کد خبر: ۵۴۷۲۸

جانشین رئیس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان گفت: عمده تحقیقات پژوهشکده برنامه‌های تحقیقاتی روی تولید دام و اصلاح نژاد دام است به طوری که اصلاح نژاد جنین برای دام‌هایی انجام می‌شود که توان ژنتیکی بالا یا بهره اقتصادی بیشتری نسبت به دام های بومی کشور دارند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسکانیوز، «مهدی حاجیان» جانشین رئیس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان با اشاره به فعالیت در زمینه جنین‌شناسی و تولید جنین‌های شبیه‌سازی شده در کشور اظهار کرد: ما با توانمندی محققان داخلی توانستیم دانش فنی را در این زمینه ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: عمده تحقیقات ما در پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان تحقیقات روی تولید و اصلاح نژاد دام است به طوری که اصلاح نژاد جنین برای دام‌هایی انجام می‌شود که توان ژنتیکی بالا یا بهره اقتصادی بیشتری نسبت به دام های بومی کشور دارند.

حاجیان افزود: پژوهشگاه رویان، موفق در فناوری تولید مثل و داروهای نوترکیب پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان با هدف تبیین توانمندی‌های فناوری تولید مثل در صنعت دامپروری کشور موفق به بومی‌سازی فناوری‌های نوین تولید‌مثل که منجر به تولید حیوانات شبیه‌سازی شده است.

مدیر گروه زیست فناوی و جانوری زیست فناوری پژوهشگاه رویان ادامه داد: دام‌های بومی داخل کشور اکثرا با توان ژنتیکی پایین بود و بهره اقتصادی مناسبی نداشت، بنابراین تلاش کردیم که بهره اقتصادی دام‌های کشور را افزایش دهیم تا به دام‌هایی دست پیدا کنیم که این دام‌ها توان ژنتیکی بالایی داشته باشند. به عنوان مثال دام‌های کشور که روزانه حدود نیم کیلوگرم تا 750 گرم شیر تولید می‌کردند اکنون با استفاده از تکنولوژی و دانش شبیه‌سازی شده میزان شیردهی آنها به 3 کیلوگرم رسیده است.

حاجیان ادامه داد: محققان پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان، با بومی‌ سازی فناوری‌های نوین تولید ‌مثل موفق به شبیه سازی بزی از نژاد سانن شدند و در سال 93 نخستین مزرعه تولید و تکثیر فناورانه این نوع نژاد از بز شیری کشور در این پژوهشکده راه اندازی شد، بز اروپایی سانن بعنوان برترین نژاد شیری بز در دنیا مطرح است.

وی اضافه کرد: این دام‌ها توسط برخی از شرکت‌ها با هزینه بالا به کشور وارد می‌شد که بیماری دام‌های زنده را به همراه داشت اما امیدواریم با انجام این کار علاوه بر نیاز کشور از ورود برخی بیماری‌ها جلوگیری کنیم.

جانشین رئیس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان گفت: طرح تولید و تکثیر بز سانن در پژوهشکده رویان اصفهان به مرحله تجاری سازی رسید و بدلیل تقاضای زیاد اکنون با حمایت معاونت علمی فناوری رئیس جمهوری گام‌هایی برای توسعه این طرح از طریق ایجاد یک شرکت دانش بنیان برداشته شد.

وی با اشاره به اینکه نیاز کشور به این دام‌ها خیلی بیشتر است، افزود: با وجود تولید اینگونه دام‌ها در کشور همچنان واردات دام داریم. بر همین اساس تلاش می‌کنیم تا حدی نیاز کشور را فراهم کنیم. قطعا تولیدات این شرکت دانش بنیان در داخل کشور مصرف خواهد شد البته شاید در یک برهه زمانی بتوانیم با افزایش تولید صادرات نیز داشته باشیم.

حاجیان افزود: به دنبال این موفقیت‌ها و در پی بومی شدن و بهینه شدن روش‌های تولید جنین از طریق شبیه‌سازی و همچنین با توجه به واردات نژادهای دیگر بز از جمله سانن و آلپاین پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان با همکاری شرکت‌های واردکننده که نمونه سلول از دام‌های برتر وارداتی خود را در اختیار این مجموعه قرار دادند اقدام به شبیه‌سازی اقتصادی این دام‌ها در نژادهای سانن، آلپاین و مورسیا کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر می‌توان به جرات ادعا کرد در زمینه شبیه‌سازی در گونه بز و فارغ از نوع نژاد، این فناوری تولیدمثلی بومی‌سازی شده و می‌توان از این توان ملی به منظور ارتقای صنعت دامپروری کشور گام‌های بزرگی برداشت. این می‌تواند گامی برای جلوگیری از واردات بیشتر این دام‌ها شود تا بتوان آنها را با استفاده از تکنیک‌های فناورانه در داخل کشور تولید کرد.

 
نظر شما
ادامه