کد خبر: ۵۴۷۳۰
تعداد نظرات: ۳۵ نظر
اختصاصی حکیم مهر:
مسلماً همکارانی که در یک حوزه خاص از صنف دامپزشکی مشغول به فعالیت هستند، تمایلی برای ورود فارغ‌التحصیلان جدید به حوزه فعالیت خود ندارند و با آن مخالفت می‌کنند ...
 
 

حکیم مهر: چندی پیش، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مصوبه وزارت بهداشت در خصوص محدودیت تاسیس داروخانه های انسانی در شهرها بر اساس میزان جمعیت را ابطال کرد .

به گزارش حکیم مهر، بدین ترتیب وزارت بهداشت حق ندارد به بهانه اشباع بودن بازار از صدور مجوز تاسیس داروخانه امتناع کند.

رأی هیأت عمومی به شرح زیر بود:

 «نظر به اینکه اولاً: طبق ماده 62 قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی مصوب سال 1387، شورای رقابت مرجع رسیدگی به رویه های ضد رقابتی است و بر اساس بند 1 ماده 58 این قانون، تعریف مصادیق نیز در صلاحیت شورای رقابت است. ثانیاً: عموم و اطلاق تعریف مندرج در ماده 1 قانون اصلاح مواد 1، 6 و 7 قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی مصوب سال 1393 از لفظ «مجوز کسب و کار» شامل پروانه های تأسیس داروخانه ها می شود، از طرفی طبق تبصره 2 ذیل ماده 7 قانون اخیرالذکر صادرکنندگان مجوز کسب و کار اجازه ندارند به دلیل « اشباع بودن بازار» از پذیرش تقاضا یا مجوز کسب و کار امتناع کنند، بنابراین تصمیمات شورای رقابت که مورد تقاضای ابطال واقع شده مغایر قانون و خارج از حدود اختیار وضع نشده و قابل ابطال تشخیص نشد. همچنین با توجه به مراتب فوق حکم ماده 2 و تبصره 2 ماده 2 آیین نامه تأسیس و اداره داروخانه ها مصوب 15؍12؍1393 و بند 3 ماده 4 ضوابط تأسیس و اداره داروخانه ها مصوب 31؍4؍1394 مغایرتی با قوانین مورد استناد شاکی ندارد و در حدود اختیار صادر شده، بنابراین قابل ابطال تشخیص نشد. لیکن از آنجا که در تبصره 1ماده 2 و ماده 15 آیین نامه تأسیس و اداره داروخانه ها مصوب 15؍12؍1393 و ماده 6 و تبصره 4 بند 4 ماده 4 ضوابط تأسیس و اداره داروخانه ها مصوب 31؍4؍1394 برخلاف استدلال صدرالذکر تأسیس داروخانه به نیاز منطقه و رعایت فاصله داروخانه ها از یکدیگر و محل مدنظر مرجع صدور مجوز موکول شده است و تحمیل این شرایط با رویه های ضد رقابتی مورد نظر مقنن به شرح فوق الذکر منافات دارد و از طرفی با لحاظ احکام یاد شده استناد به اشباع بودن بازار برای عدم صدور مجوز کسب و کار توجیه قانونی ندارد، بنابراین مقررات یاد شده مستند به بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال می شود.

محمدکاظم بهرامی

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری»

 

در دامپزشکی نیز دو دیدگاه در این خصوص وجود دارد: 1. ایجاد بازار رقابتی 2. ایجاد محدودیت برای متقاضیان جدید تاسیس کلینیک دامپزشکی، داروخانه دامپزشکی، آزمایشگاه دامپزشکی، مرکز مایه کوبی و... به دلیل پر بودن ظرفیت و اشباع بودن منطقه.

واقعیت این است که در حال حاضر در بسیاری از استان ها با درجاتی از انحصار در بخش خصوصی دامپزشکی روبرو هستیم؛ مسلماً همکارانی که در یک حوزه خاص از صنف دامپزشکی مشغول به فعالیت هستند، تمایلی برای ورود فارغ التحصیلان جدید به حوزه فعالیت خود ندارند و با آن مخالفت می کنند. از سوی دیگر با توجه به پذیرش بی رویه دانشجویان دامپزشکی و محدودیت شدید استخدام در بخش دولتی، فارغ التحصیلان جدید ناگزیر به ورود به بخش خصوصی هستند و ایجاد انحصار در بازار، می تواند منجر به افزایش شدید نرخ بیکاری در این افراد گردد.

