کد خبر: ۵۴۳۲۰

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد مصرف گوشت‌های فرآوری شده حاوی نیتریت، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایمنا، گوشت فرآوری شده به گوشتی گفته می‌شود که با دودی‌کردن، پختن، نمک سود کردن و یا اضافه‌کردن مواد نگهدارنده، حفظ می‌شود. این گوشت‌ها شامل سوسیس، کالباس، کوکتل و انواع گوشت‌های آماده است. بعضی تولید کنندگان محصولات غذایی به منظور افزایش عمر گوشت به آن "سدیم نیتریت" اضافه می‌کنند، به طوری‌که طی چند سال گذشته میزان مصرف گوشت‌های فرآوری شده حاوی نیتریت در میان افراد افزایش یافته است.

گروهی از محققان انگلیسی به منظور بررسی ارتباط بین گوشت فرآوری‌شده و سرطان روده، نتایج چندین مطالعه را ارزیابی کردند؛ نتایج نیمی از مطالعات نشان داد که رابطه مستقیمی بین مصرف گوشت فرآوری‌شده و سرطان روده بزرگ وجود دارد. زمانی که محققان فقط گوشت‌های فرآوری‌شده حاوی نیتریت را بررسی کردند، متوجه ارتباط قوی‌تری شدند. دو سوم نتایج به رابطه مستقیم بین گوشت‌های فرآوری شده حاوی نیتریت و خطر ابتلا به سرطان اشاره کرده بود.

یافته‌های جدید نشان داد علت تقریبا ۳۴ هزار  مورد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان روده بزرگ، مصرف بیش از حد گوشت‌های فرآوری شده است. بنابر اعلام مرکز جهانی سرطان و موسسه آمریکایی تحقیقات سرطان، بهتر است افراد میزان مصرف گوشت قرمز را در رژیم غذایی خود محدود کرده و این ماده غذایی را حداکثر سه بار در هفته به مقدار کم مصرف کنند.

به گفته محققان همه گوشت‌های فرآوری‌شده، ناسالم نیست، بنابراین لازم است گوشت‌های فرآوری‌شده حاوی نیتریت و بدون نیترویت را از یکدیگر متمایز کنیم. ثابت کردن این موضوع که آیا گوشت‌های فرآوری شده مستقیما باعث بروز سرطان می‌شود یا خیر، نیازمند مطالعات بیشتری است، زیرا عوامل بسیار دیگری نیز در رژیم غذایی افراد نقش دارد.

نتایج این مطالعه در مجله Nutrients منتشر شده است.


نظر شما
ادامه