کد خبر: ۵۴۳۹۲

در کنار بی توجهی های مسئولین به سگ های ولگرد در سطح شهر و اهمیت کنترل جمعیت سگ ها باید به برخی رفتارهای غلط انسان ها هم اشاره کرد و در جمع آوری آنها از سطح شهر شیوه های مناسب به کار گرفته شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تهران نیوز، جمله معروف "پیشگیری بهتر از درمان است" را همه شنیده ایم و در مورد سگ های ولگرد هم صدق می کند زیرا اگر یک سری رفتارهای غلط خودمان را کنار بگذاریم قطعا جمعیت سگ های ولگرد در این حد افزایش پیدا نمی کند که ما بخواهیم فردا روزی این حیوانات را جمع آوری کنیم، تلف کنیم یا عقیم سازیم.

از جمله رفتارهای غلطی که موجب افزایش جمعیت سگ های ولگرد می شود ریختن زباله در خارج شهر، طبیعت و رها کردن زباله هایی در بسته بندی های نادرست در شهر است که موجب می شود سگ های ولگرد با خوردن آن خوراکی ها و حمایتی که در این زمینه می‌شوند افزایش جمعیت چشمگیری داشته باشند.

دومین رفتار غلط، دپوی اشتباه زباله هاست زباله ها را به جای اینکه دفع کنیم به صورت کاملا آزادانه در طبیعت رها می کنیم و یا خیلی از مراکز پرورش دام و طیور مثل مرغداری ها و دامداری ها، اجساد حیوانات را به جای اینکه دفع کنند و یا در مکان هایی که هیچ گونه حیوانی به آن دسترسی نداشته باشد بریزند، آنها را در مناطق و فضاهای باز مثل خارج شهر رها می کنند.

با این کار نه تنها سگ ها حتی حیوانات دیگر از آنها تغذیه می کنند که گاهی باعث مسمومیت حیوانات حیات وحش شده و یا افزایش جمعیت چشمگیر غیرقابل کنترلی از سگ های ولگرد را در آن منطقه سرازیر می کند.

قوانین بین الملل محیط زیست می گوید هیچ حیوان خانگی بدون صاحبی نباید در طبیعت وجود داشته باشد که گربه و سگ جز آن حیوانات هستند، هیچ گربه و سگی نباید در منطقه حفاظت شده وجود داشته باشد. مساله دیگر مربوط به کنترل جمعیت سگها است، با رعایت مواردی چون عقیم سازی و دورسازی از طبیعت،‌ خواهیم دید چقدر جمعیت سگ های ولگرد به سرعت و ناگهانی کاهش پیدا کرده است.

عقیم کردن، یک پیشنهاد بین المللی است که امروزه در کشورهای پیشرفته جهانی در حال اجراست. یک سری سگ ها را جمع آوری می کنند آنها را عقیم می‌کنند و با پلاک و نشانه گذاریها آن سگ را در محل رهاسازی می کنند و بعد از مدتی سگ چون زاد و ولد نمی کند در نهایت می میرد و نسل سگ ادامه پیدا نمی کند.

عقیم کردن سگ نر یک سری مزایایی و عقیم کردن سگ ماده مزایایی دیگر دارد، عقیم کردن سگ نر دو مزیتی که دارد، خیلی ارزان تر از سگ ماده است، دیگر اینکه اگر سگ نر را عقیم کنند آن رفتار خشونت آمیز و مشکل زایی که می تواند باعث دندان گرفتن بشود با عقیم کردن تا درصد قابل توجهی کاهش پیدا می کند. همچنین عقیم کردن سگ ماده، هزینه خیلی بالاتری نسبت به سگ نر دارد چون سگ های ماده هستند که علت اصلی افزایش جمعیت سگ ها ولگرد است از این رو با تعیین کردن مبلغی برای زنده گیری هر سگ می توانند مردم را تشویق کنند تا سگ های ولگرد را زنده جمع آوری کنند و در یک پناهگاه نگهداری کنند.

جای سگها در شهر و حاشیه شهر نیست، زندگی شهری الزامات خود را دارد و تردد سگ‌های ولگرد که اغلب گرسنه هستند، می تواند آرامش و بهداشت روان مردم را به هم بزند و البته عامل بیماری باشد. در گذشته شهرداری‌ها وظیفه جمع آوری وعقیم سازی سگ های ولگرد را به عهده داشتند اما در سال های اخیر به علل مختلف این اقدام از اولویت کاری برخی شهرداری ها خارج شده و این سازمان نسبت به گذشته در این زمینه کم کار شده است. سازمان های دیگری مانند وزارت بهداشت، محیط زیست و دامپزشکی که مسئولیت نظارتی در این زمینه دارند نیز ظاهرا در شرایط سخت گرانی و کمبود بودجه گرفتار اولویت های دیگری هستند.

در برخی از شهرها به دو دلیل عقیم‌سازی نمی کنند یکی، عقیم سازی توجیه اقتصادی ندارد و در این روزهایی که شهرداری با مشکلات مالی روبرو است توانایی پرداخت بیش از ۷۰۰ هزار تومان برای عقیم سازی هر قلاده سگ را ندارد. شهرداری اگر بخواهد عقیم‌سازی را انجام دهد باید فضای‌سبز و آسفالت همه تعطیل شوند تا بتواند سگ‌های شهر را عقیم کند. اگر ما عقیم‌سازی را انجام دهیم از شهرها و روستاهای اطراف که این کار را انجام نمی‌دهند طبیعتا سگ‌ها از اطراف به شهر می‌آیند. این طرح در صورتی جوابگو است که در کل کشور این کار انجام شود.

روش صحیح جمع آوری سگ های ولگرد در سطح شهر

اخیرا تصویری از جمع آوری سگ های ولگرد منتشر شده که پاهای سگ را گرفته و روی زمین می کشند تا با وسیله ی نقلیه ویژه که برای جمع آوری سگ ها در نظر گرفته شده انتقال داده شود و یا گوشت بدن سگ را گرفته و از روی زمین بلند می کنند، جمع آوری سگ به این صورت آیا حیوان آزاری نیست؟

اما در برخی از شهرها با استفاده از کچر(مهار سگ) و اسلحه بیهوشی سگ های در سطح شهر را جمع آوری می کنند. آسیبی به جسم سگ وارد نمی شود و هیچ خشونتی هم در جمع آوری به کار گرفته نمی شود. لازمه حمایت از حقوق حیوانات، آموزش‌های صحیح و مناسب به شهروندان در جهت صیانت از حقوق اخلاقی و قانونی حیوانات می­باشد.

عاقیت سگ های ولگرد در سطح شهر پس از جمع آوری چه می شود؟

پس از جمع آوری سگ های ولگرد از سطح شهر سازمان دامپزشکی اقدام به انجام مراحل معاینه، غربالگری، واکسیناسیون و انگل زدایی می ­نماید و اگر سگ‌هایی دارای بیماری تشخیص داده شوند شهرداری براساس بند ح ماده ۷ دستورالعمل کنترل جمعیت سگ های ولگرد این اجازه را دارد که با روش مرگ با ترحم، حیوان را معدوم نماید.

بعد از انجام این مراحل سگ ها را خارج از شهر رها می کنند در صورتی که رها سازی خارج از دردی را دوا نمی کند و سگ در زمان گشنگی باز به شهر باز می گردد، سگ های ولگرد پس از انجام مراحل مذکور یا باید به عنوان سگ نگهبان به روستاییان اهدا شود و یا پلاک گذاری و اهلی شوند در شهر بمانند و از افزایش جمعیت سگ در شهر جلوگیری کرد.

 


نظر شما
ادامه