کد خبر: ۵۴۴۷۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
به بهانه‌ی انتخاب به عنوان پژوهشگر جوان نمونه:
وی اظهار داشت: برگزاری این جشنواره‌ها می‌تواند نقطه امیدی برای حرکت یک پژوهشگر باشد، چراکه او می‌داند در این فضاها زحمات او دیده می‌شود و می‌تواند برای آینده هم انگیزه داشته باشد ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: بیست و هشتمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران در حالی برگزار شد که دانشکده دامپزشکی سه نماینده برگزیده داشت؛ «دکتر محمد مهدی دهقان» استاد گروه جراحی و رادیولوژی به‌عنوان پژوهشگر برجسته، «دکتر آرش قلیانچی لنگرودی» دانشیار گروه میکروبیولوژی به‌عنوان پژوهشگر جوان نمونه و «دکتر حمید خانقاهی ابیانه» به‌عنوان پایان‌نامه نمونه انتخاب شدند.

 «دکتر آرش قلیانچی» در گفت‌وگو با حکیم مهر، به بیان جزئیات بیشتری از این جشنواره می‌پردازد:

حکیم مهر: آقای دکتر، فلسفه برگزاری این جشنواره چه بود؟

جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران سالانه برای بررسی عملکرد پژوهشکده، هیات علمی و موارد و کتگوری‌های مختلف در حوزه اساتید پیشکسوت، پژوهشگران برجسته، پژوهشگران جوان، طرح‌های کاربردی، آزمایشگاه‌های کاربردی، پایان نامه‌های نمونه و ... برگزار می‌شود. برای هریک از این مقوله‌ها، معیارهایی وجود دارد که بخشنامه می‌شود. ازجمله سن فرد، عملکرد در زمینه پژوهش، دستاورد علمی مناسب، رضایت شرکت‌های طرف قرارداد و طرح‌های کاربردی ایجاد شده. مثلا درحوزه پایان‌نامه عمومی، تعداد مقالات مستخرج شده را تحت نظر قرار می‌دهند.

حکیم مهر: چه کسانی به جشنواره دعوت می‌شوند؟

همه دانشکده‌ها باید امتیاز بیاورند که بتوانند در جشنواره نماینده داشته باشند. امسال دانشکده دامپزشکی ۳ نماینده داشت و البته ممکن است که چند دانشکده، اصلا نماینده نداشته باشند و با توجه به تعداد اعضای هیات علمی، تعداد نمایندگان آنها هم کمتر باشد. دانشکده دامپزشکی توانست سهمیه‌های خود را بگیرد، در صورتی که ممکن بود هیچ‌کس نتواند رضایت اعضای مرکزی جشنواره پژوهشی را به دست بیاورد.

حکیم مهر: مهمترین شاخصه جشنواره امسال نسبت به سال‌های گذشته چه بود؟

تفاوتی که جشنواره امسال با سال‌های قبل داشت این بود که باید هیات پژوهش و ممیزی دانشکده، از انتخابات خود هم دفاع می‌کرد و ممکن بود که اصلا در آن شورا رد شود، یعنی شورای پژوهشی مرکزی دانشگاه تعیین شد، پرونده‌های ما را به آنجا بردند و دوباره از آن دفاع کردند.

حکیم مهر: کسی هم بود که در شورای پژوهشی رد شود؟

بله، افرادی بودند که اسم آنها در آنجا رد شد.

حکیم مهر: هر ۳ نفر نماینده دانشکده دامپزشکی پذیرفته شدند؟

بله. دکتر دهقان پژوهشگر برجسته شدند، بنده پژوهشگر جوان و دکتر خانقاهی هم به‌عنوان پایان نامه برتر انتخاب شدیم.

حکیم مهر: شما چه کارهایی کردید که به‌عنوان پژوهشگر جوان شناخته شدید؟

حوزه‌هایی که من کار کردم از دید دوستان شامل عملکرد مناسب در چاپ مقالات در زمینه بیماری‌های ویروسی پرندگان و دام، عملکرد مناسب در زمینه پایش و بررسی واکسن بیماری‌های ویروسی پرندگان و موفقیت در زمینه طراحی واکسن‌های کشته بود. کار دیگری که انجام دادم این بود که توانستم در حوزه تب برفکی و بیماری‌های ویروسی دام، پیشرفت‌های مناسبی را جهت آزمایش‌های رفرانس و آزمایش‌های مورد نیاز کشور برای پایش عملکرد واکسن ایجاد کنم.

حکیم مهر: برگزاری این جشنواره‌ها چه تاثیری بر انگیزه پژوهشگرانی مثل شما دارد؟

با توجه به وضعیت فعلی دانشگاه‌ها و فضای ناامیدی که در کشور وجود دارد، برگزاری این جشنواره‌ها می‌تواند نقطه امیدی برای حرکت یک پژوهشگر باشد، چراکه او می‌داند در این فضاها زحمات او دیده می‌شود و می‌تواند برای آینده هم انگیزه داشته باشد.

حکیم مهر: شما برای آینده چه تصمیمی دارید؟

برنامه‌های آینده پژوهشی که در بخش ویروس‌شناسی دانشکده دامپزشکی داریم، کار بر روی ردیابی دقیق‌تر بررسی بین ویروس میزبان و استفاده از آخرین روش‌های روز در این حوزه است. برنامه بعدی استفاده از آخرین روش‌های روز در حوزه اپیدمیولوژی مولکولی بیماری‌های ویروسی است. برنامه بعدی در حوزه آن و QC واکسن‌ها به خصوص واکسن‌های نوترکیب و واکسن‌های دام و طیور است که می‌خواهیم حوزه کنترل کیفی از لحاظ بررسی بذر واکسن را مورد توجه بیشتر قرار دهیم..

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

در پایان از تمام اعضای گروه میکروبیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و بزرگان این گروه و سایر گروه‌های همکار، همچنین دکتر شریفی معاون پژوهشی دانشکده دامپزشکی و همکاران ایشان در معاونت و دکتر وجگانی رئیس دانشکده تشکر می‌کنم؛ علی‌الخصوص دکتر شریفی که تلاش خیلی زیادی برای دیده شدن دانشکده و همکاران و حمایت از دانشکده کردند.

همچنین از بخش خصوصی، دانشجویان PhD همچنین همکاران خودم در دانشگاه، دانشگاه آزاد و سازمان دامپزشکی و حامیان ما در بخش خصوصی هم تشکر می‌کنم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
2
1
ببخشيد پژوهشگر از نظر لغوي ريشه عربي داره با فارسي و به چه معنايي هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
در عربی "پ" و "ژ" داریم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
!!!
"پژوهشگر" فارسی هست
عربی ش میشه "محقق"
نظر شما
ادامه