کد خبر: ۵۴۶۷۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
 
 

کلینیک حیات وحش پارک پردیسان در حال خالی شدن است و حیواناتش به باغ‌وحش‌ها و سایت‌های نگهداری منتقل می‌شوند و این در حالیست برخی افراد این اتفاق را به دلیل نبود توان مدیریتی و مالی محیط زیست می‌دانند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «کلینیک تخصصی حیات وحش»، نام محلی در پارک پردیسان تهران است که حیوانات وحشی بیمار و مصدوم در آن معالجه می‌شوند؛ این مرکز بازپروری سه وظیفه تیمار، درمان و رهاسازی حیات‌ وحش را برعهده دارد؛ حیوانات منتقل شده به کلینیک یا بیمار هستند و باید دوره درمانی را سپری کنند و یا در صورت داشتن قابلیت بازگشت به طبیعت، رهاسازی می‌شوند و اگر امکان بازگشت به طبیعت را نداشتند در مراکز نگهداری باقی می‌مانند.

بسیاری از حیواناتی که به این محل منتقل می‌شوند، پس از درمان توانایی بازگشت به طبیعت را دارند اما برخی از آنها به دلیل شدت مصدومیت، مجبورند تا آخر عمر در این محل بمانند و توسط کارکنان پارک پردیسان تغذیه شوند یا به باغ‌وحش‌های کشور سپرده می‌شوند.

ماجرای تعطیلی تنها کلینیک بازپروری حیات وحش از مهرماه شروع شد، زمانی که خبرهایی از انتقال 4 قلاده خرس به دهکده طبیعت باراجین قزوین منتشر شد. علی‌رغم اهمیت چنین مجموعه‌ای برای رسیدگی به حیات وحش آسیب‌دیده در کشور، خبرها حاکی از تعطیلی قریب‌الوقوع این مرکز دارد.

عوامل مدیریتی و کارکنان کلینیک حیات وحش پردیسان در مقابل این موضوع مقاومت کرده و درها را بسته‌اند؛ اما نیروهای اعزامی به شدت آنها را تحت فشار گذاشته‌اند تا حیوانات پردیسان را به این گروه تحویل دهند.

«دکتر شهاب الدین منتظمی» مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش در گفت‌وگو با فارس، با تکذیب این خبر گفته بود: بنابر هماهنگی‌های انجام گرفته با مسؤولان مرکز نگه‌بازپروری باراجین قرار است تنها 4 قلاده خرس از مرکز پردیسان به این مرکز منتقل شوند.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش در خصوص گمانه‌زنی‌هایی درباره تعطیلی مرکز بازپروری پردیسان نیز گفت: ما در حال ایجاد تخصصی‌ترین کلینیک حیات وحش در پردیسان هستیم و این کلینیک در حال تبدیل شدن به یک پلی‌کلینیک حیات‌وحش است. تا با ارتقای این کلینیک به پلی‌کلینیک درصد گونه‌های قابل درمان را از 10 تا 15 درصد به 20 تا 25 درصد افزایش دهیم.

اما ماجرای تعطیل شدن کلینیک به اینجا ختم نشد و حالا چند روزی است، خبرهای خوبی از کلینیک به گوش نمی رسد و بسیاری از پرندگان موجود در پارک در حال انتقال به باغ پرندگان هستند.

گوزن‌های زرد پارک پردیسان هم که به مرحله زادآوری رسیده بودند از این تغییر و تحولات در امان نمانده و به باغ وحش دزفول منتقل می‌شوند. در حالی که پردیسان در سال‌های اخیر تبدیل به سایت تکثیر گوزن زرد ایرانی شده بود، حالا قرار است این گوزن‌ها به سایتی منتقل شوند که وضعیت نگهداری قابل قبولی ندارد؛ به نظر می‌رسد هزینه‌های بالای نگهداری انگیزه این تصمیم شده است.

چندی پیش «عطیه تک تهرانی» مدیر بخش پژوهش انجمن یوز ایرانی در گفت‌وگو با فارس از ایده تکثیر در شرایط نیمه اسارت خبر داده بود که متفاوت از تکثیر در شرایط اسارت است. و قرار است در این طرح بر تولید مثل «ایران» یوز ماده که در پارک پردیسان نگهداری می‌شود، تمرکز شود.

اما «دکتر ایمان معماریان» دامپزشک حیات وحش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، تمام اتفاقات چند ماه اخیر در کلینیک پارک پردیسان را مبتنی بر این ایده جدید دانست و گفت: دلبر، کوشکی و ایران مهمترین حیواناتی هستند که در پارک پردیسان نگهداری می‌شوند و ماجرای تعطیلی این مرکز هم از اینجا نشأت گرفته است، که برخی می‌خواهند اجرای پروژه تکثیر در شرایط نیمه اسارت را کلید بزنند.

وی با اشاره به اینکه چنین رویکردی به تکثیر حیات وحش به لحاظ علمی قابل پذیرش نیست و نمی تواند موفق باشد، اظهار داشت: متعاقب این تصمیم شاهد انتقال گونه‌های دیگر از جمله گوزن زرد ایرانی، پلنگ و پرندگان به دیگر مراکز نگهداری حیوانات هستیم.

این دامپزشک حیات وحش با اشاره به اینکه کلینیک بازپروری پردیسان تنها مرکز نگهداری حیات وحش در کشور است، از اینکه محیط زیست به عنوان تنها دستگاه متولی حیات وحش در کشور سرنوشت حیات وحش متنوع ایران را با توجه به این تصمیم زیر سوال می‌برد ابراز تعجب و نگرانی کرد.

گفته می‌شود چندی پیش با توجه به اینکه پژوهشکده محیط زیست توان اداره این مرکز را نداشت، برای واگذاری این مرکز مناقضه‌ای برگزار شده است، اما در نهایت این سازمان تصمیم به واگذاری مدیریت آن به «صندوق ملی محیط زیست» گرفته است.

با وجود این انتقال مأموریت، سرنوشت حدود 400 حیوان کم‌نظیر در هاله‌ای از ابهام است، و بسیاری از این گونه‌ها به سرعت در حال واگذاری هستند.

در این شرایط صندوق ملی محیط زیست باید پاسخگوی تعطیلی قریب الوقوع مهمترین و تنها مرکز بازپروری حیات وحش در کشور باشد.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
1
6
اقای دکتر معماریان ................ گذشت دوره ای که هر چیزی باب میلشان نبود را از نظر علمی زیر سوال ببرند و کسی متوجه نشود اگر تکثیر یک رها در نیمه اسارت علمی نیست حتما اون چند سال ............. شما علمی بود میشه شما که دست به مصاحبه تون عالیه یه مصاحبه هم ترتیب بدید و نتیجه اون پروژه علمی ....... در تکثیر پلنگ ایرانی رو به اطلاع دوستداران محیط زیست برسونید مرد و مردانه سایت محترم حکیم مهر سانسور نکنید و این رو منتشر کنید لطفا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
1
9
مرکز بازپروری و نگهداری با کلینیک فرق داره
اونجا طی سالهای گذشته ، به یک مرکز نون دونی و مصاحبه سازی تبدیل شده بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
1
3
توی این وضعیت بحرانی و کمبودها در کشور ، همه سازمانها وظیفه دارند تصمیمات لازم را اخذ کنند.
مگه قراره که سروصدا کنند؟ که فرموده اند «بی سروصدا» بوده!
نظر شما
ادامه