کد خبر: ۵۴۶۶۵
تعداد نظرات: ۳ نظر

کارشناس بیماری‌های مشترک اداره کل دامپزشکی استان یزد با اشاره به ابتلای ۲۹۰ نفر به تب مالت در استان طی یک سال گذشته، در مورد مصرف فراورده‌های لبنی به صورت سنتی هشدار داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر ابوالقاسم محمدی» از ابتلای ۲۹۰ نفر در این استان به تب مالت طی یک سال اخیر خبر داد و تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد که مهمترین عامل ابتلا به این بیماری مشترک بین انسان و دام که از دو جنبه بهداشت عمومی و اقتصادی احئز اهمیت و همراه با خسارات جبران ناپذیری است، مصرف شیر و فراورده‌های لبنی سنتی و غیرپاستوریزه است و در ۸۰ درصد موارد بیماری از طیق گوارش و با مصرف این تولیدات دامی بروز می‌کند.

وی با توصیه به مردم جهت استفاده از فراورده‌های لبنی سنتی عرضه شده در مراکز دارای گواهی سلامت از دامپزشکی، از شبکه بهداشت یا دانشگاه علوم پزشکی یزد خواست تا نسبت به بازبینی مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های لبنی سنتی اقدام کنند.

به گفته محمدی، بیماری تب مالت در استان یزد عمدتاً در فصول گرم سال همراه با افزایش مصرف شیر و فراورده‌های لبنی سنتی و پاستوریزه به ویژه پنیرهای محلی با پیک ابتلا مواجه می‌شود ولی لازم است شهروندان در طول با رعایت نکات و توصیه‌های بهداشتی در این مورد هشیار باشند.

وی یکی از اقدامات دامپزشکی در خصوص مقابله با بیماری تب مالت را انجام تست خون‌گیری و واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین ذکر کرد و گفت: این اقدام در تمام مراکز صنعتی، نیمه صنعتی و سنتی پرورش دام در قالب قرارداد دامپزشکی با بخش خصوصی به صورت رایگان انجام می‌شود.

این کارشناسی بیماری‌های مشترک با تاکید بر این که هیچ‌گونه وجهی تاکنون در خصوص تب مالت از دامداران اخذ نشده است، بیان کرد: دام‌های بیمار پس از شناسایی در بازه زمانی کوتاه جهت کشتار به کشتارگاه منتقل می‌شوند و دامپزشکی در راستای حمایت از تولید به ازای ذبح دام‌های مبتلا تا ۷۵ درصد قیمت دام زنده را به دامداران به عنوان غرامت پرداخت می‌کند.

محمدی در پایان یاداور شد: خوشبختانه در حال حاضر تمام دامداری‌های صنعتی استان اعم از مجتمع یا پراکنده تحت نظارت اداره کل دامپزشکی استان فعالیت می‌کنند و مورد تست خون‌گیری دام‌ها قرار گرفته‌اند ولی امیدواریم مردم نیز در مصرف فراورده‌های خام دامی غیرپاستوریزه بیش از پیش به نکات بهداشتی را مدنظر قرار دهند.

 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
0
0
برای کاهش میزان واگیری:
1-واکسیناسیون فراگیردامها
2-تست وکشتاردامهای آلوده
3-رعایت موازین بهداشتی توسط مصرف کنندگان محصولات دامی
4-گسترش تلقیح مصنوعی دردامها
5-آموزش

رعایت موازین ذکرشده قطعانتیجه بخش است بشرط تداوم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
واکسیناسیون به شرط اثربخشی واکسن های موجود است وگرنه اتلاف منابع مالی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
0
0
جناب دکتر ابوالقاسم ...خودتان در طی این سالها چند بار برای خون گیری و تست سل به دامداریها مراجعه نمودید؟ .................
نظر شما
ادامه