کد خبر: ۵۴۱۱۶
 
 

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مسئولیت امور تمام جانوران وحشی و تحت هر عنوانی از جمله تکثیر، واردات و صادرات بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «کیومرث کلانتری» معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست درباره قاچاق حیات وحش اظهار کرد: مسئولیت امور تمام جانوران وحشی و تحت هر عنوانی از جمله تکثیر، واردات و صادرات بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است.

او با بیان این که در روز‌های اخیر گزارشی مبنی بر قاچاق حیات وحش به سازمان محیط زیست ارسال نشده است، افزود: اگر قاچاق حیات وحشی به صورت واردات و یا صادراتی صورت گیرد گمرگ این موضوع را باید به سازمان اطلاع دهد.

کلانتری در ادامه گفت: اداره کل محیط زیست استان پس از ضبط و کشف تشکیل پرونده می‌دهد و پس از آن پرونده را به مقام قضایی ارجاع داده و گونه‌های ضبط شده نیز در اختیار سازمان محیط زیست قرار می‌گیرد.

او افزود: گونه‌های حیات وحشی که در اختیار سازمان محیط زیست قرار می‌گیرند یا بومی هستند که باید در زیستگاه رها سازی شوند و یا گونه‌هایی که نیاز به تیمار دارند باید در قرنطینه قرار گیرند و در آخر رها سازی شده و اگر نشد به مراکز نگهداری به صورت امانی تحویل داده می‌شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست هرگونه قاچاق حیات وحشی را ضبط و با متخلفین آن برخورد قانونی خواهد کرد و گونه قاچاق شده یا به مبدا برگردانده می‌شود و یا به مراکز نگهداری بدون حضور در طبیعت تحویل می‌دهند.

کلانتری با بیان اینکه گونه‌های غیر بومی وارداتی حق رها سازی در طبیعت ایران را ندارند، ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست متولی حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری است.

او تاکید کرد: براساس قانون ضرر و زیان قاچاق حیات وحش مشخص است و پس از تشکیل پرونده و ارجاع به دادگاه مبلغ جریمه به خزانه دولت واریز می‌شود و گونه نیز در اختیار سازمان محیط زیست قرار می‌گیرد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تازمانی که سازمان محیط زیست مجوز انتقال گونه‌ای را ندهد گمرگ اجازه خروج را به فرد نمی‌دهد.

 

نظر شما
ادامه