اما راهکار چیست؟

به نظر می رسد علی رغم مشکلاتی که ممکن است در پی صدور بیش از ظرفیت مجوز تاسیس کلینیک، داروخانه و... در یک منطقه ایجاد شود، بایستی برای کلیه دانش آموختگان متقاضی ورود به بخش خصوصی که دارای شرایط و امتیازات لازم هستند، پروانه فعالیت از سوی سازمان نظام دامپزشکی صادر شود و اشباع بودن منطقه توجیه مناسبی برای عدم صدور پروانه برای این افراد محسوب نمی شود. ایجاد رقابت در بخش خصوصی، در دراز مدت سبب ارتقاء کیفیت خدمات ارائه شده و حذف دانش آموختگان فاقد توانایی و دانش کافی در حوزه کاری خود خواهد شد.

همچنین با توجه به رأی اخیر دیوان عدالت اداره درخصوص داروخانه های انسانی، به نظر می رسد از نظر قانونی نیز ایجاد انحصار در بخش دامپزشکی به بهانه اشباع بودن بازار، فاقد پشتوانه قانونی می باشد.

 

انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۶۶
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
3
5
نه باید پروانه بدن و از بیکاری بکاهند متاسفانه تازگیا پروانه شرکت پخش هم نمیدن به بهانه عدم تدوین دستورالعمل جدید
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
متاسفانه آنچه که دیوان عدالت اداری و اکثریت کامنت گذاران و حتی حکیم مهر متوجه نیست ، آن است که مقصود از حرفه پزشکی و حرف وابسته به آن از جمله دامپزشکی یا دندانپزشکی و یا داروسازی یا فیزیوتراپی و ... الی آخر ، تجارت یا کاسبی نیست ، بلکه ارائه خدماتی در مسیر ایجاد سلامت و کاستن از دردها و آلام انسانها و حیوانات و بطور کلی حفظ جان و سلامتی عمومی با رویکردی عملا" اخلاقی است .
البته شکی نیست که این مسیر اخلاقی و انسانی ، گرفتار آلودگیها و انحرافاتی میتواند شده باشد ، اما معیار قرار دادن این خطاها ، بجای هدف و منظور اصلی از امور پزشکی که متاسفانه این انحراف در حکم دیوان عدالت ! بطور آشکاری دیده میشود ، قابل پذیرش و تایید نیست .
امور پزشکی ، رقابتی برای کسب حداکثری ثروت به هر قیمتی نیست ، بلکه همکاری است برای نجات جانها و حفظ سلامتی عمومی با روشی استاندارد و اخلاقی .
بدون نظارت اصولی و جدی و رعایت ظرفیتها ، در صدور مجوزها ، چگونه میتوان از عملکرد استاندارد و سالم دست اندر کاران امور پزشکی اطمینان حاصل کرد !!؟؟
با چه جراتی فرد در وانفسای رقابت ثروت اندوزی گروه های پزشکی میتواند جان و سلامتی خود را در اختیار آنها قرار دهد !!؟؟
صدور پروانه و مجوز برای فعالیت امور پزشکی ، به معنی تایید صلاحیت و استاندارد بودن سطح علمی و مهارتی فرد دریافت کننده مجوز است ،که از طرف نهاد صادر کننده تضمین میشود . این به معنی شراکت نهاد صادر کننده پروانه و ناظر بر آن ، در همه خطاها و خسارتهایی مالی و جانی است که با مجوز صادر شده رخ خواهد داد .
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
2
9
باید برای صدور پروانه آزادی باشه تا شایسته ها انتخاب شوند و غیر شایسته ها حذف شوند(انتخاب طبیعی)
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
9
3
چرا باید برا ایجاد یک نهال،درختان دیگر را قطع کرد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
شما اگر درختت رو جای خوبی کاشته باشی و درست رسیدگی کرده باشی نباید نگران نهال های دیگه باشی. نهال حکم آینده نامعلوم رو داره. سرمایه گذاری واسه اینده جامعه. این مثالت رو هم دیگه جایی نیار.
۱۰۰۰تا دلیل دیگه هم داره اگه خواستی رو در رو به شما و دوستانتون در شورای مرکزی میگم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
چرا باید یک نهال برای رویش خود انحصار ایجاد کنه ؟چرا باید با ایجاد انحصار و عدم رقابت خودش را به ملت تحمیل کنه؟ چرا باید برخی با رانت صدور پروانه فساد ایجاد کنن و نون دربیارن
ناشناس
| Finland |
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
مسئله و مشکل نهال هایی نیستند که باید در سایه درختان باتجربه تر باغ ، رشد کنند . بلکه معضل اصلی ، علفهای هرزی است که آب و مواد مغذی را بدون اینکه حاصلی داشته باشند جذب میکنند و منظره باغ را نیز بصورتی کریه و نازیبا در می آورند .
