کد خبر: ۵۴۴۰۱

موسس و مدیر دهکده حیات طبیعت قزوین گفت: گروهی از کارشناسان سازمان حفاظت از محیط زیست کشور، دامپزشکی و دندانپزشک مربوطه خرس نر این دهکده را به منظور بررسی سلامتی و آمادگی برای خواب زمستانی معاینه کردند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،«نادر رضا نوری» موسس و مدیر دهکده حیات طبیعت قزوین گفت: خرس نر ۱۰ ساله این دهکده که توسط سازمان حفاظت از محیط زیست در کوهستان‌های منطقه الموت قزوین یافت شده به تازگی صاحب چند فرزند شده است و برای خواب زمستانی آماده می‌شود.

نوری افزود: خرس نر دهکده که به ظاهر کمی کسل به نظر می‌رسید با هدف آمادگی برای ورود به خواب زمستانی تحت معاینات دامپزشکی، آزمایش مدفوع، و بررسی وضعیت دندان‌ها توسط دندانپزشک قرار گرفت که قبل از آغاز خواب، سلامتی حیوان تایید شود تا در طول دوران خواب زمستانی با مشکلی مواجه نشود.

«دکتر مسعودی»، دامپزشک سازمان حفاظت از محیط زیست کشور هم گفت: خرس‌ها معمولا بسته به نژاد و شرایط آب و هوایی مناطق سردسیر، از اواخر پاییز تا اوایل بهار حدود یک تا سه ماه به خواب زمستانی فرو می‌روند و معمولا پیش از آغاز خواب زمستانی با ذخیره سازی چربی، خود را برای مدتی که در خواب هستند، تقویت می‌کنند.

این کارشناس حیات وحش کم شدن طول روز در زمستان و سرمای هوا را یکی از عوامل تحریک خرس‌ها برای آغاز خواب زمستانی عنوان کرد و گفت: بدن خرس‌ها با کاهش حداکثری متابولیسم، دوران خواب زمستانی را با مصرف ذخیره چربی بدن طی می‌کنند.

اداره کل دامپزشکی استان قزوین بصورت منظم برنامه پایش بیماری‌های دام‌های دهکده و پرندگان زینتی باغ پرندگان، نمونه برداری و مدیریت بهداشتی – قرنطینه‌ای مجموعه را در دستور کار دارد.


نظر شما
ادامه