کد خبر: ۵۴۰۸۸

بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی حاکی از این است که مقابله با شکارچی می‌تواند به رشد سلول‌های مغزی جدید در ماهی‌ها کمک کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، گاهی اوقات استرس می‌تواند برای ماهی‌ها مفید باشد. بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی نشان می‌هد که رشد سلول‌های مغزی در نوعی ماهی موسوم به "کپوردندان‌های تخم‌گذار"(killifish)  هنگام روبرو شدن با شکارچی، بیش از هنگامی است که با هیچ شکارچی روبرو نمی‌شود.

بررسی‌های حاکی از این هستند که پرورش سلول‌های مغزی هنگام روبرو شدن با شکارچی، در بزرگسالی این ماهی نیز رخ می‌دهد.

«کنت دانلپ» (Kent Dunlap)، پژوهشگر کالج ترینیتی (Trinity College) گفت: من از دیدن نتایج این پژوهش، شگفت‌زده شدم زیرا ما در بررسی‌های پیشین به این نتیجه رسیده بودیم که شکارچیان، تولید سلول‌های مغزی را سرکوب می‌کنند اما به نظر می‌رسد که ماجرای کپوردندان‌های تخم‌گذار، متفاوت است.

دانلپ و همکارانش، مغز کپوردندان‌های تخم‌گذار را که از سه رود متفاوت جمع‌آوری شده بودند، مورد بررسی قرار دادند. آنها از هر رود، حدود هشت ماهی بزرگسال را جمع‌آوری کردند که در ناحیه‌ای پر از شکارچی قرار داشتند و هشت ماهی دیگر را نیز جمع‌آوری کردند که در منطقه آنها، شکارچی کمی بود یا هیچ شکارچی وجود نداشت.

پژوهشگران، بررسی خود را روی ماهی‌های نر انجام دادند زیرا پژوهش‌ پیشین آنها نشان داده بود که شکارچیان، مغز ماهی‌های نر را تحت تاثیر قرار می‌دهند نه ماهی‌های ماده.

پژوهشگران، اندازه مغز ماهی‌های نر و تراکم سلول‌های جدید را بررسی کردند و دریافتند اندازه مغز هر دو گروه ماهی، شبیه به یکدیگر است اما ماهی‌هایی که مجبور هستند با شکارچیان مقابله کنند، دو برابر بیش از ماهی‌های دیگر، سلول مغزی جدید دارند.

دانلپ اضافه کرد: براساس این نتایج می‌توان گفت شاید سلول‌های جدید مغز بتوانند رفتار واکنشی‌تری در برابر شکارچیان داشته باشند.

دانلپ و گروهش برای مشخص کردن این که آیا این تاثیر و واکنش نسبت به محیط اطراف، ژنتیکی است یا خیر، ماهی‌ها را از محیط زندگی بیرون آوردند و مغز آنها را در آزمایشگاه بررسی کردند.

دانلپ ادامه داد: ما در این پژوهش دریافتیم که وجود شکارچی موجب می‌شود که ماهی‌ها از نظر ژنتیکی متفاوت باشند. احتمال دارد که این الگو، در حیوانات دیگری که رشد سلول‌های مغزی آنها در بزرگسالی هم ادامه داد، دیده شود.

وی افزود: بدن و مغز پستانداران و پرندگان به محض رسیدن به بلوغ جنسی، دیگر رشد زیادی ندارد اما رشد مغز این ماهی طی عمر آن ادامه می‌یابد.

این پژوهش، در مجله "Royal Society Proceedings B" به چاپ رسید.

منبع: نیوساینتیست

 
نظر شما
ادامه