البته اگر این علفهای هرز قابل چرا برای گوسفند و بز بود ، کمتر جای شکایت داشت، اما متاسفانه عملا" این علفهای هرز سمی بوده و باعث مرگ و میر میشوند و از گله چیزی باقی نمیگذارند .
نکته اصلی در همین است ، آب را به پای درختان و نهالهای مثمر و مفید باید رساند ، نه پای علفهای هرز !!
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
2
6
دوستان
هرکس که می خواد پروانه داروخانه یا کلینیک بگیره و با واژه اشبا بودن از سوی نظام و اداره کل رو به رو می شه به دیوان عدالت و استان داری شکایت کنه
دیوان عدالت ۶ ماهه با توجه به این رای به نفعش رای می ده
ناشناس
|
United States of America
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
9
1
بهترین کار همینه. دوستی که الان ناراحته از نگرفتن پروانه. کسی که قانون گذاشته که ممنوعه عدم صدور حقوقشو‌از دولت میگیره. و دنبال بیلان کاریه. خیلی از دوستان امدند چندین سال عمر خود را به باد داده و دوباره خارج شدند. دوستان عزیز تغییر اول کاروقتی هنوز زیاد دیر نشده خیلی بهتر از فرو رفتن در باتلاقیه که نه راه پس داری نه پیش.وقتی گفتیم وارد این رشته نشید فکر کردند بخاطر خودمونه. وقتی میگیم وارد حیطه کاری این رشته نشید باز هم فکر میکنن بخاطر خودمونه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
مطمئنم که تو خودت یا اصلا دامپزشک نیستی و بر علیه دامپزشک ها جو منفی می دی ،یا دامپزشکی هستی که اوضاع کارو بارت سکه است، والکی می گی بقیه وارد کار دامپزشکی نشن از ترس اینکه کارت از سکه بیوفته،نترس هر که زحمت کشیده خدا روزیشو یه جوری می رسونه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
4
0
پروانه فعالیت در اختیار نظام نیست که
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
1
7
اعضای شورای نظام جدید انحصار طلب هستند همین و بس مجوز داروخانه نمیدهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
0
5
ریاست محترم نظام دامپزشکی استان خودشون مجوز ................ گرفته اند بعد به متقاضیان مجوز داروخانه نمیدهند بنده بازنشسته سازمان دامپزشکی هستم حدود ده ماه است دنبال مجوز رفته ام و با وجود تلاش های دکتر رضائیان زاده بخاطر روابط پشت پرده ریاست و اعضای شورا به در بسته میخورم چه کسی پاسخگو است.
پاسخ ها
ناشناس
| Slovenia |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
دقیقا من هم بخاطر این زد و بندها پشت دیوار اخذ پروانه کلینیک در ......... مانده ام . فکر کنم چاره ای جز طرح شکایت در دیوان عدالت نداریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
0
5
بنظر اینجانب سازمان دامپزشکی باید با انحصار طلبی برخورد کنند چرا افراد بخاطر منابع برخی باید بیکار بمانند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
1
4
از وقتی کارها دست بخش خصوصی و نظام افتاد اینطور شد همه چیز اشباع شد و باند بازی صورت گرفت
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
0
12
باید در دادن مجوز به بخش خصوصی هر کسی که دارا ی مدرک دامپزشکی عمومی و تخصصی است بدو ن هیچگونه محدودیتی و کسب امتیازی،مجوز صادر کنند،همه این افراد حداقل 7 سال از بهترین دوران زندگی خود به تحصیل در این رشته سخت و پر زحمت و خطرناک گذرانده اند،تازه بعد از فارغ تحصیلی باید بری امتیاز جمع کنی واسه کار از وزارت بهداشت یاد بگیریم که برای فارغ تحصیلان خود چه احترامی قائل اند.هرگونه محدودیت در صدورمجوز داروخانه و کلینیک و ..... به دیوان عدالت اداری شکایت کنید تا مانند مجوز داروخانه و دفتر اسناد رسمی محدودیت ها ی بی خودی که انحصار برای یک عده خاص ایجاد کرده برداشته شود و همه همکاران در یک فضای رقابتی سالم به اشتغال بپردازند و هرکه لیاقت و توانایی بیشتری دارد موفق تر شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
احسنت به شما.
روز اول که خودشون مجوز میگرفتند یاد بیاورند فقط میگفتند کلینیک یا داروخانه یا هرچی میخوایم فردا مجوز میدادن


