کد خبر: ۵۴۰۵۶

11 راس گورخر ایرانی به منظور احیای این نمونه در حال انقراض در منطقه حفاظت شده پارک ملی سیاه کوه اردکان رهاسازی شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «مرتضی عزیزی» رئیس محیط زیست شهرستان اردکان در این رابطه گفت: با توجه به این که شهرستان اردکان یکی از زیستگاه‌های اصلی گور ایرانی در سال‌های گذشته به شمار می‌رفته است، سعی بر آن شد تا زمینه رهاسازی چند راس از این حیوان در حال انقراض توسط اداره کل محیط زیست استان یزد فراهم شود.

وی شکار غیر مجاز و تعارضات زیستگاهی را با عامل حذف این گونه در منطقه سیاه‌کوه شهرستان اردکان ذکر و خاطرنشان کرد: در راستای احیاء نسل در حال انقراض گورخر ایرانی و معرفی مجدد آن به زیستگاه اصلی آن، تعداد ۱۱ رأس گور از سایت تکثیر و پرورش پنج انگشت ابرکوه به محدوده قرنطینه در منطقه حفاظت شده پارک ملی سیاه کوه اردکان انتقال یافت.

وی یادآور شد: بعد از قرنطینه و حفاظت از این نوع حیوان، گورها بعد از مدتی در طبیعت رهاسازی خواهند شد تا نسل آنها در حوزه شهرستان اردکان و کویر مرکزی ایران احیا شود.

این مسئول تاکید کرد: با توجه به تعارضات بیش از حد در زیستگاه‌ها و تخریب طبیعت بکر منطقه به ویژه از طریق ایجاد راه‌های دسترسی معادن و جاده‌ها، از شهروندان و صنعتگران تقاضا داریم در صورتی که این حیوان بعد از رهاسازی در زیستگاه به مناطق آزاد راه پیدا کردند، آنها نیز تمهیدات حفاظتی را برای این گونه داشته باشند و مراتب را به نزدیکترین پایگاه حفاظت از محیط زیست اردکان گزارش کنند.

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان اردکان در پایان نیز با بیان این که هدف از این اقدام تکثیر گونه‌ای در حال انقراض است که در سال‌های نه چندان دور به وفور در منطقه یافت می‌شده است، ابراز امیدواری کرد که مجدداً زمینه‌ی زیست این گونه حیوانات با کمک مردم در شهرستان فراهم شود و با اهمیت دادن نسل کنونی به جانداران در حال انقراض، فرصت برای داشتن نمونه‌های موجود جهت نسل‌های آینده نیز مهیا شود.

 

نظر شما
ادامه