کد خبر: ۵۴۱۷۳

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان گفت: متخلفِ زنده‌گیری و نگهداری یک بطانه سنجاب به پرداخت یک میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «پیمان زرین» اظهار داشت: متخلف زنده گیری و نگه‌داری یک بطانه سنجاب که توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان همدان دستگیر و به دادگاه معرفی شده بود، به پرداخت یک میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.

زرین با بیان اینکه خرید، فروش و نگهداری حیوانات وحشی طبق ماده ۱۰ قانون صید و شکار، جرم محسوب می شود، افزود: خرید و فروش‌، عرضه‌ و نگهداری‌ و حمل‌ و صدور جانوران‌ وحشی‌ زنده‌ و کشته‌ و اجزاء آنها بدون‌ تحصیل‌ پروانه‌ از سازمان‌ حفاظت‌ محیط‌زیست‌ ممنوع‌ است‌.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان عنوان کرد: به دلیل تخریب جنگل‌های بلوط توسط دامداران و زنده‌گیری جانور و نوزادهای آن توسط شکارچیان و سودجویان برای فروش، تعداد این نوع گونه ارزشمند در طبیعت به شدت کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: سنجاب به عنوان یک عضو مهم و تأثیرگذار در چرخه اکوسیستم، طعمه‌ای مناسب برای دیگر پستانداران مانند روباه و گرگ و پرندگانی مانند عقاب و شاهین محسوب می‌شود که با حذف این موجود از اکوسیستم، تنشی جدی به چرخه غذایی سایر جانداران وارد می‌شود که موجب خساراتی جبران‌ناپذیر در اکوسیستم جانوری می‌شود. لذا با توجه به خشکسالی، معضل ریزگردها، زوال بلوط، آفت زغالی و سایر تنش‌های اعمال شده به جنگل های بلوط، حذف سنجاب عامل اصلی احیا و گسترش آن، تیری خلاص بر پیکره جنگل های بلوط است.

وی تأکید کرد: حذف سنجاب از جنگل‌های بلوط به معنای ازبین بردن اصلی‌ترین عامل طبیعی گسترش جنگل و یا به عبارتی تخریب جنگل بوده که این کار نقض آشکار اصل ۴۵ و ۵۰ قانون اساسی است.


نظر شما
ادامه