نقل از چند دکتر دامپزشک سابقه دار : **من هنوز پایان نامه را دفاع نکردم بهم مجوز کلینیک و مرکز فروش و مایع کوبی واکسن دادن**
توجه کنید هنوز دانشجوی ی جورایی بوده
حالا اقایون میگند اشباع، امتحان ورودی کتبی و شفایی میخواد، برید چند سال پیش ی همکار نوچه شوید و هزار تا عذر بدتر از گناه
خجالت داره... نکنید!!!
همین شما هستید که با این دید باعث عقب افتادگی مملکت خود شدید: دید سنگ اندازی
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
10
1
کار دیگه ای که بلد نیستید اینقدر پروانه صادر کنید و ملت رو سرکار بزارید تا نتیجه فاجعه رو ببینید البته اگه چشم بصیرت داشته باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
0
7
"اشباع هست" این جمله کوتاه و دلیل ندادن مجوز داروخانه و کلینیک هست
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
0
1
باید ابتدا نظارت درست صورت بگیرد
متاسفانه بخش دولتی به عمد نظارت درست نمیکند تا بخش خصوصی آسیب ببیند
ناشناس
|
Spain
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
3
1
بطور کلی مانند امریکا بهتر است هر داوطلب تاسیس کلینیک به مدت دو سال در کلینیک دایر دیگر کار کند و بعد از تایید آن کلینیک بتواند مجوز کلینک دریافت کند
ناشناس
|
Slovenia
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
0
2
نظام دامپزشکی استان ........... کلیه متقاضیان درخواست پروانه درمانی برای شهر ......... را به بهانه های واهی رد می کند. حتی در مواردی که امتیاز لازم را نیز کسب می کنند سعی میکنند در بخشی از مفاد امتیاز را کسر کنند تا به حد نصاب نرسد. و متقضیان را اجبار به شرکت در دوره های بازاموزی می کنند که هم برایشان درآمدزا است هم باعث می شود درخواست متقاضی مشمول گذشت زمان گردد.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
2
2
در استان ........... متاسفانه نظام دامپزشکی بصورت جناحی عمل میکنه و فقط به یک عده خاصی تعلق داره و صدور مجوز برای اطرافیان و دوستان این جناح بدون محدودیت و در کمترین زمان و با کمترین شرایط صورت میگیره ولی برای تعداد زیادی از همکاران که وابستگی به اون جناح ندارن یا آشنا ندارن باید چند سال دنبال یک مجوز بدوند که هدفشون هم از این کار اینه که طرف خودش خسته بشه و منصرف بشه.برای این عده دلیلی که اوایل می آوردند همین اشباع بودن بود ولی چون فهمیدند که کارشون غیرقانونیه در کمسیونهای اخیر برای این عده از بحث تناسب استفاده می کنند.
دکتر
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
0
3
نظام دامپزشکی استان ........ متاسفانه حتی مانع از فعالیت یک نفر جدید میشود
نیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
0
7
این شیوه نامه جدید دامپزشکی چی شد پس همه رو سر کار گذاشتند به خاطر این شیوه نامه جدید که می گن میان به کسی اجازه کار نمی دند می گن منتظر اون هستند . اخر چرا با زندگی ملت بازی می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
حکیم مهر عزیز
شیوه نامه کی ابلاغ میشه لطفا جواب دهید.بدقولی نکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
7
0
