کد خبر: ۵۴۲۱۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
 
 

در منطقه کارگزاری بندرعباس بازار فروش هفتگی حیوانات وجود دارد که با توجه به عدم جانمایی صحیح و عدم رعایت موارد بهداشتی در نگهداری، فروش و ذبح حیوانات، ساماندهی این بازار و انتقال آن به مکان دیگری الزامی به نظر می‌رسد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «علی زارعی» نوشت: صبح های جمعه، منطقه کارگزاری بندرعباس مملو از جمعیتی است که برای خرید وفروش حیوانات و پرندگان اهلی و وحشی به این بازار می‌آیند.

این بازار که در ضلع جنوب شرقی بازار روز بندرعباس واقع شده از سال های دور به بازار شلوغ و پر ترافیک و مرکز خرید و فروش حیوانات در روزهای جمعه تبدیل شده است و نوجوانان، جوانان و میانسالان حیوانات مختلف را برای فروش به این مکان می آورند.

در این بازار حیواناتی همچون مرغ و خروس، گوسفند، سگ، کبوتر، قناری، طوطی، مرغ عشق، گاهی عقاب و شاهین و انواع پرندگان و جوندگان و.... به چشم می خورد.

بازار کارگزاری که فقط از داخل یک کوچه حدود هشت تا ده متری و به طول دویست تا سیصد متر می گذرد، جمعه ها بسیار شلوغ می شود و رفت و آمد شهروندان با حالتی چسبیده به همدیگر و به سختی صورت می گیرد که احتمال سرقت و کیف قاپی در آن وجود دارد و در این حوزه هیچگونه امنیتی وجود ندارد و گاهی درگیری و دعوا هم رخ می دهد.

صدها نفر را می توان در این مکان یافت که حیوانات خود را برای فروش می آوردند و چند برابر این جمعیت، افرادی هستند که برای خرید و یا تماشا به کارگزاری بندرعباس مراجعه می کنند، از اول صبح افرادی را می توان دید که قفس های پرندگان و دیگر حیوانات را به بازار می آورند.

البته درکنار فروش حیوانات در ورودی شرقی بازار کارگزاری برخی افراد به فروش گل های رنگارنگ و برخی هم به فروش گندم و جو و ارزن و غذاهای پرندگان و حیوانات مشغول هستند و بازارشان گرم گرم است، حتی می توان گفت کارتن خالی هم در اینجا مشتری های زیادی دارد.

عدم نظارت بر قیمت ها، قیمت فروش حیوانات را نجومی کرده است

قیمت های فروش حیوانات در این بازار نجومی است برای مثال برخی بزها با دو بزغاله اش 2 میلیون و نیم به فروش می رسند، قیمت ها آنقدر نجومی شده بود که قابل مقایسه با اول سال گذشته و سال 96 نبود آن زمان با 200 یا 300 هزار تومان، شهروندان کهره و بزغاله خوبی می‌خریدند و حال از فروشندگان می شنوید که بدنبال کهره کمتر از یک میلیون برای خرید و قربانی کردن نباشید. البته هیچ ناظر بهداشتی هم در این بخش وجود ندارد و مشخص نیست این حیوانات سالم هستند و یا بیماری دارند و می توانند انتقال دهنده بیماری باشند.

ذبح بهداشت و ابراز نگرانی مردم از انتقال بیماری‌های مشترک از حیوانات بیمار به انسان

یکی از بازدیدکنندگان می‌گوید: شنیده ام که برخی از بیماری ها بین انسان و حیوان مشترک است در این بازار همه نوع حیوانی وجود دارد شاید برخی از آنها بیمار باشند و احتمال انتقالش وجود دارد، آنفلونزای مرغی و گاوی و... هرازگاهی خبرساز می شود. آیا این بازار مشکلی ندارد و حیوانات سالم هستند؟

از طرفی دیگر ذبح مرغ ها بر روی کارتن ها و روی زمین خاکی صورت می‌گیرد و هیچگونه نظارتی به لحاظ بهداشتی در اینجا وجود ندارد. نمی دانم آیا مسئولین شهر و استان این وضعیت را نمی بینند یا اینکه سلامت مردم برایشان چندان مهم نیست؟ مسئولان مربوطه حداقل امکانات بهتر را در نظر بگیرند و مسائل بهداشتی را به فروشندگان آموزش دهند و نظارت داشته باشند تا مشکلی پیش نیاید. بنظر بایستی این بازار به مکان بهتری منتقل شود.

یکی دیگر از شهروندان می گوید: به نظرم بازار اشتغال خوبی در در این مکان وجود دارد اما اولاً بر روی قیمت‌ها هیچ نظارتی وجود ندارد و هرکسی هر قیمتی را خواست، به مشتری می گوید ثانیاً سگ که حیوانی نجس است در اینجا به راحتی با قیمت های چند میلیونی به فروش می‌رسد و بعد همین سگ‌ها وارد خانه‌ها و خیابان‌ها می شوند و به مردم حمله می کنند باید نظارت بیشتری بر وضعیت بازار حیوانات کارگزاری بندرعباس شود.

البته نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس نیز در یکی از خطبه های نماز جمعه چند ماه قبل گفت: سگ در فقه اسلامی نجس عینی است و پول خرید و فروش آن هم معامله و مال حرام محسوب می شود با وجود آنکه نجس بودن سگ مورد تصریح اسلام است؛ اما در جامعه به راحتی خرید و فروش می شود و چنانچه بین خریدار و فروشنده سگ اختلافی به وجود بیاید و کار به شکایت بکشد، به دلیل باطل و حرام بودن اصل معامله، محاکم قضایی به دعوای آنها رسیدگی نخواهند کرد.

