کد خبر: ۵۴۴۹۵
تعداد نظرات: ۳ نظر

رییس شورای تامین کنندگان دام کشور گفت:هم اکنون ۸۰۰هزار راس دام سنگین بالای ۵۰۰ کیلوگرم روی دست دامداران داخلی پرواربند مانده است و بازار داخلی توان جذب آن را ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «منصور پوریان» روز شنبه با بیان اینکه دولت باید برای حمایت از تولید داخلی ، واردات گوشت دام سنگین  منجمد را متوقف کند بیان کرد: هم اکنون هر کیلوگرم گوشت دام زنده سنگین داخلی ۲۵۰هزار ریال و دام سبک (زنده) ۳۵۰ هزار ریال است ولی با همین قیمت ، مشتری مناسب برای خرید دام وجود ندارد.

وی زمان پرواربندی دام سنگین را ۶ ماه بیان کرد و افزود: هم اکنون بازار توان جذب دام سنگین را ندارد بنابراین خرید قیمت تضمینی توسط وزارت جهادکشاورزی یا صادرات آن برای جلوگیری از ضرر و زیان دامداران صنعتی و پرواربندی تنها راه برون رفت از این وضعیت شکننده است.

رییس شورای تامین کنندگان دام کشور ادامه داد: در صورت جذب نشدن گوشت گاو و گوساله در بازار داخلی، دامداران زیادی متضرر می شوند و احتمال تعطیلی دامداری‌ها نیز به دلیل ضرر و زیان تولیدکنندگان وجود دارد.  

وی وضعیت زایش ها و جمعیت دامی کشور را به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی مطلوب بیان کرد و افزود: حدود ۱۳تا ۱۴میلیون راس دام سبک در فصل پاییز به جمیعت دام کشور افزوده شده است.

پوریان از اینکه هنوز گوشت قرمز با قیمت بالایی و بدون نظارت قوی و مستمر گران و بیشتر از قیمت تمام شده به دست مصرف کننده می رسد ابراز تاسف کرد و بیان کرد: بسیاری از مردم توان خرید گوشت قرمز را ندارد در حالی که می توان با قیمت مناسب‌تری گوشت قرمز را در سبد غذایی خانوارها قرار داد.

پوریان بیان کرد: قیمت نهایی برای مصرف کننده نباید بیشتر از ۷۰۰هزار ریال برای گوشت گاو و گوساله و ۷۵۰هزار ریال برای گوسفند و ۵۵۰هزار ریال برای گوشت منجمد باشد.

وی با بیان اینکه شورای تامین کنندگان دام کشور متولی نظارت بر قیمت گوشت قرمز(سنگین و سبک) نیست افزود:اینکه هنوز قیمت گوشت قرمز با قیمت بالا وغیرقابل قبول به مصرف کننده نهایی عرضه می شود بی‌معنا و غیرقابل توجیه ‌است.

وجود ۳۰هزار راس دام سنگین مازاد در خوزستان

رییس شورای تامین کنندگان دام کشور گفت: هم اکنون حدود ۳۰هزار راس دام سنگین مازاد (نر) در خوزستان وجود دارد که باید چاره‌ای برای عرضه آن به بازار داخلی یا صادرات آن صورت گیرد در غیر این صورت دامداران متحمل خسارت سنگین خواهند شد.

پوریان با بیان اینکه نگهداری و پرواربندی دام سنگین بالای ۵۰۰کیلوگرم به ضرر تولیدکننده است چون بازدهی لازم را ندارد افزود: باید راهکاری منطقی برای عرضه دام سنگین به بازار استان تعریف شود.

به گزارش ایرنا هم اکنون گوشت قرمز گوسفندی در اهواز بین ۹۰۰ هزار ریال تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار ریال و گوشت گاو و گوساله بین ۸۰۰ تا ۹۵۰هزار ریال عرضه می‌شود.

افزایش بی‌رویه و غیرمنطقی گوشت قرمز سبب‌شده تا مردم به سمت مصرف گوشت سفید(مرغ و ماهی) که قیمت مناسب تری دارند بروند.

افزایش بی رویه و غیرمنطقی گوشت قرمز و دخالت دلالان در قیمت‌گذاری دام سبب شده تا دام به صورت غیرقانونی و بدون نظارت دامپزشکی در کنار جاده‌های خوزستان با قیمت پایین عرضه شود.

دامپزشکی خوزستان بارها نسبت به خرید گوشت قرمز در حاشیه جاده‌های بین راهی به دلیل احتمال آلودگی و شیوع بیماری های مشترک دام و انسان هشدار داده است.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
0
1
مگه براي مسولين مهمه؟؟!! مردم ضرر كنن چي ميشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
1
0
ارزانتربفروشند روی دستشان نمی ماند ضمناسرانه مصرف گوشت هم چندگرم بیشترمیشه
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
0
0
با این سیاست وزارت جهادکشاورزی
آخرین بازمانده های پرواربندی از صحنه خارج خواهند شد و کشور سال به سال به واردات گوشت وابسته تر خواهد شد.
قیمت های خوراک دام، هزینه کارگری و حمل و نقل هزینه تولید را به شدت بالا برده است و قیمت های موجود با توجه به هزبنه های تمام شده در مرز سودآوری است و کمتر از آن پاسخ گوی هزینه ها نیست و مطابق با این روند 40 ساله روستاها از هر گونه دام و دامداری تهی شده و به مصرف کننده تبدیل می شوند.


نه اجازه صادرات را به بهانه جلوگیری از گرانی می دهد
نه واردات گوشت و دام زنده با قیمت دولتی متوقف می شود
و نه به جای آن با خریدن گوشت عمده از کشتارگاه ها و توزیع آن به شکل یارانه ای بین سرپرستان خانواده از طریق کارت الکترونیک از دامداران حمایت می کند!

سود اصلی را این وسط تنها دلالان خونخوار واردکننده با میلیاردها دلار ارز دولتی و واسطه های داخلی می برند
نظر شما
ادامه