خوب یک فارغ التحصیل اول باید با شرایط کار آشنا بشه و بعد وارد کار بشه...هر کسی که مدرک دکترای دامپزشکی داره نباید اجازه کار دامپزشکی هم داشته باشه. این به نفع خود فارغ التحصیلان هست. باید مجوز کاری منوط به گذراندن دوره های عملی آشنایی حرفه ای باشه...البته قبلش باید فارغ التحصیلان به لحاظ مالی اشباع باشند تا این دوره واقعا نقش آشنایی با بازار کار رو داشته باشه نه اینکه برای سردواندن جوان بی پناه باشه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
داداش ی دانشجو فارغ التحصیل علمش تازه و خیلی بیشتر از دامپزشک قدیمی بلده فقط باید "اعتماد به نفس" و "تجهیزات" داشته باشه نه اینکه بره ی جایی اون کلینیک تازه به چشم رقیب میبینه نه تنها چیزی یاد نمیگیره تازه همکارای ما دلسردش میکنند من خودم اوایل کار پیش ی همکار بودم بهم اطلاعات نمیداد تازه بعضی وقت ها گمراه میکرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
0
7
تکلیف شیوه نامه جدید چی شد حکیم جان عزیزان راست می گن همه معطل ابن شیوه نامه هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
0
6
سلام
شیوه نامه کی ابلاغ می شود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
چرا کسی نیست جواب دهد که شیوه نامه کی ابلاغ می شود
مطلع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
0
2
در استان............
ریس نظام غلام حلقه به گوش مدیر کل است و شخص مدیر کل ذینفع در ندادن مجوز داروخانه به دامپزشکان بیکار که چندین سال عمر خود را برای گرفتن مدرک دکتری متاسفانه صرف کردن . مدیر کل محترم موافق انجام دستورالعمل حتی اگه لازم الاجرا هم باشه نیست به این دلیل که اگه ایشان قبول کنند که کسانی که با فوق دیپلم داروخانه دارند و سالیان زیادی است که بدون علم و آگاهی و به علت بیسوادی به دامدار بدبخت نیز آسیب رسانده بیایند و یه جوان بیکار را یا به عنوان مسئول فنی یا حتی به عنوان شریک تجاری مشغول نمایید مخالف است زیرا که.................... .................
حالا ما بدبخت و بیچاره هایی که هیچگونه پشتیبان و پارتی نداریم چه کنیم با کسانی منافع مالیشان و دوستان داروخانه دار ایشان به خطر می افتد وقدرت در دست دارند و میتوانتد رای دیوان را هم حداقل به تاخیر بندازند ویا مجبور نیستند اجرا کنند
حق جو و حق طلب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
1
2
‎چرا تاوان زیاده خواهی دانشگاه آزاد را باید شاغلین حرفه دامپزشکی بدهند. وقتی نیاز به دامپزشک انقدر زیاد نیست چرا دانشگاه ازاد این همه ثبت نام میکنه. حالا که این همه فارغ التحصیل تولید کرده خودشم براشون شغل درست کنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
0
3
همین تازه فارغ التحصیلا تا خودشون مجوز میگیرن فورا به این نتیجه میرسند که بازار اشباع هست و از مسوولین میخواهند به شخص جدید مجوز ندهند. یک سوزن به خودتون برنید یک جوال دوز به مردم. چرا بدون تحقیق در مورد اینده شغلی این رشته را انتخاب کردید. الان نزدیک ۷ الی ۸ سال هست بازار کار دامپزشکی خوب نیست و تمام فارغ التحصیلان فعلی در بدو ورود به این رشته میتونستند در مورد اینده شغلی تحقیق کنند. اون موقعی که من و امثال من این رشته را انتخاب کردیم، با تحقیقی که داشتم متوجه شدم بازار کار خوب هست ولی متاسفانه هنوز هم خیلی ها چشم بسته پاشون میگذارند تو این رشته
نظر شما
ادامه