کد خبر: ۵۴۴۱۶

به رغم مخالفت فعالان زیست محیطی و حقوق حیوانات در پاکستان با شکار پرنده کمیاب «هوبره»، نه تنها کاهشی در این روند ایجاده نشده بلکه گزارش ها حاکی از ارائه مجوزهای ویژه به خانواده سلطنتی آل خلیفه به ویژه شاه بحرین برای شکار آزادانه هوبره در مناطق مختلف پاکستان است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، ماه گذشته مسئولان انتظامی منطقه «چاغی» ایالت بلوچستان در جنوب غرب پاکستان ۷ شاهزاده قطری را حین شکار بدون مجوز پرنده هوبره، بازداشت کردند.

به گزارش روز سه شنبه رسانه های پاکستان، تعداد زیادی از اعراب به ویژه برخی از شاهزادگان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، در این فصل از سال برای شکار پرنده‌های کمیاب هوبره، به پاکستان سفر می کنند و به رغم مخالفتهای مردم و گروه های حامی پرندگان مهاجر در ایالت بلوچستان، به راحتی مجوز شکار دریافت می کنند.

سه سال پیش دولت وقت ایالت خیبرپختونخوا در شمال غرب پاکستان از ورود شکارچیان عرب به این ایالت برای شکار هوبره جلوگیری کرده بود اما در عین حال صدور مجوزهای ویژه به شکارچیان خارجی بخصوص خانواده های سلطنتی عرب حاکی از افزایش شکار پرنده کمیاب هوبره در پاکستان است.

منابع خبری پاکستان گزارش دادند: وزارت امور خارجه این کشور مجوزهای ویژه ای را برای شاه بحرین، وزیر کشور، مشاور امور دفاعی شاه و برخی دیگر از بستگان نزدیک آل خلیفه جهت شکار هوبره در مناطق مختلف پاکستان صادر کرده است.

تارنمای خبری «داون» پاکستان در این خصوص نوشت: هوبره جز پرندگان تحت حمایت بین المللی است اما شکار بی رحمانه آن در پاکستان از سوی شکارچیان عرب باعث کاهش جمعیت این پرنده مهاجر شده است.

 این گزارش حاکی است: حاکمان عربی برای شکار هوبره در پاکستان جولان می دهند اما خود پاکستانی ها مجاز به شکار این پرنده نیستند. براساس مجوز وزارت امور خارجه پاکستان، شاه بحرین، عمو، پسرعمو و سایر اعضای خانواده سلطنتی آل خلیفه می توانند طی ۱۰ روز شکار در مناطق مختلف ایالات بلوچستان و سِند، هرکدام ۱۰۰ پرنده هوبره را شکار کنند.

روزنامه «جنگ» اوایل ماه جاری میلادی در گزارشی نوشت: پرندگان هوبره در پاکستان در معرض خطر انقراض قرار دارند با این حال شکار این پرونده همچنان ادامه دارد. پرندگان مهاجر هوبره تقریبا پنج ماه در پاکستان بسر می برند و گفته می شود سالانه ۵۵ هزار هوبره به مناطق مختلف این کشور مهاجرت می کنند.

این رسانه پاکستانی افزود: دیوان عالی پاکستان چهار سال پیش شکار هوبره را ممنوع اعلام کرد اما پس از مدتی این حکم تعلیق شد تا شکار هوبره توسط شاهزادگان عرب افزایش یابد.

 
نظر شما
ادامه