کد خبر: ۵۴۱۷۴

چند وقتی است که مردم گناباد و بجستان خبر از پیدا شدن لاشه های بز کوهی دراین منطقه داده‌اند، مرگ این بز‌های کوهی در هاله ای از ابهام بود و مردم خواستار پیگیری این موضوع شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، چند وقتی است که مردم شهرستان‌های گناباد و بجستان خبر از پیدا شدن لاشه بز کوهی در منطقه داده‌اند. این موضوع به حدی در حال گسترش بود که رسانه‌ها اقدام به انتشار تصاویر لاشه حیوانات کرده و گروه‌های دوستداران محیط زیست نیز موضوع را پیگیری کردند.

بیماری باکتریائی بز‌های کوهی را از بین برد 

«محمد یوسف‌نژاد» رئیس اداره محیط زیست گناباد گفت: علت نوعی بیماری شبیه به سرخ رودگی است و نمونه‌برداری‌های لازم انجام شده و آزمایشات مختلفی هم صورت گرفته و از مرکز استان و در سطح کشوری هم پیگیر بوده‌ایم.

او ادامه داد: به علت زیستگاه متنوع و آزاد بودن این گونه‌ها نمی‌توان اقدام به گرفتن آن‌ها و واکسیناسیون همچون حیوانات خانگی کرد، آبشخور‌های این حیوانات هم عمدتاً استخر‌های دهات و روستا‌های مسکونی منطقه است که نمی‌توان داروی تقویتی به آن‌ها ریخت؛ اما خوشبختانه بیماری محدود شده است.

رئیس اداره محیط زیست گناباد گفت: یک لاشه قوچ وحشی تحویل دامپزشکی شهرستان شده و از این طریق به دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی ارسال شده تا بررسی بیشتری صورت گیرد.

یوسف‌نژاد افزود: نتایج به دست آمده از آزمایشات، بحث مسمومیت و طاعون نشخوارکنندگان را منتفی کرده و یک نوع «پنومونی انگلی» به همراه پنومونی ثانویه باکتریائی تشخیص داده شده است.

او در توصیه به مردم ادامه داد: ️در صورت مشاهده بز مریضی که در سایه بوته دراز کشیده و یا دارد بی‌حال طی مسیر می‌کند، به آن حیوان نزدیک نشوید و او را دنبال نکنید؛ چرا که همین استرس ناشی از دنبال شدن منجر به مرگ حیوان مریض می‌شود.

روابط عمومی اداره محیط زیست بجستان نیز در این زمینه گفت: در روز‌های اولیه مشاهده بیماری توسط محیط‌بانان، هماهنگی لازم با دامپزشکی شهرستان انجام و دامپزشک به منطقه اعزام گردید، و از اوایل صبح تا غروب محیط بانان به همراه دکتر دامپزشک منطقه را مورد پایش قرار داده و تعدادی از لاشه‌ها در محل بررسی و کالبدشکافی و یک لاشه نیز جهت انجام آزمایشات تکمیلی به دامپزشکی استان «کلینیک مرجع» ارسال شد.

نتیجه حاصله پس از انجام آزمایشات نوعی از آنتروتوکسمی (براکسی) تشخیص داده شد که غیر واگیر بوده و جای نگرانی نیست و در حال حاضر بیماری فروکش کرده و کنترل شده است.

علت وقوع بیماری نیز به علت تغییرات ناگهانی آب و هوا و بارندگی اوایل آبان ماه و به دنبال آن یخبندان زودتر از موعد بوده که تغذیه از علوفه خیس و یخ‌زده سبب شیوع بیماری در بین علف خوارن وحشی منطقه شده است.

تصاویر منتشر شده هم مربوط به روز‌های قبل (آبان ماه) است که توسط محیط‌بانان مشاهده شده و در طبیعت مورد بررسی قرار گرفته است.

 

نظر شما
ادامه