کد خبر: ۵۴۷۸۷
تعداد نظرات: ۳ نظر

مديرکل دامپزشکي استان قم گفت: 120 گله و واحد دامداري در بيش از 30 روستاي استان درگير بيماري تب برفکي شده اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صداوسیما، «دکتر رفیعی» با اعلام اين خبر گفت: از اواخر آذر امسال شاهد افزايش ابتلا به تب برفکي در سطح استان بوديم.

وی مهمترین عامل شيوع این بيماري را جابه جايي و نقل و انتقال بدون مجوز و بدون سابقه واکسيناسيون دامها عنوان کرد و گفت: زخم و تاول در دهان دام، زخم در پستان، لنگي دام و زخم در سم ها، تلفات ناگهاني در گوساله ها و بره هاي جوان، سقط جنين و مشکل در شيردوشي از جمله علائم بروز اين بيماري است.

مديرکل دامپزشکي استان با اشاره به اين که تب برفکي بيماري بدون درمان قطعي است گفت: تنها ميتوان از طريق پيشگيري و واکسيناسيون و رعايت مسائل بهداشتي و قرنطينه اي با اين بيماري مقابله کرد.

رفيعي از اجراي طرح واکسيناسيون رايگان تب برفکي در سطح استان خبر داد و افزود: طرح واکسيناسيون رايگان تب برفکي گوسفندي تا پايان دي در استان ادامه دارد و دامداراني که ازآخرين مرحله واکسن آنها 4 ماه گذشته ميتوانند به واحدهاي دامپزشکي مراجعه کنند.

وي همچنين از اجراي طرح واکسيناسيون تب برفکي رايگان گاو و گوساله در 3 بخش کهک، خلجستان و سلفچگان خبر داد و افزود: تب برفکي گاوي در بخش جعفريه بيشتر بوده و در بخش مرکزي هم مواردي مشاهده شده با اين حال فرايند نمونه برداري، مراقبت و ثبت و تحليل داده ها و اين بيماري در اين بخش ها ادامه دارد.

مديرکل دامپزشکي استان همچنين گفت: در کانون هاي شيوع اين بيماري طرح سمپاشي رايگان واحدها اجرايي شده و تا کنون بيش از هزار ليتر مايع ضدعفوني رايگان ميان واحدها توزيع شده است.

 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
0
4
پس چرا ریاست سازمان ادعا دارند که اپیدمی تب برفکی نداریم؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
شاید از نظر ایشون ، 120 کانون در یک شهر اپیدمی محسوب نمیشه.
وقتی قتل عام شدند ، اون وقت به فکرش می افتند
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
1
0
سلام جالبه مدیرکل عزیز با شجاعت سال ۹۷ اعلام نمود ۸۰ درصد مرغ داری های استان در اثر انفلوانزا به فنا رفت و حالا هم تب برفکی دامها را به فنا میده ..............................
نظر شما
ادامه