کد خبر: ۵۴۷۹۱

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان، زنبورعسل و کرم ابریشم دامپزشکی البرز با بیان اینکه بیماری‌های ویروسی آبزیان هیچ کدام مشترک با انسان نیست، اظهار کرد: شیوع دو مورد از این بیماری‌ها یعنی بیماری VHS و  IHN باعث می‌شود ماهیان کل واحد پرورش ماهی معدوم شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر سعید حسنی» با اشاره به تعداد واحدهای پرورش ماهیان سردآبی در استان اظهار کرد: در مجموع ۹۵ واحد پرورش ماهیان سردآبی در استان وجود دارد که تنها ۲۰ مورد از آنها فعال است.

وی با اشاره به اینکه به جز اشتهارد که مشکل منابع آب دارد، در سایر شهرستان‌ها واحد پرورش فعال ماهی داریم، ادامه داد: بیشتر این واحدها در طالقان و ساوجبلاغ  فعال هستند.

این مسئول در ادامه به اجرای طرح مقابله با شیوع بیماری‌های ویروسی در واحدهای پرورش آبزیان استان توضیح داد: این طرح سالی دو بار دراستان اجرایی می‌شود و مرحله اول آن خرداد ماه اجرایی شده و مرحله دوم  نیز اواخر این ماه اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه بیماری‌های ویروسی آبزیان هیچ کدام مشترک با انسان نیست، اظهار کرد:  شیوع دو مورد از این بیماری‌ها یعنی بیماری   VHS و  IHNباعث می‌شود ماهیان کل واحد پرورش ماهی معدوم شوند.

حسنی توضیح داد: این معدوم سازی به خاطر جلوگیری از شیوع این بیماری به دیگر مزارع پرورش ماهی صورت می‌گیرد و نگرانی در خصوص شیوع آن در میان انسان وجود ندارد.

این مسئول اضافه کرد: امسال به علت شیوع این بیماری‌ها در سه واحد ناچار به معدوم سازی ماهیان این واحدها شدیم.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان، زنبورعسل و کرم ابریشم دامپزشکی البرز در ادامه با اشاره به وضعیت واردات  تخم چشم زده گفت: از ابتدای سال تا کنون چهار میلیون و ۳۱۰ هزار تخم چشم زده وارداتی و یک میلیون و ۷۵۷ هزار تخم چشم زده تولید داخل در میان مزارع پرورش ماهیان استان توزیع شده است.

 

نظر شما
ادامه