به انجام می‌رسید؟
در کشور ما نژاد های بسیار خوبی از گوسفندان را داریم، که می‌توان بروی خصوصیات برجسته و ممتاز این نژاد ها کار کرد و پرورشی بصورت کاملا صنعتی را در پیش گرفت.
نظر شما
ادامه