کد خبر: ۵۴۷۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
 
 

 «دکتر فردین فتحی» از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی کردستان به همراه تیمش، موفق به تولید موش دارای نقص شدید سیستم ایمنی (SCID) برای اولین با در کشور در مرکز تولید موش ترا ریخته دانشگاه شدند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از مفدا  کردستان، مجری طرح تولید موش‌های تراریخته و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ضمن اعلام این خبر، گفت: تولید موش دارای نقص شدید سیستم ایمنی (SCID) برای اولین بار در کشور در مرکز تولید موش های تراریخته دانشگاه علوم پزشکی کردستان به انجام رسید.

 «دکتر فردین فتحی» ضمن بیان اینکه تولید این نوع موش تاثیر زیادی بر روی درمان بیماری‌هایی از قبیل سرطان‌ها دارد، افزود: این نوع موش فهم ما را از بیماری‌های سیستم ایمنی و درمان سرطان‌ها ارتقاء می‌دهد.

وی گفت: یکی از خصوصیات این نوع موش این است که با توجه به اینکه سیستم ایمنی آنها از کار افتاده است بسیار راحت به بیماری‌ها مبتلا می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان توضیح داد: در این مدل با حذف ژن  PRKDC ، موش به دلیل نداشتن لنفوسیت‌های  B و  T فعال، توانایی مربوط به سیستم ایمنی را به طور کامل از دست داده و در برابر عوامل بیماریزا قادر به انجام پاسخ ایمنی نیست.

دکتر فتحی با بیان اینکه تاکنون هشت موش دستکاری شده ژنتیکی در مرکز تولید موش های تراریخته دانشگاه علوم پزشکی کردستان تولید شده است که هر کدام در درمان گروهی از بیماری ها کاربرد دارد، ادامه داد: یکی از کاربردهای اصلی این موش ها در ارائه درمان های موثرتر در انواع بیماری های سرطان است.

گفتنی است، با تولید این نوع موش ها، نیاز کشور به وارد نمودن آن از کشورهای دیگر برطرف شده است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
Finland
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
1
1
واقعا تاسف آوره. حیوونای بیچاره! چه زجری می کشن.
نظر شما
ادامه