برخی از شهروندان نیز می گویند مکان فعلی بازارچه کارگزاری وضعیت مناسبی ندارد و بدلیل ازدحام جمعیت، راه عبور و مرور هم وجود ندارد و مسیر قفل می شود اگر حادثه ای رخ دهد، امکان امدادرسانی وجود ندارد و مسیر بسته است.

به نظر می رسد اگر مسئولین از جمله استاندار، فرماندار و شهردار، مدیران کل دامپزشکی، علوم پزشکی، شورای شهر، نیروی انتظامی و... در روز جمعه ساعتی را برای بازدید از این بازار داشته باشند، شاید بتوانند تصمیم بهتری در خصوص ساماندهی این بازار فروش حیوانات اتخاذ کنند.

مسئولین بهداشتی شهر و استان هم نباید بی تفاوت از کنار این موضوع بگذرند بازار وضعیت مناسبی چه به لحاظ بهداشتی و چه به لحاظ بصری ندارد و امکان انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام هم وجود دارد باید به موضوع سلامت شهروندان بیشتر توجه شود و مسئولان مربوطه برای ساماندهی بازار کارگزاری چاره‌ای بیاندیشند و وضعیت موجود را بهبود بخشند.

عرضه غیر بهداشتی حیوانات سلامت جامعه را با مخاطره مواجه کرده است

مسئولان اما در جلسات مختلف به موضوع بازار کارگزاری اشاراتی هم داشته اند؛ اما تاکنون اقدام مناسبی صورت نگرفته است.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان با انتقاد از عرضه پرندگان و سایر حیوانات زنده در بازار کارگزاری بندرعباس، گفته است: عرضه این حیوانات برای سلامت جامعه مخاطره آمیز است و باید فکری اساسی برای آن صورت گیرد.

«دکتر محمد جانباز» در هفتمین نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی هرمزگان، اظهار داشته: سالها است که این بازار غیر مجاز با وجود مخاطرات بهداشتی بسیار در روزهای جمعه فعال است و متاسفانه هیچ عزم جدی برای ساماندهی آن وجود ندارد.

وی افزود: هر چند در مقطعی بحث بر ساماندهی و انتقال این بازار به محلی جدید و خارج از شهر بود، اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.

مدیر کل دامپزشکی هرمزگان اظهار داشت: زنده فروشی مرغ مشکلات وعواقب زیادی از جمله بروز بیماری های مشترک بین انسان و حیوان و آنفلوانزای پرندگان را به همراه خواهد داشت.

حال باید منتظر ماند و دید متولیان و مسوولان مربوط برای ساماندهی این بازار که امری الزامی و اجتناب ناپذیر است چه اقداماتی را انجام خواهند داد.

 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
2
0
آنفلوانزای گاوی؟؟؟
حسین ترابی
|
Bulgaria
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
0
2
فروش و واگذاری رایگان انواع حیوانات در تمام شهرهای کوچک و بزرگ کشورهای پیشرفته و درحال توسعه دنیا رایج و در اکثر شهرها صبح شنبه اولین روز تعطیل اخر هفته شان در مکان های مختلف که برای مردم از قبل معلوم است این بازار ها برقرار است و خود به فرهنگ نگاهداری و علاقمندی به حیوانات و احترام به حقوق آنها که تمرینی است برای احترام به حقوق انسان ها کمک شایانی میکند ( عکس های فراوانی از شهرهای مختلف دنیا در این مورد گرفته و دارم) حال در شرایطی که مرغداران این مملکت حتی واحدهای بزرگ مرغ مادر اصول اولیه قرنطینه را رعایت نمی کنند و گویا فقط این قرنطینه برای دامپزشکان شاغل در آن واحدهای و ویروس ها و میکروبهای بیماری رای طیور از صاحبان مرغداری ها چون کارکنانشان هراس دارند و با آنان به مرغداری وارد نمی شوند و هر روز شاهدیم مرغداران در جای جای کشور تلفات واحدهای شان را بی توجه به اصول اولیه بهداشت در نزدیکترین مکان رها کرده و یا مرع زنده را به زنده فروشان و رستوران ها و عروسی ها و....... فروخته فکر انسان و حیوان را نمی نمایند ما کاسه داغتر از آش شده عده ای زحمتکش را که در این شرایط زندگی شان با خرید و فروش حیوانات می گذرد را چنین سرکوب می نماییم.البته سازمان دهی این بازارها امری است پسندیده و واجب.
سبکرو‌
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
0
2
دامپزشکی یکی از ارگانهای دخیل در ساماندهی مراکز مشابه هست . قدر مسلم کمبود اعتبارات ونیروی انسانی دامپزشکی و عدم حمایت واقدام از سوی ادارات ذی مدخل در این موضوع نتیجه ش میشه نابسامانی عرضه دام وسط شهر و شیوع بیماری های دامی و مشترک . بهتره همه دستگاه ها به وظایفشون‌عمل کنند . دامپزشکی به تنهایی نمیتونه موضوع رو جمع‌کنه و نیاز به دخالت ضابطین قضایی هست .
نا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
0
1
خداوکیلی چی اونجا سامان دارد که شما گیر دادید به بازار کارگزاری وقتی روسای ادارات ذی مدخل پروازی واز راه دور مدیریت می کنن دیگر..........................؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
بيگ لايك
سلوانا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
0
0
ادرس نداره
نظر شما
ادامه